Az acb Galéria új kiállításai háború idején

KIÁLLÍTÁS

2022-03-29 07:00

Az acb Galéria mindkét új kiállítását - így vagy úgy - megérintette a háború. Ahogy minket is, mert a kortárs műveket is máshogy látjuk, más szemmel nézzük a háború kitörése óta. Az egyik kiállítónak, Mladen Miljanovicnak van egy tavalyi képe egy apró épületből felszálló, fekete felhővel - az eredeti fotó akkor készült, amikor a covid járvány első áldozata meghalt Banja Lukában. Ma az a nagy felhő mégis egészen mást jelent.

 

 

Nemes Márton: Napba nézni csukott szemmel

2022. március 11. – 2022. április 22.

 

Nemes Mártonnak (1986) ez az első önálló kiállítása az acb Galériában. Jelenleg talán a legfelkapottabb fiatal magyar képzőművész, aki az elmúlt éveket Londonban töltötte – a legfrissebb hír vele kapcsolatban, hogy New Yorkba költözött.


Ezúttal legújabb, élénk színű és kontrasztosan hibrid műveit mutatja be. Nemes Márton multimédiás művész, festményeket, szobrokat, installációkat és hangokat egyaránt készít. 2018-ban MFA-fokozatot kapott a londoni Chelsea College of Arts-ban, festészete eleinte a figurális és az absztrakt között mozgott, majd londoni évei alatt nagy hatással voltak rá a londoni techno szubkultúrák. Színes absztrakt képeivel később megpróbált kilépni a festmények két dimenziójából, megidézni a rave kultúra összetett élményatmoszféráját és élményét, létrehozva a képi állapot szétesését és átrendeződését. Nemes újabb alkotásai már szívesen bővülnek installációkká, a művek nem pusztán a falra akasztható festményekként léteznek, hanem kiterjeszkednek a térbe, a festett felületek a hiányokkal összeolvadva feszegetik lazán a műfaji határokat is.


Az acb Galériában látható kiállításának fő műve például már-már képszobor, mozgó installáció és összetett fény- és hangforrás egyszerre. A műben négy különböző színűre festett ventilátor is működik, ami a mű színeit zenére nemcsak állandóan változó forma- és hanghatássá teszi, de még az erős légmozgatás dimenziójával is bővül. (A művet egyébként a legendás londoni éjszakai klub, a Ministry of Sound egyik terme ihlette, ahol a minőségi hangrendszer, a fények és a dizájn mellett még a légbefúvás is a zene ritmusára befolyásolja az érzékeket.) Az alkotó képtárgyaiban sokat játszik az átláthatóság lehetőségeivel is, a táblaképek megnyitott, áttört felületei egyedi térdinamikát hoznak létre.


A művek tehát napjaink szórakozóhelyeinek képi-, ritmus- és fényszituációit szervezik össze igazi katarzisgenerátorrá. Nemes Márton új képi nyelvet alkotott meg, amiben a kétdimenziós és a plasztikus művészet teljesen új elegyét keverte ki a – a 21. század színpalettájával.


A kiállítás megszületésekor természetesen nem lehetett tudni, hogy az ukrajnai háború mennyi mindent átértelmez majd, azonban már ebben a vibrálóan mai képzőművészetben is éreztette hatását. Azok a játékos fémcsövek, amik a kiállításon látható képfelületeket összefogják és keretezik, mára már hiánycikkek – mivel Kelet-Ukrajnában készültek.

 

 

acb Galéria Attachment

Mladen Miljanović: Egyidejű emlékmű

2022. március 11. – 2022. április 22.

 

Az acb kistermében kiállító Mladen Miljanović (1981) legújabb, az elmúlt két év során született munkái új jelentést kapnak a háborútól. A galéria Attachment terme olyan mintha egy ravatalozó és egy Apple store találkozott volna benne. A boszniai Mladen a középiskola után tartalékos tiszti katonai iskolába, majd a Banja Luka-i Művészeti Akadémiára járt. Festőként végzett, de közben sokáig dolgozott sírkővésőként – de olyan sírkövekkel, amikre nagyon gyakran az elhunyt portréját is rávésték. Miközben újmédia-művészetet tanít a Banja Luka Egyetem Művészeti Akadémiáján, munkásságát alapvetően befolyásolta a háború alatti felnőtté válás és a háború utáni élet a lerombolt, elszegényedett, etnikailag és területileg megosztott országban.


Az elektronikai bemutató terem tabletjei és mobiljai is fekete sírkőből is vannak megfaragva és persze nem működnek: csak az ilyenkor szokásos hibaüzenetek olvashatóak rajtuk. A fekete gránitból kézzel vésett tárgyak minden részletükben tökéletes hasonmásai a valódiaknak, miközben egyértelműen utalnak a sírkövek esztétikájára is, az örök emlékezet néma, mozdulatlan és rideg mementóiként.


Mladen Miljanović a balkáni háború után Bosznia-Hercegovinában fellépő, radikálisan új és az országhatárokon messze túlmutató művészeti gyakorlatokat felmutató művészgeneráció meghatározó alakja. Még nem volt 30, amikor 2009-ben elnyerte a Közép- és Kelet Európa legkiemelkedőbb fiatal művészének járó Henkel.Art.Award-ot, amit számos önálló kiállítás követett Bécstől Berlinen át New Yorkig. 2016-ban a Velencei Biennále ő képviselte országát, a Bosznia-Hercegovina pavilonjának projektjét, a The Garden of Delights-ot a nemzetközi sajtó a legkiemelkedőbb pavilonok közé válogatta.

 

 

… és még mindig a háború

 

A kiállítás kurátora, Kopeczky Róna eközben a tartalmát is szerkeszti. Az egész a háború kitörése után pár nappal és egy Facebook-poszttal kezdődött, amiben elkezdte összegyűjteni azokat a kontaktokat és az információkat, amivel az Ukrajnából ezekben a napokban is Európa felé menekülő művészeknek, kulturális munkásoknak segíthetnek. Az oldalt létrehozásában többen is közreműködtek és a különböző tartalmakat is többen töltik fel (többek között a Párizs mellett élő - és ukrán-orosz családból származó - Sasha Pevakkal, a Beyond the post-soviet közösség tagjával). A weboldal célja az, hogy segítő hálózatként szállástól a jogsegélyig, emergency residency-ktől a különböző felajánlásokig és egyéb segítségekig könnyítsen a menekülők gondjain.


Kopeczky Róna, az acb Galéria kurátora és az Easttopics munkatársa egy vajdasági magyar családban született Franciaországban. Családjának konkrét emlékei voltak a délszláv háború idejéből – aki tehát ebben a formában is segítene, keresse fel a Contactsforukrainians.art weboldalt.

 

 

Borítókép: Mladen Miljanović: Egyidejű emlékmű, 2022

fénykép, gyűjtemény, kiállítás, látogató, téma
2022-03-09 19:00
örökségvédelem, szervezet, téma
2022-03-08 07:35