Közismert, hogy a JPM Modern Magyar Képtára kiemelkedően gazdag gyűjteménnyel rendelkezik. A nagyközönség 2017 októberétől új sorozat keretében ismerheti meg kortárs pécsi és egykor Pécsett alkotó, vagy valamilyen szállal Pécshez kötődő képzőművészek alkotásait, illetve pécsi képzőművészeti magángyűjtemények anyagát egy-egy kamara-kiállítás keretében. A sorozat egy fiatal képzőművész, Fejős Miklós (1979) Autók, kenyerek és egy tornacipő című tárlatával indul.
A Képtár Tárlatok Pécsi Műbarátoknak kiállítás-sorozat keretében ugyanígy láthatók majd a Képző- és Iparművészeti Osztály raktári anyagából válogatott, egy-egy jelentős magyar és külföldi művész művei. Ezeknek a kiállításoknak a Modern Magyar Képtár nemzetközi jelentőségű állandó kiállítása – az épület egyszerre építészeti és teoretikus terében – teremti meg művészettörténeti kontextusát. A sorozat emblémája, az első ismert jelentős pécsi festőművész Weber Xavér Ferenc (Pécs, 1829 – München, 1887) Műértő című, 1850 körül készült festményvázlata, mely egy szemüveges kutyát ábrázol. (A művész műveit a Janus Pannonius Múzeumban a közeljövőben megrendezésre kerülő magyar 19. századi festészetet bemutató kiállítás keretében láthatja majd a nagyközönség.)
A kiállítás-sorozatban elsőként egy fiatal pécsi festő, Fejős Miklós festményeit ismerheti meg a közönség. A művész így ír műveiről: „A parkoló autók, épületrészek – sajátos személyiséget öltve – elhagyatottságot, magányt, az emberi jelenlét nem csupán fizikai hiányát fejezik ki, ahogy Pilinszky János írja Apokrif című versében. »Sehol se vagy. Mily üres a világ./Egy kerti szék, egy kinnfeledt nyugágy.« A képek kulcsszava tehát a magány, alapanyagaik pedig vastag fa táblák, kicsit bizáncias, ikonokra emlékeztető hangulatot kölcsönözve a kisméretű képeknek. Személyes terük épp akkora, amekkora távolságból szemlélni lehet őket: legfeljebb karnyújtásnyi. Körülbelül ez az a közelség, amelyből átlagos aurájú emberek beszélgetést szoktak folytatni egymással, de ilyen távolságból nézzük ösztönösen a festett és rajzolt portrékat is.”
Fejős 2014-ben kezdett – festészeti útkeresése legújabb fejezeteként kezdetben csak meditációs céllal, tét nélkül – kenyereket festeni. Az egykilós, fehér péksüteményeket mindig a szoba egy meghatározott helyére állította, és természetes fényben, méretarányosan örökítette meg azokat. Ahogy fogalmaz: „Idővel rájöttem, hogy – nem csupán a metódus miatt – valójában portrékat festek. Kenyérportrékat.”
Az Autók, kenyerek és egy tornacipő című tárlat október 25-én 17 órakor nyílik meg a Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.), s december 3-áig látogatható hétfő kivételével naponta 10 és 18 óra között.