A Pécsi Műhely a magyarországi konstruktivista és avantgárd hagyományok megújításán, új vizuális nyelv megalapozásán munkálkodott az 1970-es években. A Zsolnay Negyed m21 Galériában szeptember 29-én nyíló Párhuzamos avantgárd – A Pécsi Műhely 1968 – 1980 című kiállítás a kivételes művészcsoport tevékenységét mutatja be, jelentős korabeli művek és archív anyagok segítségével.
A kiállítás egy eddig kevéssé feldolgozott, a hazai művészeti közeg perifériáján működő neoavantgárd művészcsoport tevékenységét kívánja bemutatni és jelentőségét hangsúlyozni. A Pécsi Műhely a hatvanas évek végén alakult meg Pécsett Lantos Ferenc festőművész és művészetpedagógus tanítványaiból; 1970-től Ficzek Ferenc (1947-1987), Hopp-Halász Károly (1946-2016), Kismányoky Károly (1943- ), Pinczehelyi Sándor (1946- ) és Szíjártó Kálmán (1946-) alkotják a csoportot.
A tárlat amellett, hogy kronologikus rendben sorakoztatja fel az évtizedben készült jelentős műveket, a geometrikus törekvésektől kezdve a tájkísérleteken és konceptuális műveken át egészen a performansz-dokumentációkig és mozgóképekig, nagy hangsúlyt fektet a korabeli, archív anyagok, kiállítási katalógusok, levelezések, reflexiók összegyűjtésére és bemutatására. Emellett a műhelytagok közötti együttműködések, a csoportmunka és a közös gondolkodás munkamódszerének feltárására és megjelenítésére is kísérletet tesz. Ahhoz, hogy a tárlat a legteljesebb válogatást nyújthassa a korszak műveiből, nemcsak országos múzeumok – mint többek között a pécsi Janus Pannonius Múzeum, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a Paksi Képtár – hanem olyan jelentős hazai és külföldi magángyűjtemények, mint például a zágrábi Marinko Sudac gyűjteménye szolgáltatták a válogatás alapját.
A több helyszínen megvalósuló kiállítássorozat ezen felül kitűnő alkalmat kínál a hetvenes évek kulturális, művészetpolitikai folyamatainak újabb szempontú értelmezésére, melyhez szakmai workshop, kerekasztal-beszélgetések, múzeumpedagógiai programok és egyéb kísérőrendezvények kapcsolódnak majd.
A Pécsi Műhely a hazai konstruktivista, avantgárd hagyományok megújításán, új vizuális nyelv, új vizuális kultúra megalapozásán munkálkodott. Közös munkájukban a Bauhaus tevékenységét tekintették példaadónak. Figyelemmel kísérték a legfrissebb művészeti irányzatokat, a sokszorosított grafika, a festészet és a fotó mellett a legkülönfélébb műfajokban dolgoztak.
A korai időszakban elsősorban geometrikus műveket alkottak, majd számos egyedülálló land art művet hoztak létre, a magyarországi és egyúttal a közép-kelet-európai neoavantgárd művészetben is az elsők között voltak, akik tájkísérleteket végeztek a természetben. A konceptuális művészet szellemisége elsősorban Pinczehelyi, Halász és Kismányoky munkáit hatotta át. A művészek a hetvenes évek elejétől egyéni utakra léptek, de a közös munkák, a közös gondolkodásmód továbbra is összekötötte a tagokat. A csoport jelen volt a magyarországi alternatív és félhivatalos művészeti színtéren.
A kiállítást tavasszal a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban lehetett megtekinteni, szeptember 29. és október 31. között Pécsett, az m21 Galériában várja a látogatókat, majd decembertől a Szombathelyi Képtár ad otthont a tárlatnak.
A kiállítás Doboviczki Attila T. és Készman József kurátori munkájában valósul meg.