EN facebook

A Múzeumpedagógiai Nívódíj 2023 pályázói: Topolya Község Múzeuma

2023-09-24 12:00

18. Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozat nyitórendezvényét, a 21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitót 2023. szeptember 25-én, hétfőn Budapesten a Magyar Természettudományi Múzeumban rendezi meg a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a házigazda intézménnyel társszervezésben.

A sajtónyilvános esemény keretében valósul meg az év leginnovatívabb múzeumpedagógiai kezdeményezéseit elismerő Múzeumpedagógiai Nívódíjak átadása, valamint hatodik alkalommal nyerheti el egy arra érdemes szakember a Szabadtéri Néprajzi Múzeum által alapított Múzeumpedagógiai Életműdíjat. Idén negyedik alkalommal a Családbarát Múzeum elismerő címet is átvehetik az eseményen azon muzeális intézmények, melyek a MOKK által kidolgozott minősítési rendszer szerint családbarát szemlélettel működnek.

 

A konferenciára készülve idén ábécé sorrendben bemutatjuk a pályázókat. Most Topolya Község Múzeuma

 

AGART / Csernik Attila képzőművész retrospektív kiállítása köré szerveződő, pedagógiai célzatú

 

programjait mutatjuk be.

 

 

Csernik Attila topolyai születésű képzőművész, vizuális költő, illusztrátor, szerkesztő és tanár munkásságáról szóló, AGART című kiállítás 2022. szeptember 15-én nyílt meg. A művész az 1960-as évektől a vajdasági művészeti szcéna meghatározó alakja. Csernik – vagy ahogyan környezetében a legtöbben ismerik, Aga – kísérletező, számos műfajban és médiumban alkotó művész. 1973-tól 1976-ig a Bosch+Bosch csoport tagja, a hatvanas évektől egészen napjainkig számos művésztelep, így a topolyai, zentai és temerini (TAKT) művésztelepek résztvevője. Topolya Község Múzeumának kiállítótereiben hat nagyobb egységben jelentek meg a művek és a fogalmak. A kiállítás arculata a művész által használt betűtípusokra és Csernik kedvelt anyagára, a letrasetre (nyomásra áttapadó betű- és számívek) épített. A tárlat Csernik legemblematikusabbnak számító, fotóalapú művei mellett művészkönyveiből, objektjeiből, kevésbé ismert és a műterméből előkerült rajzaiból, gyermekirodalom-illusztrációiból, kísérleti filmjeiből, valamint konceptuális műveiből mutatott be egy válogatást.

 

Mivel szerteágazó életműről van szó, múzeumpedagógiai foglalkozásaink multigenerációs jellegűek voltak. A programok nagyobb hányada a gyermekirodalom-illusztrációs kiállítótér adta témák inspirációjaként jött létre.

 

A múzeum épületében működő Ringató elnevezésű ingyenes babafoglalkozásaink – mely Gróh Ilona zenei nevelési módszeréhez kötődik és a Magyar Nemzeti Tanács támogatásával jön létre –, Csernik Attila gyermekirodalom-illusztrációs terében kapott méltó helyet. A tárlat megnyitását követő keddi napokon szervezett program a művész gyermekeinek készült bábok, játékok, kisszékek, illusztrációk között jött létre, amely külön érdekesség volt a 0–3 éves kisgyermekeknek. 

 

A tizedik szív elnevezésű ingyenes múzeumpedagógiai foglalkozás az óvodás és alsóosztályos iskolásokra fókuszált a kiállítás megnyitását követően zárásig. A központi eleme a szív motívuma volt, ami egyik fő eleme Csernik Attila munkásságának. A művész édesanyja, tizedik gyermekének, azaz Csernik Attilának, valamint családjának, barátainak sok-sok szívet készített papírból, textilből az évek során, így ez a gesztus beszivárgott a művész opuszába is. A „tizedik szív” kifejezés is innen ered.  Megkerestük a gyermekekkel a tárlatban az összes szív alakú alkotást. A gyereksarokban, a múzeumpedagógiai szobában rengeteg cica, tücsök, kutyus várt ránk, ugyanis az alkotó gyermekirodalom-illusztrációkat készített az egykori Mézeskalács gyermekújságnak, különböző könyveknek, folyóiratoknak, és ezekkel az alkotásokkal díszítettük a falakat.

 

Fotó: Topolya Községi Múzeuma

 

A résztvevők megismerkedtek a művész babáival is, amiket egykor készített gyermekeinek.Ezt követően a gyerekek versenyezhettek, hogy ki tudja hamarabb megtalálni azokat az alkotásokat, amiket különböző versek ihlettek egykor. Majd a papírszínház műfaja következett: Csernik műterméből előkerültek azok az illusztrációk, amelyek különböző magyar és szerb nyelvű köteteket díszítettek. Ezeket az illusztrációkat egy gyermek mutatta társainak kesztyűben (ekkor hallhattak a műtárgyak megóvásáról), a múzeumpedagógus pedig azt a meserészt olvasta, amely az éppen mutatott képhez tartozott. A foglalkozás végén szíveket gyártottak papírból, díszítve azokat, amiket hazavihettek szeretteiknek. Egyszerre maximum 36 gyermeket tudtunk fogadni és 90 percig tartott a foglalkozás.

 

Az Alkoss te is! rajzpályázat ötlete onnan eredt, hogy Csernik Attila képzőművész gyermekirodalom-illusztrációit nézegetve kezünkbe került egy rajza egy tücsökkel és egy hangyával, a hátulján pedig a szöveggel La Fontaine: A tücsök és a hangya. Így jött az ötlet, hogy ezt a szöveget adják fel feladatként két nyelven, szerbül és magyarul az óvodásoknak, alsóosztályos iskolásoknak, hogy elolvasva azt, illusztrálják. Csernik Attila is így volt vele egykor: elolvasta, majd félretette a szöveget és megrajzolta. A gyermekeknek nem mutattuk meg az egykor készült rajzot, hogy ne azt utánozzák, hanem eredeti, saját illusztrációkat hozzanak létre, mint ahogyan azt Csernik hitvallása is hirdeti. Közreműködő partnernek megszereztük a Mézeskalács gyermeklapot, hiszen a művész azt (is) illusztrálta évtizedekig. 2022 őszén indult a pályázat, és december végére 451 gyereket mozgatott meg a felhívás Szabadkától Belgrádig.

 

Fotó: Topolya Községi Múzeuma

 

 

Óvodások közül 62-en, alsósok közül 389-en pályáztak. Felkértük zsűrinek Móricz Ildikó grafikusművészt, a Csernik-kiállítás tervezőgrafikusát, ugyanis ő illusztrálja most a Mézeskalácsot, az ő rajzai, Mézes Marcipán mókusai szerepelnek a borítón. Ő ezeket a rajzokat felajánlotta a nyerteseknek. Felkértük még zsűrinek Bolyos Szenti Lilla képzőművészt, aki rajztanárként sok-sok időt tölt gyermekek között. Ő is felajánlott illusztrációt a nyerteseknek, az övét a pedagógusok kapták. Egy iparművészt is meghívtunk a csapatba, Jovičić Hellát, aki szerbnyelvű könyveket ajánlott fel a nyerteseknek. Ajándékkal támogatott még bennünket a Mézeskalács szerkesztősége, akinek a főszerkesztője is jelen volt körünkben, Török Erna. Gazsó Sándor, a debreceni Graph-Art könyvkiadó vajdasági képviselője is felajánlott 25 könyvet. Óvodás kategóriában 13 gyermek kapott díjat, az alsósok közül pedig 14 tanuló. Kollekciódíjként két tanítót jutalmaztunk, akik a legjobb rajzokat küldték be az osztályuk nevében. A gyermekek rajzai az AGART c. kiállítás végéig megtekinthetőek voltak Csernik illusztrációi mellett.

 

Az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum (IGYIC) kezdeményezése, a Vadlazac2, amely pedagógusokat, szülőket tanít annak módszerére, hogy hogyan ismertessék meg a legkisebbekkel a kortárs gyermekirodalmi szövegeket, történetmesélést különböző művészeti ágak segítségével, jól illeszkedett gyermekirodalom-illusztrációs tematikánkhoz, Csernik Attila illusztrátori munkásságához, hiszen ő is egy művészeti ággal hozta közelebb egykor az irodalmi szövegeket a gyermekekhez. A hatrészes program 2022 szeptembere végén kezdődött, ingyenes volt, és egyhetes-kéthetes periódusokban folytatódott. Szerkezetileg minden Vadlazac2-esemény két egységből állt: a meghívott előadók – alkalmakként két szakember – egy-egy elméleti, témafelvető kiselőadást követően a program műhelyrészében kiscsoportokban modellezték a tanultakat, különböző technikákat mutattak be és módszertani segítséget nyújtottak az adott témához.

Első alkalommal Gróh Ilona, a Ringató-program kitalálója látogatott el hozzánk és tartott foglalkozást babáknak, kisgyermekeknek, majd a módszer elméleti hátteréről beszélt a felnőtteknek, valamint Bereczkiné dr. Záluszky Anna tartott előadást „Esztétikai érzelmek“ fejlesztése gyerekirodalommal koragyermekkorban: gyerekkönyvek, mondókák, versek, mesék a legkisebbeknek címmel. A belépő ingyenes volt, de regisztrációhoz kötött. A kisgyermekes érdeklődők hozhatták magukkal csemetéjüket is a Ringatóra. Míg az elméleti előadás tartott, a gyermekekkel külön szobában foglalkoztak. Ez a későbbi programokra is igaz volt, minden alkalommal a kisgyermekes anyukák csemetéire vigyáztak az előadás alatt.

Második alkalommal, a digitális korszak és olvasóvá nevelés tematikájánál dr. Gombos Péter tartott előadást, foglalkozást a fiatalok olvasási szokásairól, olvasáshoz való viszonyáról, valamint Fülöp Hajnalka digitális andragógus, a Tudatos Digitális Szülő program alapítója értekezett és tartott gyakorlatot A tablet, a könyvek és az

alfák, avagy hogyan találkozik és barátkozik az alfa generáció az olvasással? címmel. Harmadik alkalommal Miklya Luzsányi Mónika tartott élménypedagógiai előadást a szövegértés interaktív formáiról Kötelezőből élmény – Az alfák olvasóvá nevelése komplex összművészeti módszerrel címmel.

 

Fotó: Topolya Községi Múzeuma

 

 

 

Negyedik alkalommal dr. Harmath Artemisz irodalomtörténész, az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum programvezetője értekezett a kortárs versekről és a hangzósságról, valamint Paár Julcsi zenész, zeneterapeuta tartott hangszerbemutatóval egybekötött előadást Szóból-hang/hangból-szó – A zene mint az önkifejezés lehetősége címmel.

Ötödik alkalommal módszereket, ötleteket, technikákat mutatott be Bajzáth Mária a mesemondás hétköznapi pedagógiai gyakorlatából A mesélő pedagógus címmel, Csörgei Andrea pedig a kép–szó–játék hármas egységében rejlő lehetőségre hívta fel a figyelmet a pedagógiai gyakorlatban Papírszínház címmel.

Hatodik alkalommal a szövegértés interaktív formái témakörben Bányai Sándor tartott gyakorlattal egybekötött előadást Élménypedagógiai kalandok – szövegfeldolgozás és szociális kompetenciafejlesztés címmel, majd Körömi Gábor mutatta be dramatikus elemekkel a szövegfeldolgozást Mesetarisznya címmel. A programmal új világ tárult a pedagógusok elé, amit kamatoztak óvódájukban, múzeumukban, iskolájukban, otthonukban.

 

Képzelje el, hogy ön körül minden lila című műhelymunkánk Csernik Attila konceptuális szövegeit vette alapul. A felnőtteknek is szóló ingyenes experimentális workshopon a múzeum emeleti termeiben látható AGART című életmű-kiállításban ezek a szövegek rövid „utasításokként” mozgatták meg a résztvevőket, kiléptetve őket komfortzónájukból (pl. „Helyezze lába fejét egy fekete alapra, figyelje meg mozgás közben és nyugalmi állapotban.”, vagy „Üljön le, válassza ki a legszebb tárgyat környezetében, nézze öt percig.”, stb.). A cselekménysorozatok elvégzői a gyakorlatok által erősítették imaginációs képességeiket, gyakorolták az elmélyülést és összpontosítást, tágították a környezet és önmaguk érzékelését, a verbális kifejezőképességeiket fejlesztették mind egyénileg, mind párban. Szintén az eseményhez tartozott egy közös akció, amelynek keretében újabb betűtípusokat ragasztottak Csernik Attila nagyméretű betűszettjéhez, amely a kiállítás bejáratánál volt megtekinthető.

 

Fotó: Topolya Községi Múzeuma

 

 

 

A művész 82. születésnapjára, 2023. február 8-ára nagyon készültünk, hiszen Csernik Attila nem lehetett jelen a megnyitón szívoperációja, meggyengült egészsége miatt, és az őszi megnyitó óta nem is látta a kiállítását, ezért abban bíztunk, hogy születésnapjára már felépül annyira, hogy eljöjjön. Meghívtuk barátait a nézőközönségbe, hiszen az ingyenes esti program fő témája Csernik Attila szervezői–szerkesztői–tanári tevékenysége, társadalmi szerepvállalása volt. A programnak volt egy hivatalos része, amikor is meghívott beszélgetőpartnerek, Mezei Erzsébet grafikusművész, pedagógus, művésztelepszervező, Mirnics Zsuzsa prózaíró, publicista, szerkesztő, Ótos András fotóriporter, Szombathy Bálint szépségkutató, kritikus, képzőművész, performanszművész, Csernik sokszínű egyéniségének jó ismerői osztották meg élményeiket a művészről. Majd az esemény végén, ahol végig jelen volt a művész, a barátok ajándékkal, mi pedig tortával köszöntöttük az ünnepeltet. Ezzel az esttel intim közeget szerettünk volna teremteni, egy ünnepséget, amely akár otthon is történhetne, de meghívott vendégeink visszaemlékezéseivel mindannyian egy-egy új oldalát, történetét is megismerhettük a művésznek.

 

Fotó: Topolya Községi Múzeuma

 

 

A kiállítás megnyitását követően a zárásig magyar és szerb nyelvű ingyenes tárlatvezetések indultak általános és középiskolásoknak, kurátori tárlatvezetések felnőtteknek. A csoportokról, tevékenységekről folyamatosan tudósítottunk közösségi felületeinken. Közben, készülve új, néprajzi kiállításunkra, szintén a közösségi felületeken a különböző ünnepeinkre reagálva kétnyelvű néprajzi szövegeket jelentettünk meg, mindegyik témához illusztrációt kerestünk a Csernik-opuszból.

 

A tárlat 2023 májusának végén zárult, a szerbiai Múzeumi Hét rendezvénysorozattal.

 

Fotó: Topolya Községi Múzeuma

 

Topolya Község Múzeuma