Egy izgalmas múzeumi és marketing területet érintő közös munka eredménye a Mizo Art Coffee új kollekciója. Erről kérdeztük villáminterjúnkban a Szépművészeti Múzeum munkatársát, Mácsay Krisztinát, aki maga is részt vett a termék megalkotásában. A Sole-Mizo Zrt a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galériával közös egyedi termékcsomagolásokat készített, amelyeken ismert gyűjteményi darabokat láthatunk.
Ahogyan azt az elmúlt napokban több felületen is olvashattuk, a Mizo, valamint a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria a kávézás és a művészetek közti kapcsolatra hívta fel a figyelmet a 2020 őszén boltokba kerülő limitált szériás Mizo Art Coffee kollekcióval, a már meglévő Mizo Coffee Selection termékcsalád új tagjaival.
A kávé szerelemeseinek kedvezve a Sole-Mizo Zrt. 2017-ben bevezette a Mizo Coffee Selection termékcsaládját. Piackutatási adatokra alapozva a kezdetekkor 6 ízvariáns került a kínálatba, mely mára már 10 félére bővült. A portfólióban a klasszikus Espressotól a közkedvelt Latte macchiaton át a kuriózumnak számító Cold brewig szinte minden megtalálható. A Mizo kávéitalok 100%-ban arabica kávéból készülnek, melyhez kiváló minőségű, csakis magyar gazdaságokból származó tejet adnak. A különböző fogyasztói igényeknek megfelelően az idén már a 3. születésnapját ünneplő termékcsaládban édesítőszerrel készült, laktózmentes, cukor- és édesítőszermentes, valamint koffeinmentes kávéitalok is elérhetőek. A Mizo kávéitalok nemcsak a fogyasztóknál vizsgáztak jól, de pillanatok alatt egy teljesen új kategóriát is teremtettek a piacon, mely azóta is dinamikusan növekszik, és melyben a márka stabilan őrzi piacvezető szerepét.
A kollekció egyedülállóságát az adja, hogy a különleges kávék mellé különleges csomagolás társul: minden Mizo Art Coffee termékhez 3 különböző festményt kapcsoltak, így összesen 30 festmény „kerül majd a boltok polcaira”. Valamennyi doboz alsó részén 1-től 30-ig található egy szám, hogy könnyebben beazonosítható legyen, mely darabot tarjuk a kezünkben, és melyekkel találkoztunk már eddig. A csomagolásokon rövid leírás is van az egyes alkotásokról: elsőként a képet készítő művész nevével találkozhatunk, majd a mű címét, keletkezésének idejét olvashatjuk, végül pedig azt, hogy melyik múzeumban lelhető fel a választott kávénk csomagolásán látható alkotás eredeti példánya.
Mivel ez egy inspiráló kezdeményezés, amit érdemes más múzeumoknak is megismerniük, ezért megkerestük Mácsay Krisztinát, a Szépművészeti Múzeum Múzeumpedagógiai főosztály vezetőhelyettesét, aki maga is részt vett a közös munkában, hogy többet is megtudjunk a kezdeményezésről, az együttgondolkodásról, a gyűjteményi darabokról.
Mácsay Krisztina, a Szépművészeti Múzeum Múzeumpedagógiai főosztály vezetőhelyettese
Nagyon népszerű a kezdeményezés, ami bár nem példa nélküli, mégis egyedi. Hogyan jött maga az ötlet? Mi volt az elindító alapgondolat?
Mácsay Krisztina: A MIZO kereste meg a Szépművészeti Múzeumot azzal az ötlettel július elején, hogy szeptemberben terveznek piacra dobni egy limitált kiadású sorozatot a már egyébként forgalomban lévő kávéikhoz. Tíz féle kávéjuk van, a tervük pedig az volt, hogy kávénként három csomagolás legyen, tehát összesen harminc különböző kinézetű kávésdoboz kerüljön forgalomba.
Milyen elképzelés rejlik vizuális és szöveges tartalom összekapcsolásában?
Mácsay Krisztina: Már az első egyeztetésre hoztak magukkal grafikusok által készített terveket, hogy láthassuk, mire is gondoltak konkrétan. A Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria weboldalán elérhető képanyagból válogattak. Ezen az első megbeszélésen megegyeztünk abban, hogy a dobozokra a képkivágatokon túl rövid leírás is kerül.
A 30 festmény kiválasztásánál több szempontot is figyelembe kellett vennünk. Az első elképzelések szerint a műtárgyak kapcsolódtak volna a kávézáshoz, vagy ténylegesen (kávéházi jelenet), vagy absztrakt módon (pl. flat white kávéhoz fekete ruhás/fehér galléros hölgy). Gondoltunk különféle csoportosításokra (kávézás kettesben, gyermekábrázolások a koffeinmentes kávékon, mulató társaságok stb.); felmerült a műfajonkénti csoportosítás (tájak, portrék, absztrakt képek); gondoltunk híres emberek portréira stb. A tematikákat és a csoportosításokat végül elvetettük, és elsősorban esztétikai szempontok alapján történt meg a válogatás. Sok egyeztetés történt, a MIZO által felkért grafikusok és a múzeum grafikusai egyaránt segítségünkre voltak, hiszen a látványterveket nézve tudtuk csak eldönteni, hogy egy-egy képrészlet megállja-e a helyét a kávésdobozon vagy sem.
Cél volt az is, hogy a vásárlók ráismerjenek egy-egy festményre, ezért kerültek be jól ismert, sokszor reprodukált darabok, mint például Munkácsy Ásító inasa, ugyanakkor szerettünk volna kevésbé emblematikus festményekkel is megjelenni.
#4 TELEPY KÁROLY: A KARTHAUSIAK KOLOSTORA
"Art Coffee sorozatunk negyedik darabján Telepy Károly alkotását láthatod. Tudtad, hogy Telepy az 1848-as márciusi ifjak egyike volt?"
Forrás: Facebook
Kik vettek részt ebben a kreatív projektben? Hogyan kell elképzelnünk a közös munkát?
Mácsay Krisztina: Amikor a 30 kiválasztott műtárgy véglegessé vált, és minden szereplő (az intézmények vezetőit is beleértve) jóváhagyta azokat, a Szépművészeti Múzeum Múzeumpedagógiai főosztályának munkatársaira várt a feladat, hogy egy-egy műtárgyról 276 karakternyi érdekes és informatív leírást készítsen. Ebben a karakterszámban benne van a művész neve, a műtárgy címe és a készítés időpontja, tehát nagyon meg volt kötve a kezünk, ez tényleg csak 1-2 mondatot jelent.
A leírások készítése a fentiek miatt érdekes és nehéz feladat volt, hiszen a kávésdobozok efemer tárgyak, a rájuk kerülő szövegek nyilvánvalóan nem számítanak tudományos publikációnak, azonban szerettük volna megtartani az edukációs szerepet is – ha valaki nem csupán a kávé összetételére kíváncsi, hanem a rajta látható képről is szeretne megtudni valamit, akkor kapjon valódi, ámde könnyen „fogyasztható” információt.
Az új termékekről szóló sajtótájékoztató 2020. augusztus 31-én volt, mi is ekkor láttuk az elkészült kávésdobozokat. Nagyon érdekes és kellemes volt immár három dimenzióban is látni azt, amit addig csak a grafikusok látványtervein tudtunk megszemlélni.
A munkakapcsolat a MIZO marketinges kollégáival, illetve az általuk felkért designer céggel (DIO stúdió) végig kiváló volt, elfogadták a javaslatainkat, az esetleges kéréseinket, ahogyan mi is az övékét.
Várható folytatása is a projektnek?
Mácsay Krisztina: A folytatásban úgy veszünk részt, hogy a MIZO által (középiskolások számára) meghirdetett pályázat nyerteseit múzeumpedagógiai foglalkozásra várjuk.