A rangos „Az Év Múzeuma 2021” díjat a nagy múzeumok kategóriájában a Magyar Nemzeti Múzeum 2021. június 26-án vette át a Ludwig Múzeumban. A zsűri a következetes stratégia mentén kialakított korszerű muzeológiai gyakorlatáért, az online térben megvalósított sokszínű, hatékony ismeretátadási tevékenységéért és az intézmény nemzetközi elismertségének növeléséért díjazta az 1802-ben alapított közgyűjtemény teljesítményét. „A Magyar Nemzeti Múzeum az elmúlt években köztudottan kimagasló gyűjteményi anyagának bemutatása, kutatása, gyarapítása érdekében hatékonyan építette határokon átnyúló és nemzetközi kapcsolatait, valamint a hazai közönségnek szóló ismeretátadási stratégiáját is eredményesen megújította” – áll az indoklásban.
Az idén 30 éves Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület, a múzeumi szakma képviseletében 1996-ban alapította, 2020-ban pedig megújította Az Év Múzeuma elismerést, amivel a szakterület kiemelkedő intézményeit díjazza.
Mivel az elmúlt másfél év a Magyar Nemzeti Múzeum számára is hónapokig tartó zárvatartást és váratlan kihívások sorát jelentette, különösen fontos visszajelzés az intézmény munkatársai számára „Az Év Múzeuma 2021” kitüntető cím.
A 2020-as év első hetei a Nemzeti Múzeum számára minden korábbinál nagyobb népszerűségről tanúskodtak: kiállításai naponta ezreket vonzottakés rangos események várták a közönséget, miközben a munkatársak nemzetközi kiállításokat és konferenciákat szerveztek. Amikor a múzeum a koronavírus járvány miatt bezárta a kapuit, a már korábban elindult online és digitális fejlesztéseknek köszönhetően egyik napról a másikra képes volt az internetre terelni a meglévő érdeklődést. Néhány nap alatt átalakult a múzeum honlapja, előtérbe helyezve az interneten keresztül elérhető anyagokat, és elkezdődött a NON STOP Nemzeti Múzeum kampány: új videók készültek, régi filmek váltak elérhetővé, ismeretterjesztő blogsorozatok indultak havonta változó tematikával, online tárlatvezetések, szakmai beszélgetések, kiállításmegnyitók, játékok nyújtottak kikapcsolódást az otthonukba szorult emberek számára.
Ezrek kapcsolódtak a My Home Office Challenge, Muti az otthoni munkahelyed! Facebook-csoporthoz, ahol dokumentálták az otthoni munkavégzés körülményeit és virtuális közösség is épült. A Fantasy Múzeum iskolai közösségi szolgálatosok segítségével szólította meg a fiatalokat az Instagramon. A múzeum közösségi oldalain fél millióan látták a később könyvben is megjelent Pénzek színes világa című sorozatot.
A közoktatás szereplőivel konzultálva több mint 200 digitális múzeumpedagógiai anyag készült;az ezekhez kapcsolódó foglalkozásokon több ezer diák vett részt. Új online és virtuális tárlatok készültek különböző témákban és nyelveken, a Seuso-kincs – Pannónia fénye kiállítás virtuálisan bejárható tereiben pedig a kincsek eddig sosem látott közelségből, 3D-ben tekinthetők meg. Trianon 100. évfordulója alkalmából készült az Összetartozás éve virtuális fotógaléria, majd a múzeumkerítésén egy szabadtéri kiállítás, valamint a Szenvedő szerkezet – Hétköznapi Trianon tárlat, amely ősszela Múzeumkertben, Tatán és Mosonmagyaróváron, az újranyitás után Hajdúböszörményben is megnyílt.
A nyitvatartást is lehetővé tévő nyári és ősz eleji hibrid időszakban a múzeum kedvezményekkel (Páros Péntek; NagyiKULTúra) és gyermektáborokkal is várta a látogatókat, a programoknálpedig arra törekedett, hogy azok online is elérhetők legyenek.
A szakmai programok közül is több megvalósult: a Múzeumok majálisa helyett hibrid formában megrendezett Múzeumi Restart és a nemzetközi MuseumDigit 2020 konferencia kiugróan sikeres volt. A múzeum az AVICOM egyik díjával kitüntetett Magic Wall (Sisi és Magyarország kiállítás) projektnek köszönhetően szerepelt a The Best in Heritage konferencián; az online térben kifejtett hálózatszerű munkáját összefogó weboldal pedig kultúra kategóriában elnyerte az Év honlapja kitüntető címet.