Az Art Newspaper negyedik alkalommal vetette össze a világ legnépszerűbb művészeti múzeumainak közösségi média táborát. A New York-i Modern Művészetek Múzeuma 13,3 millió, a Metropolitan Művészeti Múzeum 10,7 millió, a londoni Tate 10,3 millió, a Louvre 9,29 millió, a New York-i Guggenheim csaknem 7 millió követővel rendelkezik a különböző közösségi média platformokon.
Az Art Newspaper, amely évente kimutatást készít a világ leglátogatottabb művészeti múzeumairól néhány évvel ezelőtt úgy döntött, hogy összeveti a sztárintézmények közösségi médiatáborát is. A szerkesztők felismerték, hogy már elmúltak azok az idők, amikor a bejáratokon átsétáló tömeg határozta meg egy múzeum népszerűségét, egyre inkább figyelembe kell venni a közösségi média követők számát és elkötelezettségét is. Akkor így számszerűsítették a száz leglátogatottabb múzeum Instagram-, Twitter- és Facebook-követői táborát. Az élre egy olyan múzeum – a New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) – került 12,4 millió követővel, amely 2019-ben felújítás miatt hónapokig zárva tartott, és így csak a 31. helyen szerepelt a hagyományos toplistán 1,9 millió látogatóval. Második helyen a 6,5 millió látogatójára büszke New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum végzett 9,8 millió követővel. A londoni Tate 9,3 millió, a párizsi Musée du Louvre, amely a világ leglátogatottabb múzeuma 7,7 millió követőt mondhatott magáénak. A fizikai látogatásokat és a közösségi médiában mért interakciókat összehasonlítva elgondolkodtató, hogy például a MoMa hatszor annyi embert ért el az interneten, mint a valódi tereiben, de például a Metropolitan és a Tate is magasabb online számokat produkált.
Az adatok mögött nemcsak a látogatók online érdeklődése, hanem az intézmények hatékony social media praxisa is megfigyelhető. A múzeumok világszerte törekednek arra, hogy külön stáb vagy szakértő foglalkozzon a közösségi médiával, gondoskodjon a megfelelő tartalomszolgáltatásról, az online közöségekkel való kapcsolattartásról. A Metropolitan Múzeumban például 2020-ban két fő, a londoni Tate hálózatában három, a Louvre-ban négy szakember foglalkozott a területtel. Ez Magyarországon sincs másként, az országos múzeumokban már szinte kivétel nélkül ezzel megbízott szakember dolgozik a közösségi médián, és a kisebb intézményekben is egyre több helyen meghatározzák, melyik alkalmazott munkakörébe tartozik a platformok kezelése.
Az Art Newspaper felmérése több szempontból is lényeges. Azon túl, hogy felismerte, a múzeumok ismertsége, hatása, ereje, befolyása szempontjából az online kapcsolatokat éppúgy számításba kell venni, mint az offline terek látogatását, rögzítette a járványt közvetlenül megelőző időszak trendjeit is. A vizsgált, száz legnagyobb látogatószámmal rendelkező sztármúzeum legnépszerűbb közösségi média platformja 2019-ben a Twitter volt, összesen 45,7 millió követővel. A második az Instagram 41,7 millióval, miközben a Facebook csak 32,3 milliós tábort tudott felmutatni. Az Art Newspaper arra is felhívta a figyelmet, hogy a Twitter négy évvel idősebb, mint az Instagram, úgyhogy nagy változások várhatók ezen a területen.
A jóslat bevált, egy évvel később – már a pandémia online terekre gyakorolt hatását is kutatva – a lap munkatársai megismételték a mérést, és kiderült a száz vizsgált múzeum követőtábora az Instagramon kiugróan gyarapodott: 13 millió fővel, azaz 30 százalékkal. A második helyre szorult Twitter 13, a Facebook pedig ötszázalékos növekedést mutatott. A British Museum, a londoni National Gallery, valamint a Louvre 12 százalékkal, az ismét első helyen szereplő MoMa hat százalékkal pörgette fel követői számát az Instagram, a Twitter és a Facebook összesített adatai szerint.
© The Art Newspaper; forrás: usaartnews.com
A mostani, 2023-ban közreadott, 2022-re vonatkozó felmérés újabb változásokat tükröz. Ahogy a lap munkatársai fogalmaznak: a Covid utáni digitális fáradtság, valamint a Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta pénzügyi válsága, Elon Musk Twitter átvétele és az ellene való tiltakozás közepette szinte csoda, hogy egyáltalán van kutatnivaló a közösségi média területén. Úgy tűnik mégis volt, a legfontosabb megállapításaik:
- A 15 leginkább követett múzeum rangsora változatlan, de a következő öt helyezet érdekes mozgást mutat. Az amszterdami Rijksmuseum négy helyet lépett előre, népszerűsége nem kis részben a múzeum kasszasiker Vermeer--kiállításának tudható be.
- A spanyolországi Guggenheim Museum Bilbao idén először jelenik meg a top 20-ban, több mint 60%-kal nőtt a közösségi média követőinek száma. Ez minden bizonnyal az évfordulós programoknak volt köszönhető.
- A londoni National Gallery TikTok és Snapchat platformon végzett munkájának eredményeként növelte követő táborát. Elmondható, hogy sikeresebben vonzotta a digitális látogatókat, mint a valós látogatókat.
- A madridi Museo Nacional del Prado követőinek száma közel 7%-kal nőtt, szinte teljes egészében az Instagram és a TikTok révén.
- Az orosz múzeumok feltűnően hiányoznak a top 20-ból. Az orosz múzeumok közösségi média fiókjai nem frissülnek, mivel az ukrajnai háborút követően a Twitter, a Facebook és az Instagram is betiltásra került, a TikTok pedig korlátozott. A legtöbb fiókot nem törölték, de 2022 márciusa óta nem volt új tartalom.
- Mióta az Art Newspaper 2020-ban elkezdte gyűjteni ezeket az adatokat, először csökkent a 100 leglátogatottabb múzeum követőinek száma – méghozzá 7%-kal, különösen az Instagramon és a Twitteren volt drámai visszaesés.