EN facebook

"Gyakran a kis módosítások is képesek nagy változást hozni.”

DJ-kkel és másodszori ingyenes belépővel arat nagy sikereket a párizsi Musée Guimet

2018-04-07 15:00

Azon a napon, amikor Sophie Makariou igazgatóként átvette a párizsi Musée Guimet-t, egy fiatal, indiai doktorral találkozott a vonaton. „Szeretnék látni némi indiai művészetet, amíg itt vagyok” – mondta. Makariou azt ajánlotta neki, menjen a Guimet-ba, mire az orvos megkérdezte, hogy az mi? A tény, hogy az indiai doktor még csak nem is hallott az 1889-ben Émile Étienne Guimet által alapított, a világ egyik legnagyobb ázsiai művészeti kollekciójával rendelkező, nagy tiszteletnek örvendő intézményről, jól mutatta Makariounak az előtte álló feladat nagyságát.

 

 

 

Makariou, a keleti antikvitások specialistája, a Musée du Louvre-ból érkezett, ahol tizenkilenc évet töltött, mindenekelőtt az iszlám művészeti osztály létrehozásával és fenntartásával. A Musée Guimet zavaros helyzetben volt, amikor 2013-ban kinevezték igazgatónak. 2001-ben négyszáznegyvenezer látogató volt a múzeumban, és mikor egy hosszú felújítás után újra megnyitották – amikor Makariou érkezett – kétszázezerre esett vissza. „Előttem két rövid elnökség volt, sok konfliktussal. Tétováztam, mielőtt elvállaltam” – emlékezett vissza a jelenlegi igazgató, aki azonban a rá jellemző energetikussággal kezdett neki a munkának. „Az első dolog a mentalitás megváltoztatása volt. Azelőtt úgy gondolkodtak, hogy megvannak az épületeink, a gyűjteményeink, a tudás – a közönség jöhet, ha tetszik nekik. A csapatunk jól teljesített a kutatások elkészítésében, de nem feltétlenül gondolkodott arról, hogyan válhat a múzeum a lehető legnyitottabbá. A huszadik században ragadt, én viszont azt akartam, hogy a munkatársak egy huszonegyedik századi múzeum részének érezzék magukat. Több, és fiatal látogatót behozni olyasvalami volt, amelyért mindannyiunknak dolgoznia kellett.”

 

 

Makariou visszaállította a múzeum eredeti nevét – Musée national des Arts Asiatiques-Guimet –, hogy tisztázza az intézmény küldetését, a logó végén pedig egy sárkány hangsúlyozza az ázsiai aspektust. Instagramon és más felületeken kiterjedt közösségi média kampányt indítottak a fiatal munkatársakkal a múzeum kiállításainak és eseményeinek kommunikálása céljából. A kiállítások elnevezései is nagymértékben javultak, érthetőbbé váltak. „A közvélemény-kutatásainkban megfigyeltük, hogy a látogatók kedvezően kommentálják ezt. Volt egy sorozatunk a japán kalligráfiáról, amelynek Sho volt a címe – a legtöbb ember számára érthetetlen! A harmadik kiadásban hozzátettük, hogy A tinta birodalma, és óriási sikere lett. Gyakran a kis módosítások is képesek nagy változást hozni.”

 

A látogatószám 2017-ben visszaállt háromszáznyolcvanezer körülire, bár, ahogy Makariou megjegyzi, ez nem egészen tükrözi a valóságot, minthogy körülbelül még huszonötezer látogatót hozzá kellene adni ehhez a számhoz a „kettőt az egyért” program részeként, amelyet tavaly év végén vezettek be. Ennek keretében a látogatók az első látogatást követő két héten belül a második alkalommal ingyenes belépési lehetőséget kapnak. „Olyan sok látnivaló van a múzeumban, a kiállításaink állandóan változnak, úgyhogy a második belépés ingyenes. Négyből egy ember visszajött, hogy felhasználja a második, ingyenes belépésre feljogosító jegyét, de mivel ezt csak nemrég vezettük be, az év végéig várnunk kell, hogy lássuk az eredményeket.”

 

A legjelentősebb változás, hogy a tizennyolc és huszonhat év közötti látogatók száma 2017-ben negyven százalékkal nőtt a 2016-os évhez képest. Fontos tényező volt ebben olyan DJ-k meghívása, akik esténként ingyenes koncerteket tartanak a múzeum khmer udvarában. Ezek a Guimet [Mix] koncertek az intézmény terjedelmes zenei archívumából inspirálódott zenészeket látnak vendégül. „A koncertek kompenzálják a korai zárási időt. A látogatók a délkelet-ázsiai, indiai és kambodzsai régiségek között barangolhatnak az első emeleten a koncertek ideje alatt. Ez arra bátorította a fiatalokat, hogy visszatérjenek hozzánk.”

 

 

 

 

 

Források:

https://www.theartnewspaper.com/feature/how-to-double-your-visitor-numbers-a-case-study

https://www.facebook.com/museeguimet/

 

A Musée Guimet honlapja: http://www.guimet.fr/

A Musée Guimet Instagram-oldala: https://www.instagram.com/museeguimet/