"Forma és szín dinamikája" – Julian Schnabel kiállítása a Csikász Galériában

KIÁLLÍTÁS

Gáspár Balázs
2019-07-24 20:00

Világhírű amerikai képzőművésznek nyílt kiállítása a veszprémi Csikász Galériában. Bár Julian Schnabel (sz. 1951) Magyarországon elsősorban talán inkább filmrendezőként ismert (Basquiat, Mielőtt leszáll az éj és Szkafander és pillangó című filmjeivel), képzőművészeti pályáján olyan alkotók mellett indult, mint Jean-Michel Basquiat és Keith Haring. „A közönség számára most lehetőség nyílik arra, hogy mélyrehatóan megismerkedhessen Schnabel művészetének olyan jellegű alkotásaival, melyek életművének jelentős, de ritkán vizsgált részét képezik. Ez lesz grafikai nyomatainak legelső kiállítása Magyarországon, mely vadonatúj, tavaly készült műveket is tartalmaz” – írja a Csikász Galéria.

 

Julian Schnabel © Julian Schnabel/muveszetekhaza.hu

 

Schnabel az 1970-es évek vége óta van jelen a képzőművészeti életben, az első egyéni tárlata 1979-ben volt, azóta rendszeresen kiállít, többek között a New York-i Leo Castelli Gallery és Whitney Museum of American Art, az amszterdami Stedelijk Museum, a madridi Reina Sofia és a bázeli Kunsthalle mutatta már be munkáit. A művész praxisában központi szerepet kap a különböző, a hagyományos festészeten túlmutató anyagok és felületek – kerámia- és vászondarabok, gyanta, bársony, talált képek – használata, az állandó kísérletezés.

 

A Grafikai nyomatok 1983–2018 című kiállítás megnyitóján Dr. Alexander Tolnay, a kiállítás kurátora hangsúlyozta, hogy a tárlaton látható alkotások különleges helyet foglalnak el Schnabel munkásságában, főleg, ha figyelembe vesszük az évtizedeken át tartó folyamatos kísérletezést, amit ezen a területen végzett. „E lapok virtuóz módon ragadják meg a forma és a szín dinamikáját. A művész laza szerkesztéssel és árnyalatgazdag színhasználattal közeledik a készen talált anyaghoz, s annak sokféle megjelenésében is érzékenyen és játékosan reagál rá, anélkül, hogy a szubsztanciáját eltagadná” – mondta a kurátor megnyitóbeszédében.

 

Julian Schnabel: Cím nélkül (A kölni dóm) © Julian Schnabel/muveszetekhaza.hu

 

Tolnay külön kiemelte Schnabel két alkotását, az egyiken „egy 2016-os lapon a kölni dómot látjuk egy régi, megsárgult plakáton, amelyet még az 1950-es években használták az iskolai oktatásban. Ezt az úgynevezett geográfiai képet földrajz órán ragasztották a palatáblára. Rendes esetben ma már senki nem hoz el ilyen tárgyat az iskolai térképtárból, ha digitális korszakunkban létezik egyáltalán még ilyesmi. Julien Schnabel rátalált valamilyen archívumban, aztán pedig átfestette ezt az időből kihullott oktatási segédeszközt. A kölni dóm tornyait és tetejét hatalmas lila-fekete koszorúval fonta körbe, az előtérben egyenes fekete vonallal osztotta ketté a dóm homlokzatát. Hasonló módon idegenít el más, régi iskolai térképeket is”.

 

Az ilyen típusú alkotások mellett a művész gyakran reflektál privát eseményekre, például barátja, Paolo Malfi halálára. A történelemre és művészetre való utalások is megjelennek, például a Childhood című sorozatában, amelyet az Egyesült Államok függetlenségének 240. évfordulójára készített, és egy, a Fehér Házból származó faltapéta képi látványát használta fel hozzá, vagy a Happy Thursday című képén, amelyhez a brandenburgi kapu és ünneplő emberek képét applikálta a műbe (a berlini fal csütörtöki napon omlott le). A Walt Whitman szériában, melynek zárójeles alcímei természeti jelenségek (vízesés, tó, levegő), az amerikai költőnek, „a természet hírnöké”-nek állít emléket. Schnabel képei és filmjei közötti érdekes kapcsolatra is van példa: az 1995-ös Last Attempt at Attracting Butterflies sorozatra a 2007-es Szkafander és pillangó című filmjének ismeretében máshogy tekint(het)ünk.

 

Julian Schnabel: Happy Thursday, 2018 © Julian Schnabel/arttrado.de

 

Schnabel szerint „valójában minden festmény metaforikus. Valami olyanra emlékeztet, amit már esetleg láthattunk, egy kulcs a képzeletünkhöz. Azoknak, akik azt hiszik, hogy a festmény csak önmaga, azoknak én épp az ellenkezőjét állítom. Egy kép konkrétsága, kézzelfoghatósága nem segíthet, de utalhat az asszociációk olyan világára, amely teljesen eltérhet attól a látványtól, mint amit nézünk”. A Csikász Galéria kiállítása – melynek rendezése során végig konzultáltak Schnabellel – most lehetőséget ad arra, hogy érzékeinket élesítve belépjünk egy különleges látásmódú művész képzeteinek a világába.

 

Julian Schnabel: Grafikai nyomatok 1983–2018

Kurátor: Dr. Alexander Tolnay

Társkurátor: Hegyeshalmi László

Helyszín: 8200 Veszprém, Vár utca 17.

Nyitvatartás: Hétfőtől szombatig 10 és 18 óra között

A kiállítás 2019. október 5-ig látható.

Múzeumok Őszi Fesztiválja, irodalom, kiadvány, kiállítás
2017-09-28 14:00
képzőművészet, design, divat, kiállítás
2019-07-11 19:00

Legnépszerűbb cikkek

látogató, múzeumtörténet, téma, állapot
2018-03-12 19:00
helytörténet, régészet
2018-12-15 09:00
fénykép, helytörténet, restaurátor, állományvédelem
2019-01-10 16:00