A novemberben nyíló kiállítás kurátora, Nancy Ireson szerint a virtuális valóság nem tereli el a figyelmet a művészetről, hanem éppen segít annak jobb megértésében. "A VR-technológia révén közelebb akarjuk érezni Párizst mint várost, a tárlat arról szól, hogy kapcsolatba kerüljünk egy bizonyos hellyel" - idézte a kurátort a BBC News.
A Tate Modern most először fog bevetni ilyen technológiát nagyszabású kiállításához. A 2018 áprilisáig látogatható tárlaton a közönség VR-headsetet viselve fedezheti fel a korai 20. századi Párizst egy külön erre a célra kialakított teremben.
A tárlat, amelyet a Nagy-Britanniában rendezett eddigi legátfogóbb Modigliani-kiállításként harangoztak be, tíz olyan aktfestményt is felvonultat, amely felháborodást váltott ki a maga idején. Modiglianinak egyetlen egyéni kiállítása volt életében: a francia műkereskedő, Berthe Weill párizsi galériájában tartott 1917-es tárlaton ráadásul razziát tartottak a rendőrök szeméremsértés miatt. A galéria kirakatában lógó egyik akt ugyanis szemet szúrt a túloldalon lakó rendőrnek.
"Modigliani kortársait nem a pucérság sokkolta a művész aktfestményein - akkor már évszázadok óta festettek meztelen nőket -, ha nem az a tény, hogy ezeknek a nőknek bizony szeméremszőrzetük volt" - mondta Ireson, hozzátéve, hogy ez bizony "igencsak felkavarta a kedélyeket, és a festmények egy részét el kellett távolítani".
A kurátor szerint a női szeméremszőrzetet illető korabeli álláspontot jól mutatja, hogy akkoriban még sugárkezelést is javasoltak a nőknek az intim szőrzet eltávolítására.
A tervezett kiállításról bővebben The Art Newspaper oldalán olvashatnak.
Fotó: Modigliani: Fekvő női akt (1919), The Museum of Modern Art, New York,