„…ez a folyó nemgondol, csupánfoly, kiráng a vetlényicsuklóból, kirándulni megy a folyóírás, mint ő, amikor fest, megfestett tájaira rándulni megy ki, egyetlen rándulással a tájban terem, kincsesszigetén egy kulcsosházban, egymaga, mint fagyálló odüsszeusz, csuklik, mert emlegetik…” : Ezzel és ehhez hasonló gondolatokkal nyitotta meg Fekete Ádám színész Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS – LONGHAND című kiállítását.
Fotó: Kiss Viktor
A művész a vászon mellett egy rendkívül különleges anyaggal is dolgozik, filmdobozra készít festményeket. A filmdoboz nem csak alapot biztosít a műveknek, hanem azok fontos elemévé válik. A történetmesélés Vetlényi számára fontos művészi szempont és mi sem hordozna magában narratívát, ha nem a film, melynek műfajában egyébként is dolgozik Vetlényi.
Fotó: Kiss Viktor
A megfestett folyó, az írás és a folyóírás játékosan jelenik meg. A festmények karaktereket (akár hétköznapi, akár filmbeli) ábrázolnak, mintha egy filmbeli pillanatkép résztvevői lennének. Érdekes perspektívákból, nagyon magas és nagyon alacsony szögekből vannak növények, emberi formák és tájképelemek megörökítve. A valósághoz mérten túl nagy vagy éppen túl kicsi, elnagyolt méretek, naiv formák és élénk színek egy animált, meseszerű világba repítenek. Szinte olyan, mintha egy gyermek szemszögéből figyelnénk egy eseményt, vagy egy mesekönyvet lapoznánk. A filmdobozokon szinte életre kelnek a színes tájképek, illetve a figuratív alakok. A narratívák részét képezik a festményeken olvasható, kézzel írt feliratok.
A megfestett tájképek közül néhányuk gyermekien naiv, amelyekhez néhol egyértelmű leírást, néhol elgondolkodtató kérdéseket társít a művész.
A kiállításon nem csak Vetlényi Zsolt művei vannak kiállítva, hanem családjának két, fiatalabb tagjának festményeiből is egy-egy. Mindkét mű tökéletesen beleillik a többi alkotás közé, egyiket egy gyermek, a másikat pedig egy felnőtt készítette (Vetlényi Alma, divattervező), ezek a festmények tökéletesen reflektálnak Vetlényinek a professzionális és naiv technikák ötvözésének hagyományára.
A kiállítás a mai napig, június 4-ig látogatható a BodArt Galériában.
A borítóképet Kiss Viktor fotózta.