EN facebook

Texasi győzelem, magyar különdíj: kihirdették a 2025-ös Children in Museums Award eredményeit

ELISMERÉS

2025-11-27 18:00
A Children in Museums Award, amelyet a European Museum Academy és a Hands On! International közösen ítél oda, ma a gyermek- és családközpontú múzeumi innováció egyik legfontosabb nemzetközi elismerése.
 
A díj célja, hogy olyan intézményeket és programokat emeljen ki, amelyek újító pedagógiai módszerekkel, életkornak megfelelő tér- és élménytervezéssel, valamint a gyerekek aktív bevonására épülő múzeumi megközelítéssel járulnak hozzá a jövő múzeumának formálásához.
 
A zsűri idén 17 pályázat anyagát elemezte, majd öt intézményt választott shortlistre – ezeket személyes látogatás után rangsorolta, végül kihirdetve a 2025-ös év eredményeit.
 
Az idei mezőny két kiemelt intézménye a fődíjas La Nube STEAM Discovery Center (El Paso, USA) és a különdíjas Néprajzi Múzeum (Budapest, Magyarország), de rangos szakmai teljesítményt mutatott be a szingapúri Children’s Museum, a dubaji OliOli Children’s Museum és a brit Showtown is.
 
La Nube STEAM Discovery Center – a 2025-ös fődíjas és a határvidéki muzeológia új modellje
 
A 2025-ös fődíjas La Nube STEAM Discovery Center újradefiniálta, mit jelent egy gyermekmúzeum egy társadalmilag, kulturálisan és gazdaságilag összetett határvidéki térségben. Az ikonikus, „felhőformájú” épület – a világhírű Snøhetta építésziroda terve – már önmagában is a határtalanság metaforája: a múzeum a kreativitás, az inklúzió és a kulturális párbeszéd tere kíván lenni. A zsűri értékelése szerint La Nube „beacon of opportunity and imagination”, vagyis a képzelet és a lehetőségek világítótoronya a régióban.
 
A múzeum működése több szempontból is úttörő. „STEAM-alapú oktatási módszere” a tudomány, technológia, mérnöki gondolkodás, művészet és matematika integrációjára épít; a kiállítások azonnali cselekvésre, felfedezésre és kísérletezésre ösztönzik a gyerekeket. A közösségi részvétel kiemelkedően erős: több mint száz helyi „Discovery Guide” működik közre, akik egyszerre edukátorok és a közösség aktív szereplői.
 
La Nube STEAM Discovery Center (Director: Gina Martinez),
201 West Main Street El Paso TX 79901 United States
 
A többnyelvű feliratok, a szenzorosan érzékenyített terek, az autizmusbarát nyitvatartási idősávok és a rászoruló családok számára elérhető kedvezmények egyértelműen jelzik az intézmény inkluzív küldetését. Emellett a La Nube úttörő szerepet tölt be a binacionális kapcsolatok kiépítésében is: a Connected Sky valós időben kapcsolja össze a látogatókat a mexikói Ciudad Juárezben működő La Rodadora gyerekmúzeum közönségével – a határ két oldalán játszó gyerekek közvetlenül kommunikálhatnak egymással.
 
A múzeum alig egy év alatt 270 000 látogatót fogadott, köztük tanítási időben naponta átlagosan 500 iskolás csoportot. A zsűri megfogalmazása szerint „nemcsak gyermekmúzeum, hanem a határvidék közösségei számára reménység és összekapcsolódási lehetőség” – egy olyan intézmény, amely a kulturális és társadalmi határokat nem elválasztó vonalként, hanem találkozási pontként értelmezi.
 
A Néprajzi Múzeum különdíja: gyűjteményi alapú felfedezés és kurátori szerepjáték
 
A budapesti Néprajzi Múzeum „Éjszakázz a múzeumban!” című programja idén a zsűri által kifejezetten az intézmény számára létrehozott különdíjban részesült. A program a leendő gyermekmúzeum első működő eleme, amely 8–11 éves gyerekeknek, családoknak és iskolai csoportoknak nyújt különleges, éjszakai múzeumi élményt.
 
A résztvevők zárás után lépnek be a múzeumba, majd egy kizárólag erre a célra kialakított térben folytatják egy félkész kiállítás megalkotását. Az „alvás” mint téma egyszerre személyes és kulturális kérdés: a gyerekek saját élményeiken keresztül kapcsolódnak a múzeum világához, miközben antropológiai és muzeológiai fogalmakkal is találkoznak.
 
A program legfontosabb eleme, hogy a gyerekek valódi gyűjteményi tárgyakkal dolgoznak: kutatnak, válogatnak, rendszereznek, kurátori döntéseket hoznak, majd saját minikiállítást hoznak létre. A bemutatók – élőkép, szerepjáték, történetmesélés – és a kiállítótérben eltöltött éjszaka a tanulást személyes, intenzív élménnyé formálják. A zsűri kiemelte, hogy a program „egyedülálló módon vezeti be a gyerekeket a múzeumok világába és az etnográfia tudományába”, miközben erős érzelmi és gondolkodási bevonódást teremt.
 
A shortlist további intézményei
 
A Children’s Museum Singapore a régió első gyermekmúzeuma, amely a korábbi postatörténeti és bélyegmúzeum átalakításával jött létre. Interaktív, érzékszervi alapú terei, valamint a gyerekek bevonására épülő programjai miatt a zsűri úgy látja, hogy az intézmény meghatározó szerepet játszik a gyermekmúzeumok globális irányainak formálásában.
 
A dubaji OliOli Children’s Museum multidiszciplináris, kutatásalapú játékterei új mércét jelentenek a hands-on tanulásban. A zsűri szerint az intézmény meghatározza, sőt formálja a gyermekmúzeumok nemzetközi szakmai sztenderdjeit.
 
A Showtown, Blackpool az Egyesült Királyság első, kifejezetten a népszerű szórakoztatás történetére épülő múzeuma. Multiszenzoros installációi – a tengerpart hangjai, a chips illata vagy a fényjátékok – sajátos, élményszerű interpretációt teremtenek. A zsűri külön kiemelte, milyen újszerűen és ötletesen használja a múzeum a multiszenzoros elemeket.
 
 
 
Két irány, közös cél
 
A 2025-ös díjazottak alapján világosan látszik, hogy a gyermekmúzeumok területén két hangsúlyos irány rajzolódik ki: egyfelől a társadalmi befogadásra és közösségépítésre épülő modellek, amelyeknek legkiválóbb példája a fődíjas La Nube;

másfelől pedig a gyűjteményalapú, kreatív, élményalapú tanulási forma, amelyet a Néprajzi Múzeum különdíjas programja képvisel.
 
A két intézmény eltérő eszközökkel dolgozik, de közös céljuk, hogy a gyerekek számára a múzeum olyan tér legyen, amely élő, értelmezhető, és saját tapasztalatokon keresztül megközelíthető – akár El Pasóban, akár Budapesten.
 
 
Borítóképen:
Museum of Ethnography, Budapest (Director: Lajos Kemecsi),
Dózsa György út 35, HU-1146 Budapest, Hungary
díj, gyűjtemény, látogató, múzeumandragógia, múzeumpedagógia, téma
2025-05-13 17:00
gyűjtemény, kiállítás, múzeumpedagógia, pedagógus, programajánló
2025-02-24 19:00