A francia fővárosban október közepén nyílt az itáliai reneszánsz szobrait bemutató kiállítás. A hatalmas érdeklődést kiváltó tárlat a Louvre-ban kapott helyet, azonban a járványügyi rendelkezések miatt mindössze egy hétig volt látogatható.
A Louvre előtt várakozók sora 2020. október 28-án. Fotó: Fisli Éva
A Donatellótól Michelangelóig alcímet viselő tárlat előzetesében: „érzéki”, „kifejező”, „eleven” jelzőkkel hirdették a válogatást.
A Louvre kurátora a milánói Castello Sforzesco-val együttműködve 140 műtárgyat választott ki a 15-16. század fordulójáról, azzal a szándékkal, hogy Firenzén kívül több itáliai régió művészét is összevessék, s az ismert nagy nevek mellett kevésbé ismerteket is felmutassanak. Az emberi test és az érzelmek (pl. a harag, a hála, a pátosz) reprezentációja áll a kiállítás középpontjában. A tárlat igyekszik megragadni az ókori művészet és a humanizmus hatását, s a válogatott művek között végig szakrális és profán keveredik egymással.
Mária Magdolna, Guido Mazzoni terrakotta szobra, 1485-1489 körül. Fotó: Fisli Éva
Az októberi megnyitót irigylésre méltóan hosszú előkészítési fázis, öt éves kutatás előzte meg, azonban már a tavaszi kijárási korlátozások hatással voltak a bemutatás időpontjára, a legújabb fejlemények pedig ismét korlátozzák a látogatókat abban, hogy a helyszínen ismerkedhessenek meg a művekkel.
Borítókép: A kiállítás vivőképének két alakja, a velencei Tullio Lombardo Bacchus és Ariadné című márvány domborművén, 1506 körül. Fotó: Fisli Éva