EN facebook

Négy emelet szecesszió

Nemzetközi tudományos konferencia a szecesszióról és a közép-európai szecessziós gyűjteményekről, Mazoviában, a lengyelországi Płockban

2018. június 21-22-én tartotta meg nemzetközi tudományos szimpóziumát Płockban a Mazoviai Múzeum (Muzeum Mazowieckie w Płocku). A konferencián a hazai, lengyel művészettörténészek mellett Csehországból, Lettországból, Magyarországról és Németországból érkeztek muzeológus-művészettörténészek, hogy bemutassák múzeumuk szecessziós gyűjteményét. A szimpózium a płocki Mazoviai Múzeum felújított kiállítását üdvözölte, ami két éve nyílt meg, egy múzeumi kiállításoknak megfelelően átalakított négyszintes lakóházban. Erről olvashatunk most beszámolót.

 

 

Fotó: Art Nouveau bérház, a Mazoviai Múzeum épülete

 

A konferencia első napjának előadásai a Muzeum Mazowieckie w Płocku igen jelentős gyűjteményének bemutatását tűzték ki célul. A múzeum igazgatójának, Leonard Sobierajnak a köszöntése után a múzeum kutatói, Małgorzata Szadkowska és Michał Burdziński tartottak előadást a gyűjteményről és a hozzá kapcsolódó kutatásaikról. Őket követően Grażyna Tryka mutatta be a płocki múzeum rendkívül gazdag szecessziós plakett és éremgyűjteményét.

 

Fotó: Étkező szoba

 

Fotó: Dolgozó szoba

 

 

Fotó: Hálószoba

 

A második ülésszakon bemutatásra került a Krakkói Nemzeti Múzeum (Alicja Kilijańska), a Poznańi Nemzeti Múzeum Iparművészeti Múzeumának (Michał Błaszczyński) szecessziós gyűjteménye, majd a varsói Nemzeti Múzeum két munkatársa (Ewa Frąckowiak és Piotr Kopszak) múzeumuk szecessziós anyagának a Partage Plus rendszeren keresztül történő digitális feldolgozását illusztrálta.

 

Fotó: Kancsó, 1900 körül, tervezte: Louis Comfort Tiffany, készítette: Tiffany & Co.

 

A második napon mutatkoztak be a külföldi gyűjtemények és kutatók. Ekkor megismerhettük a rigai Art Nouveau Központ anyagát és működését (Argita Tipāne és Toms Tālbergs), majd a Berlinben működő Bröhan Museum gyűjteményét (Nils Martin Müller). Ezt követően a brnói múzeum szecessziós gyűjteményét (Petr Tomášek) és a teplicei regionális múzeum art nouveau stílusú, nemzetközileg is ismert alkotóktól származó kerámiáit (Jitka Bažantová). Utolsó fejezetként került sor a magyar szecesszióra, itt a magyarországi art nouveau rövid bemutatása után a gödöllői művésztelepről szóló előadás következett (Őriné Nagy Cecília), majd a budapesti Iparművészeti Múzeum, szecessziós épületéről és gyűjteményéről, annak történetéről hallottunk előadást (Pandur Ildikó).

 

Fotó: Stanisław Wyspiański: Falusi Madonna, 1904

 

 

Fotó: Teodor Axentowicz: Tavasz, 1900 körül

 

A konferencia délutáni programjaiként megnéztük a Mazoviai Múzeumhoz tartozó kiállítóhelyeket és magát a rendkívül gazdag szecessziós gyűjteményt is. Ottlétünk ideje alatt mutatták be a múzeum art nouveau–art deco kiállítását feldolgozó, nagyon igényes, jeles lengyel kutatók által írt tudományos tanulmányokkal kísért kiadványukat (Secesja. Zbiory i ekspozycje Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Płock, 2017.), amelyből egy-egy kötet megtekinthető Budapesten az Iparművészeti Múzeum könyvtárában és a Gödöllői Városi Múzeumban. A fent említett könyv angol nyelven, valamint a szimpózium anyagának kétnyelvű kötete várhatóan 2018-ban kiadásra kerül. Megjelenésük után a kiadványok hamarosan szintén kutathatóak lesznek az említett intézményekben.

 

Fotó: Váza, 1900 körül, tervezte: Max Ritter von Spaun, készítette: Johann Loetz Witwe, Csehország

 

Fotó: Váza, 1905 körül, tervezte: Jan Szczepkowski, készítette: Józef Niedźwiecki és műhelye, Krakkó, Galícia

 

Fotó: Vázák, tervezte és készítette: Clément Massier, Jean-Baptiste Gaziello és Frédéric Danton, Franciaország

 

 

 

design, építészet, kiállítás, programajánló
2018-05-30 09:40
építészet, helytörténet, képzőművészet
2018-07-03 08:00