2023. január 31-ig látogatható Soltra Elemér kiállítása, a Lírai absztrakció és A tavasz tizenhét pillanata a pécsi Janus Pannonius Múzeumhoz tartozó Modern Magyar Képtárban.
Soltra Elemér (1922-2013) pécsi kötődésű, éveken át foglalkozott rajztanítással a városban, valamint a Pécsi Tanárképző Főiskola tanszékvezetője is volt. A festő 1960-as, ’70-es években alkotott műveit gyűjtötte össze a múzeum.
Soltra Elemér művésztársa, Martyn Ferenc újszerű, merész absztrakt művészetével lehetővé tette több kortársának, például Bizse Jánosnak és Soltra Elemérnek is, hogy ebben az irányzatban merjenek alkotni. Míg ezeket a művésztársakat szélesebb körben ismerik, addig Soltra Elemér munkái méltatlanul háttérbe szorultak. Ezért a kiállítás felépítésekor felhívást tett közzé a Modern Magyar Képtár, hogy akár magántulajdonban lévő Soltra Elemér képeket is megmutathassanak a nagyközönségnek.
A kiállítás két részre tagolható, a Lírai absztrakció címet kapta Soltra Elemér ’60-as évek végén, és ’70-es évek elején festett absztrakt festményeiből álló gyűjtemény, míg A tavasz tizenhét pillanata egy rézkarc sorozat.
Soltra Elemér
A Lírai absztrakció cím arra a fajta kettősségre utal, amely a Soltra Elemér képeinek formavilágát és tartalmát jellemzi. Az absztrakt festményekben figuratív elemek is felfedezhetők, amelyek a szocreál valóságot mutatják. A 60-as, 70-es években még erősen cenzúrázták a művészetet, a szocialista témákat szinte lehetetlen volt kikerülni, az elkészült műveket pedig gyakran érte az a kritika, hogy nem elég „tökéletesen” mutatják be a szocializmust. Soltra nem akart vagy nem tudott elvonatkoztatni a szocialista realitástól, például bányarajzokat, gyárakat rejtett az absztrakt formák közé, amellyel egyfajta kritikát formál, miszerint még a legelvontabb irányzatban való alkotás és a műértelmezés sem szakítja ki az embert a zord valóságból.
Soltra Elemér: Víz és kövek és Kő és Víz
Soltra Elemér Víz és kövek, illetve Kő és Víz című festményeiben, absztrakt stílusban jelennek meg a földi, organikus elemek: a művész a bioformizmust ötvözi az absztrakcióval. Ezen kívül a megfestett elemek is ellentétbe állíthatóak egymással, mivel a víz dinamikát, folytonosságot és a változást szimbolizál, a kő pedig az állandóságot és statikusságot jelenti.
Soltra Elemér: A tavasz tizenhét pillanata sorozatból
A tavasz tizenhét pillanata című, tizenhét rézkarcból álló sorozat teljesen más stílust képvisel, mint a Lírai absztrakció képei: az absztrakciótól eltávolodva, Soltra Elemér tizenhét női aktot alkotott meg. A karcsorozat egy kultikus, a 70-es években mindenki által ismert szovjet sorozat címét viseli, amelynek semmi köze az erotikához, meztelenséghez. Tehát A tavasz tizenhét pillanatánál is megjelenik egy erős ellentét, Soltra Elemér ironizál ezen képeivel, mivel az erotika és a szexualitás rendkívül távol állt a 70-es évektől.
Soltra Elemér munkásságának rövid periódusában is fellelhetők Martyn Ferenc hatásai, melyek segítették az absztrakt művészetének kiteljesedését. A bioform absztrakció érdekessé, az állandó polaritás egyedivé teszi alkotásait.
Kurátor: Nagy András