EN facebook

Látható irodalom. Az ember tragédiája az illusztrációk és az irodalomtörténet tükrében - Múzeumpedagógia Szolnokról

MŰHELY

2025-03-06 16:30

Kass és Madách. A Damjanich János Múzeum 2023-ban Madách Imre születésének 200. évfordulójáról egy különleges kiállítással emlékezett meg, amely Kass János Az ember tragédiájához és a Mózeshez készült illusztrációit mutatta be. Az évfordulós tárlat nem csupán a látogatók számára kínált vizuális élményt, hanem egy rendhagyó múzeumpedagógiai program alapjául is szolgált.

 

A Látható irodalom – Az ember tragédiája az illusztrációk és az irodalomtörténet tükrében című foglalkozás azóta is nagy sikerrel fut, középiskolás diákoknak segítve az érettségi tételként is szereplő mű mélyebb megértését. A program ötletéről és felépítéséről Barláné Kulánda Krisztina múzeumpedagógussal beszélgettünk.

 

 

– A foglalkozásnak kettős célja volt, egyrészt bemutatni Madách Imre életútját, másrészt azt, hogy az illusztrációk miként segíthetik egy nehéz szöveg megértését. A foglalkozás első része irodalomtörténeti áttekintést nyújtott, párhuzamba állítva Madách és Petőfi életútját (a két író ugyanabban az évben született, 2023-ban zajlott a Petőfi-emlékév programsorozat is). Az órákat dr. Kaposvári Gyöngyi irodalomtörténésszel valósítottuk meg, akinek segítségével többek között Madách életének kevésbé ismert részleteit is megismerték a diákok, például hogy helyesírása gyenge volt, vagy, hogy kezdetben nem aratott sikert írásaival. A tanulóknak nagyon érdekes volt, amikor kezükbe vehették a mű kéziratának fakszimile kiadását, amelyből láthatták, hogyan dolgozott az író.

 

 

 

A foglalkozás során még zenei feldolgozások is előkerültek: „A Belga együttes Az ember tragédiája című számát hoztuk el. Mivel ők már egy másik korosztály, a diákoknak a szöveg tetszett, a zene kevésbé” – tette hozzá nevetve a múzeumpedagógus.

 

A foglalkozás második részében a kiállított művek kerültek középpontba, a tanulók megismerkedtek Az ember tragédiájának különböző illusztrációival, Kass János szimbólumvilágával, de bemutatásra kerültek más alkotók, Zichy Mihály és Réti Zoltán illusztrációi is.

 

 

A rendhagyó irodalomóra egyik legizgalmasabb része egy interaktív feladat volt.

– A diákok csoportokban dolgoztak és különböző illusztrációkat (Kass, Zichy és Réti Zoltán műveit) kellett összepárosítaniuk a drámai mű egyes színeivel, majd időrendbe állítani a jeleneteket.

 

 

A program 2024-ben elnyerte a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület különdíját a Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázaton. A foglalkozás olyannyira népszerűvé vált, hogy a Kass és Madách című kiállítás után is rendszeresen érkeznek rá osztályok, ezért a múzeum állandó kínálatába is beépítették.

 

–  Nagyon örültünk az elismerésnek, azért is, mert ez a módszer nem csak a mi múzeumunkban valósítható meg.Mivel egy nagyon kis költségvetésű program, könnyen adaptálható. Úgy gondolom, hogy a program népszerűségét talán az adja, hogy Madách Imre életpályáját és Az ember tragédiája keletkezésének körülményeit több szempontból közelítjük meg. A szöveg, a kép és a zene egysége élményszerűbbé teszi a foglalkozásokat. A rendhagyó irodalomórák végén az 1980-ban készült Dilemma című rövid animációs kisfilm is levetítésre kerül a diákok számára – mesélte Barláné Kriszta.

 

Kass Jánost egész életében foglalkoztatta Az ember tragédiájának gondolatvilága, a kisfilm is a szabad akarat, a döntés felelőssége vagy az ember és a technológia viszonyát boncolgatja.

 

– Madách Imre Az ember tragédiája című műve talán nem egyszerű olvasmány, de a mondanivalója ma is érvényes, és a diákok is így látják, ha megfelelő módon közelítünk hozzá – zárta gondolatait.

design, emlékezet, érem, kiadvány, kortárs, műhely
2021-02-15 12:00
gyűjtemény, helytörténet, irodalom, képzőművészet, múzeumandragógia, műhely, néprajz
2023-07-13 19:00