Az idei Múzeumok Éjszakáján nyílt meg a Janus Pannonius Múzeum friss időszaki tárlata, amely izgalmas válogatást kínál a kortárs magyar képzőművészet legjavából.
Szluka Balázs pécsi műgyűjtő 25 éves gyűjtői munkásságának rangjához illő bemutatása ez a kiállítás a pécsi JPM Modern Magyar Képtárban, a magyar képzőművészet történetét Nagybányától az 1990-es évekig főművekkel reprezentáló állandó kiállítás mellett, az épület nagy időszaki kiállítótermeiben. Ez a gyűjtemény, remek connoisseur érzékkel, többnyire az alkotókkal személyes, baráti kapcsolatot tartva – s így a műgyűjtés klasszikus korszakait idézve: a műtermekből válogatva – az egyéni ízlés széles spektrumán, nyitott szemlélettel mutatja be a kortárs magyar képzőművészet legfontosabbnak tartott alkotóinak műveit.
A gyűjtemény lokális kötődését azonban a Pécsi Műhely tagjainak (Ficzek Ferenc, Hopp-Halász Károly, Kismányoky Károly, Pinczehelyi Sándor és Szijártó Kálmán) alkotásai jelentik, akiknek művei, a klasszikus neoavantgárd más művészeivel együtt (Bak Imre, Bencsik István, Gellér B. István, Keserü Ilona) finom allúziókként tűnnek fel – s ez volt a kiállítás rendezésének a koncepciója – a kortárs fiatalok alkotásai között a posthistoire művészettörténeti korszakának „egykorú” művészeteként.
Szabó Lobot Balázs – Fontaine (2021)
Szentgróti Dávid – Home (2019)
A Szluka-gyűjtemény színvonalát és méreteit tekintve egy fontos, megkerülhetetlen pécsi képzőművészeti intézménnyé vált. S míg a múzeum történeti jellege miatt – valamint szűkös anyagi lehetőségei és az állandó tárlat behatárolt terei okán – nem követheti napra készen a magyar kortárs képzőművészet eseményeit, ez az időszaki kiállítás – közel száz jelenkori magyar művész műveit bemutatva – egy színvonalas áttekintést nyújt a legújabb, legjelentősebb kortárs törekvésekről.
Németh László – Akira No. 2. (2022)
Nyíri Orsi – Fogmosás előtt (2019)
A Kortárs függőségek című kiállításon szereplő alkotók:
Alföldi Róbert, Bak Imre, Bakó Tamás, Batykó Róbert, Bálint Norbert László, Bánki Ákos, Bencs Máté, Bencsik István, Boruzs Ádám, Bozó Szabolcs, Bullás József, Czebe István, Csató József, Dallos Ádám, Dáriusz Gwizdala, Dechandt Antal, Dóra Ádám, Erményi Mátyás, Ernszt András, Ezer Ákos, Fazakas-Struguras Krisztina, Fazekas Dániel, Fejős Miklós, FeLugossy László, Felsmann István, Ficzek Ferenc, Ifj. Ficzek Ferenc, Fridvalszki Márk, Galcsik Vivien, Gellér B. István, Gnándt Ferenc, Góth Martin, Gresa Márton, Gyenis Tibor, Hack Ferenc, Halász Péter Tamás, Hitre Imola, Hopp-Halász Károly, Imreh Sándor, Jánosi Anna, Kalán Viktória, Keserue Zsolt, Keserü Ilona, Király Gábor, Kis Endre, Kismányoky Károly, Kiss Miklós, Kiss Róka Csaba, Koronczi Endre, Korpácsi Zoltán, Körei Sándor, Kusovszky Bea, Lakatos Gelléri Barnabás, Lantos Ferenc, Lázár Kristóf, Lőrincz Réka, Lőwenberger Patrik, Makai Míra, Nagy Marcell, Nemes Csaba, Németh László, Nyilas Márta, Nyíri Orsi, Ódor Bence, Palatinus Dóra, Pap Gábor, Pinczehelyi Sándor, Robitz Anikó, Rózsa Luca Sára, Somody Péter, Sós Gergő, Stark Attila, Szabó Lobot Balázs, Szalay Péter, Szentgróti Dávid, Szijártó Kálmán, Szinyova Gergő, Szőllősy Géza, Tarr Hajnalka, Vámos János, Veres Balázs, Vető Orsolya.
A tárlatot rendezte: Nagy András, a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztály vezetője.
A Kortárs függőségek című kiállítás 2025. október 31-ig tekinthető meg a JPM Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.).
Ernszt András – Elfolyó rétegek (2002)
Csató József – The push (2021)
Borítókép:
Imreh Sándor – Bent, 2021 (részlet)