Kék-arany táj Kínából

HOPP 100

Dénes Mirjam
2019-12-29 09:00

A sziklás, kínai tájat ábrázoló függő te­kercs­képpár épületeket és apró alakokat mutat. Festője, Bunchō szamurájcsaládból, költő apától származott, s alapvető festészeti ismereteit egy Kanō-művésztől szerezte, ráadásul Matsudaira Sadanobu (1759–1829) daimyō szolgálatában térképészeti ábrázoló feladatokat is ellátott. Stílusa és festői témái így rendkívül változatosak, a növényeket és állatokat, legendás személyeket ábrázoló képektől a fiktív tájábrázoláson át egészen a dokumentatív igényű festményekig terjednek. Kínai tájábrázolásai bár saját œuvre-jének csupán egy szeletét mutatják be, a nanga festészet esszenciáját adják.

 

 

     

           

 

 

 

Elnyújtott, monumentális, sziklás tájai a kínai déli iskola kedvelt témáját, a szabad ecsetkezeléssel kombinált, arannyal kiemelt patinazöldek és ultramarinkékek a Tosa- és Kanō-iskolák örökségét, míg az épületeken megfigyelhető perspektivikus ábrázolási kísérletek a beszűrődő nyugati festészeti vonásokat elegyítik. Bunchō 1828-ra datált képpárjának cseresznyevirágos párdarabjait 1822-ben készítette a művész, melyeket 2013-ban mutatott be a tokiói Suntory Museum of Art, a művész halálának 250. évfordulójára rendezett életmű-kiállítás alkalmából.

 

A Bunchō-tekercsek 1950-ben kerültek a Hopp Múzeum gyűjteményébe, egykor a Montenuovo-gyűjtemény részét képezték.

 

Tani Bunchō (1763–1840): Kék-arany táj

Japán, 1828

Tus, színek, arany, selyem, papír, fa

Páros függő tekercskép (japán: kakemono)

Képméret: 111,8 x 50 cm, tárgyméret: 207 x 65 cm

 

Montenuovo Nándor gyűjteményéből

 

képzőművészet, iparművészet, tárgy
2019-10-06 18:00
képzőművészet, gyűjtemény, múzeumtörténet, tárgy
2019-11-25 07:00

Legnépszerűbb cikkek

látogató, múzeumtörténet, téma
2018-03-12 19:00
helytörténet, régészet
2018-12-15 09:00
fénykép, helytörténet, restaurátor, állományvédelem
2019-01-10 16:00