Ez év májusa és júliusa között rendezte meg a Budapest Galéria Az erőszakról című nemzetközi csoportos kiállítást (kurátor: Páldi Lívia), amely női és queer pozíciókból mutatott be erőszakkal kapcsolatos tapasztalatokat, társadalmi viselkedések forgatókönyveit, az erőszak vizuális és politikai toposzait. A művészekkel, civil szervezetekkel és emberi jogi aktivistákkal közösen kialakított kísérő- és edukációs programokat folytatja az a közterekben létrehozott feminista performansz-projekt amelyet a kiállításon is résztvevő ír művész, Rachel Fallon jegyez.
November 25-én, a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapján Budapesten A hatalom kötényei-nek egy közösségi együttműködésben készített új verziója, Jelen Vagyok / I am Present / Adsum, kerül bemutatásra, amely kiemelt – és így jeles férfiakra emlékező – városi terekben kötényt emelve mutat rá a társadalmi egyenlőtlenségekre, a rendszerszintű erőszakra, és a női és queer köztéri képviselet hiányára. A projektet varróműhely-beszélgetések előzik meg a művésszel, továbbá Ember Sárival, Metzing Eszterrel, Oltai Katával, Petrányi Lucával és Róka Enikővel és egy előadás kíséri. A programokra különböző korosztályokat és társadalmi helyzetből, tapasztalatból érkezőket várunk.
A Hatalom kötényei – D.I.Y. varróműhelyről és performanszról:
Rachel Fallon A hatalom kötényei – D.I.Y. performanszsorozatát 2018-ban hozta létre, megemlékezésként a büntetőintézetként működtetett Magdolna-mosodákba és az anya- és csecsemőotthonokba bezárt nőkre, főleg hajadon anyákra. Fallon azt a sima fehér vászonkötényt helyezi a középpontba, amelyet az elnyomás, egyben a tiszta erkölcs védelmének szimbólumaként az első naptól viseltek a mosodákban dolgozó nők. A kötények bélésére varrt jelszavakkal, kisajátított katonai mottókkal felhatalmazó feminista felhívásokat és állításokat tesz a reproduktív és testi autonómiáról, a biztonságról, az egyenlőségről és a diszkriminációmentes gondoskodásról.
Ezt a sorozatát folytatta az Artists’ Campaign to Repeal the Eighth Amendment (ACREA) kampány során, amely az ír alkotmány 1983-ban bevezetett nyolcadik módosításának (40.3.3. cikkely) hatályon kívül helyezését követelte. A módosítás egyenlőségjelet tett a terhes nő és a magzat élete közé.
A hatalom visszavételének rövid, szimbolikus akcióját, a kötény felemelését, alkalmanként gyakran 4-5 különböző városi helyszínen is megismételte. Egyszerre volt ez emlékezés a tönkretett életekre és felhívás ezeknek a kiszolgáltatott és elveszett élettörténeteknek a láthatóvá tételére. Ezekkel az akciókkal Fallon arra is felhívta a figyelmet, hogy a nők erőszaknak kitettsége a köztérben állandó probléma. 2021-ben egy köténypárt, A szolidaritás köténye I–II., készített a testi önrendelkezés jogáért küzdő lengyel nőkkel érzett szolidaritás gesztusaként.
Fallon a kötényeket maga készíti de projektjének fontos része a közösségi varrás, beszélgetés és az elkészült darabok köztérben / politikai demonstrációkon történő performatív bemutatása.
A művésszel közösen alakított budapesti performansz mottója Jelen Vagyok / I am Present / Adsum. A latin szó (adsum) egyszerre a névsorsolásra adott válasz miközben arra is emlékeztet, hogy a magyar, a latint váltva, 1884-ben lett hivatalos nyelv. Ezt a mottót fogjuk kötényekre varrni a Galériában és egy közösségi köztéri performansz keretében kötényt emelve felhívni a figyelmet a társadalmi egyenlőtlenségekre, a rendszerszintű erőszakra, és a női és queer köztéri képviselet hiányára.
A varró munkacsoport tagjai november 25-én kötényt emelve hirdetik jelenlétüket, ezzel is hangsúlyozva a társadalmi egyenlőtlenségeket, a női és queer köztéri képviselet hiányát. A közösségi köténykészítő workshop mindenki számára nyitott, aki érdeklődik az aktivizmus, a társadalmi igazságosság és közösségi együttműködés mint a tudásmegosztás tere iránt.
A Visszavett terek előadásról:
A beszélgetés keretében Rachel Fallon bemutatja a Hatalom kötényei – D. I. Y. performanszok hátterét és kontextusát. A kötényemelő performansz először 2018-ban valósult meg Írországban, a „Művészek kampánya a nyolcadik módosítás hatályon kívül helyezéséért” elnevezésű, a testi autonómiáért és a reproduktív jogokért folytatott küzdelem részeként indított demonstráció-sorozatba illeszkedve.
Ebből kiindulva beszél a művész a képzőművészet eszközeit társadalmi helyzetekben felszabadítóan és megerősítő módon alkalmazó gyakorlatokról, a szavak erejéről, a közösségek pozitív láthatóságáról, és arról, hogy a kötényemelés-projekt hogyan szélesedett egy D.I.Y. jellegű együttműködéssé.
A projekt a Budapest Galéria és a Kiscelli Múzeum-Fővárosi Képtár együttműködésében, a Culture Ireland támogatásával valósul meg.