Az Európai Nyelvi Díjjal ismerték el a Szépművészeti Múzeum „Festmények közt barANGOLunk” (DepARTures) című nyelvoktatási programját, amelyben a műalkotások segítségével fejlesztik a résztvevő gyerekek angoltudását.
A jelenleg iskolai tesztelés alatt álló tananyag a múzeum által szervezett táborokban már jól vizsgázott, most pedig az Európai Bizottság elismerését is kiérdemelte.
A Tempus Közalapítvány 15 éve adományoz Európai Nyelvi Díjat azoknak a kreatív és példaértékű nyelvoktatási programoknak, amelyek kiemelkedő módon támogatják a nyelvtanulást Magyarországon.
A barANGOLunk múzeumpedagógiai program interaktív tananyagát diákok számára dolgozta ki Juhász Litza múzeumpedagógus azzal a céllal, hogy a fiatalok művészettörténeti és nyelvi ismereteit párhuzamosan lehessen fejleszteni.
Osztályfoglalkozás a Vasarelyben Juhász Litzával
A festményeken és szobrokon ábrázolt emberek, tájak és jelenetek egy izgalmas történeten vezetik keresztül a résztvevőket, akik kalózzal és varázslóval is találkozhatnak, valamint labirintusban és lakatlan szigeten is kóborolhatnak, miközben számtalan angol szót és kifejezést tanulhatnak meg. A tanulók fantáziájára is szükség van, hiszen a történet részleteit ők maguk találják ki. Ez a játékos tanulási forma az eddigi résztvevők számára informatívnak, motiválónak és a nyelvtanulás szempontjából hasznosnak bizonyult.
A múzeum gyerekek számára szervezett nyári táboraiban évek óta sikerrel alkalmazzák ezt a módszert, és folyamatban van a program iskolai tesztelése is. A feladatok és játékok mellett a műalkotások elemzéséhez tanári segédanyagot, illetve művészettörténeti háttéranyagokat állítottak össze, amelyeket a későbbiekben pedagógusok is használni tudnak a nyelvóráikon.
A művészet bevonása már önmagában is megkönnyítheti az angoltanulást, de az, hogy a programban aktív részvételre ösztönzik a tanulókat, fejlesztik a problémamegoldó készségüket, az önállóságukat és a kreativitásukat, mindenképpen egyedülállóvá teszi a Szépművészeti Múzeum kezdeményezését.