A MúzeumDigitár fejlesztői csapata az ExhibitOnline nevű merőben új fejlesztésével egy olyan hiánypótló és egyben bevételt termelő megoldással jelentkezik, amellyel a fizikai látogatók elmaradása miatt nehéz helyzetbe jutott múzeumok élő, online tárlatvezetéseket szervezhetnek, valamint életre kelthetik jelenlegi és korábbi nagyszerű tárlataikat a digitális térben.
A fejlesztésnek köszönhetően a múzeumoknak a pandémia által kialakuló “új normalitásban” sem kell elengedni a látogatók kezét, mert emlékezetes online események formájában továbbra is személyesen tarthatják a kapcsolatot a múzeumi tartalmak iránt érdeklődő nagyközönséggel.
Hogyan működik?
Az ExhibitOnline alkalmazás segítségével látványosan életre keltheti, illetve hosszú távon is elérhetővé teheti, archiválhatja kiállításait a digitális térben, így a jelentős szellemi és anyagi ráfordítással létrehozott múzeumi tárlatok bevételt generáló online tárlatvezetések, vagy böngészhető online kiállítások formájában látogathatóvá válnak. Az alkalmazás nem csupán a kiállítótereket, a kiállítás kontextusát és a kiállított tárgyakat mutatja be a mai digitális eszközökhöz méltó, hatékony formai megoldásokkal, hanem helyet ad a kiállításhoz kapcsolódó kiegészítő tartalmak, mint például kiállítás katalógus, sajtóvisszhang, kiegészítő audio, video háttéranyagok bemutatására is.
Hogyan lehet online tárlatvezetéseket szervezni?
A platformon létrehozott kiállításokat a felhasználó intézmény a nagyközönség számára nem elérhető webes tartalomként hozza létre, majd a múzeum szakképzett tárlatvezetője, illetve a kiállítás kurátora által moderálva egy videokonferencia platform (pl. Zoom) segítségével közvetíti az előzetesen regisztrált résztvevők számára. A tárlatvezetésre szóló jegyet az intézmény jegyértékesítő partnere (pl. Jegymester) értékesíti, aki az online esemény linkjét vásárlás után elküldi a résztvevők számára. A tartalom hozzáférését az intézmény korlátozhatja az esemény időtartamára, vagy a tárlatvezetést követő néhány napra, hogy a látogatóknak lehetőséget adjon a kiállításban való önálló böngészésre is
Hogyan hozhat bevételt egy online tárlatvezetés a múzeum számára?
Az eddigi tapasztalatok szerint egy 45-60 perces online tárlatvezetésen kényelmesen 20-25 látogató vehet részt. Ez a látogatói létszám felkészült facilitálással lehetőséget ad a kérdezésre, beszélgetésekre, egy valós közösségi és egy emlékezetes látogatói élmény létrehozására.
Egy ilyen online tárlatvezetés árát érdemes más kulturális termékekhez viszonyítani: online színházi előadás, koncert vagy házimozi jegy árához. Minőségi platformon hozzáférhető kulturális termékért 2000 forintot ma már szívesen kifizet a vásárló. Ehhez egyrészt hozzájárultak a megváltozott (digitálisan felkészültebb) látogatói szokások, másrészt a valóban minőségi kulturális tartalom iránti fokozott igény. További előnye az online tárlatvezetésnek, hogy egy jegy megvásárlásával akár ketten-hárman is körbeülhetik a számítógép monitorját, vagy az okos tévét. 2000 forintos jegyár esetén egy online tárlatvezetés 40 000 Ft bevételt generálhat, így az ExhibitOnline alkalmazás rövid időn belül az intézmény bevétel termelő eszközévé válik.
Ezen túl nem elhanyagolható szempont, hogy múzeum értékes, hosszú távon hasznosítható látogatói adatokat gyűjthet, hiszen az online tárlatvezetéseken történő részvétel regisztrációhoz kötött.
Hogyan lehet még hasznosítani az online tárlatokat?
Az ExhibitOnline segítségével életre keltett kiállításokat elérhetővé lehet tenni a múzeum weblapján, ezzel egy bárhonnan és bármikor elérhető fizetős, vagy szabadon letölthető tartalommal gazdagodik az intézmény webes jelenléte. Ez erősíti az intézmény szakmai hírnevét és értékes, időtálló tartalmat kínál a látogatónak.
Az ExhibitOnline rendszer bevezetésével és használatával kapcsolatos részletes információért forduljona MúzeumDigitár csapatához: info@muzeumdigitar.hu