200 évvel ezelőtt, 1825-ben indult el a menetrend szerinti vasúti közlekedés Angliában, egy Stockton és egy Darlington nevű kisváros között - erről nyitottunk kicsi, de tartalmas kiállítást néhány hónapja Pesten a Vasúttörténeti Parkban.
1870-re Németországban már több mint 21 ezer kilométer, Franciaországban közel 19 ezer, míg Oroszországban valamivel több, mint 10 ezer kilométer a vasúthálózat hossza, így nem , csodaha a társadalom vezetői hamar felfedezték maguknak az új, a korabeli közutaknál gyorsabb, biztonságosabb és kényelmesebb közlekedési lehetőséget. A brit uralkodócsalád a világon elsőként 1842-ben építtetett saját udvari kocsit Adelaide királyné számára, majd 1897-re elkészült Viktoria királynő számára a Royal Train nevű hat kocsiból álló vonat.
Magyar vonatkozása elsőként a Ferenc József számára készült királyi külön szerelvénynek volt, amelyet jelenleg Prágában őriznek az ottani közlekedési és technikai múzeumban. A Turán szerelvény a két világháború közti állami vezetők, mindenekelőtt Horthy kormányzó protokolláris jellegű utazásait szolgálta.
A második világháborút követően hadizsákmánnyá átlényegült szerelvény egészen a ’70-es évekig állt a csehszlovák politikai vezetők rendelkezésére, majd a selejtezést követően évtizedekig egy nyaralóba befalazva rejtőzködött a szenci tavak partján, mígnem a hétvégi ház felújításakor a szlovák vasútbarátok a 12 kocsiból álló Turán szerelvény 9-es számú szalonkocsijaként azonosították.
Magyarországra visszatértét követően 2020-2021-ben először külsőleg újult meg, majd 2023-2024-ben nekiláttunk a Máv Rail Tours munkatársaival együtt a kocsibelső teljes műemléki rekonstrukciójának.
A maga nemében páratlan, 110 éves (eredetileg személykocsiból 1937-ben átalakított) szalonkocsit első ízben a mai nappal tekintheti meg a szélesebb közönség szeptember végéig az elmúlt évtized során megújult vasútállomáson két évvel ezelőtt megnyitott vasúttörténeti kiállításunk szomszédságában, Kenderesen.
Azon leszünk, hogy történelmünknek ez a fellelt, fontos darabját a nem túl távoli jövőben valahol Budapesten is be tudjuk mutatni az érdeklődőknek. A Turán 9-es szalonkocsi megtaláláskori állapotát, valamint a felújítás Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusai és restaurátorai által felügyelt lépéseinek 2023. január és május közti időszakát is bemutatja a fenti képgaléria.
dr. Schneller Domonkos
Fotók: MMKM/Szikora Zsombor