2021. október 20-án a Nemzeti Múzeum Dísztermében került sor a Rosti Dominó első beszélgetésére, a most megjelent, Rosti Pálnak és albumának szentelt kötet bemutatása alkalmából.
Az első Dominó vendége Devescovi Balázs ökokritikus irodalomtörténész, Eötvös József-kutató volt, akivel a Rosti kötet szerkesztői, Fisli Éva és Lengyel Beatrix, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai beszélgettek arról, mennyire vetül ma Rosti alakjára Eötvös árnyéka;tekinthetjük-e az egykorú források alapján Rostit ’48-as emigránsnak, és hogyan függ össze az Uti emlékezetek Amerikából című, illusztrált útirajz (1861) szövegének és a Rosti-album (1858) dél- és közép-amerikai fényképeinek természetábrázolása.
A Rosti-szöveg és a könyvben akkor még nem reprodukálható fényképek összevetése óhatatlanul felveti azt a kérdést is, hogy milyen, a korban keringő vizuális sémákból merített az útirajzot illusztráló Kelety Gusztáv. Mire volt képes a korabeli fotótechnika és mire használta kameráját Rosti Pál?
A Rosti kötetborítója. Terv: Geiszelhardt Júlia
A most megjelent kétnyelvű tanulmánykötet a 2019-es Rosti 160 című emlékülés szerkesztett írásait tette közzé. Egyszerre szól a szakmának – itthon és külföldön egyaránt –, egyúttal a Rosti kalandos élete iránt érdeklődő szélesebb közönségnek is tud új információkkal szolgálni; több ponton felülírta ugyanis az eddig ismert kronológiát és először közli a – mai ismereteink szerint – legteljesebben fennmaradt Rosti-albumot miközben a szerzők már az albumtól függetlenül fennmaradt kópiáknak is a nyomába szegődtek.
A kötet maga is többféle megközelítést kínál; a Rosti Dominó most indult beszélgetéssorozata pedig új és újabb helyszíneken, új és újabb szempontok és megszólalók bevonásával a több tudományág számára érdekes geográfus-etnográfus-fotográfus-író életművének újra értelmezését célozta meg.