2018. különleges év a NaturArt fotósszövetség életében. A tavaly fennállásának 25. évfordulóját ünneplő természetfotós szervezet alig zárta be a Sajtófotó kiállítást kísérő 25 év legjobb képeiből összeállított tárlatát a Nemzeti Múzeumban, mától csaknem 3 és fél hónapon át (2019. január 21-ig) megtekinthető kiállítást nyitott a Magyar Természettudományi Múzeumban: a „Lenergy – Az év természetfotósa 2018” válogatást. A pályázatra 294 fotós 4063 fényképet nevezett, amiből a 7 tagú zsűri 125 képet válogatott a kiállításba. A zsűri 14 kategóriában osztott díjakat, és a kategóriagyőztesek közül kiválasztotta az év természetfotóját. Az egyes versenyzők által nevezett képekre adott pontok alapján osztották ki az év ifjú és felnőtt természetfotósa címeket.
Orbán Péter: Élet és halál között
Az idei versenyművek alapján szembetűnő, hogy a tökéletes technikai kivitelezés mellett a kísérletezőkedv, az újszerű látásmód is nagyon fontos volt a helyezések eléréséhez. A digitális képalkotás mára természetes minden fotográfiai területen, de a természetfotózásban a téma zavartalan megfigyelése és megörökítése érdekében a drón technológia is utat tört. Jól példázza ezt Orbán Péter Élet és halál között című fakitermelést ábrázoló képe, de az ifjúsági kategóriában indult Koncz-Bisztric Tamás is ezt az úttörő technikát választotta a 2. díjat nyert képe elkészítéséhez.
Azonban bármennyire is elengedhetetlen az egyre tökéletesedő digitális technika, mégis az ember, az alkotó látásmódja és a pillanat felismerése adja a legjobb képek elvarázsoló erejét. Akár Fáth Ádám elmosott formáival és pasztell színeivel egy impresszionista tájképet idéző képét nézzük, ahol igazából a néző fejében születik meg a szélben zizegő lombú nyírfák lenyomata, vagy Gódor Miklós Röntgen című képét, a táj hangulatát egy időpillanatba sűríteni csak a legszerencsésebb képeken sikerül.
Gódor Miklós Röntgen című képéért a madarak viselkedése kategória 1. díját nyerte
Fáth Ádám Az ősz festőpalettája című képe 2. díjat nyert a Kompozíció, forma és kísérletezés kategóriában
Az idei év természetfotója, egy macskabaglyot ábrázoló kép pedig a látszólagos egyszerűségével hódít. Igen, idén az év természetfotója a fotózás hajnalát idéző fekete-fehér alkotás: Nagy Bertold az éles madár és a tudatosan ráexponált elmosódott háttér egybegyúrásával visz minket a téli erdő frissen esett hótól lehajló faágai alá.
Az év természetfotója címet Nagy Bertold Délutáni pihenő című felvétele kapta
Minden kép a természetre nyitott ablak, de a fotós lelkének egy darabját is megpillanthatjuk. A díjátadó talán legmeghatóbb pillanatai azok voltak, mikor a zsűri tagjai személyes érzelmeiknek utat engedve a hivatalos kézrázás után megölelték barátaikat, alkotótársaikat. A díjazottak öröme, meghatottsága gyakran kézzelfogható volt, és ez nem csak az értékes díjaknak tudható be. A hazai természetfotósok krémjét reprezentáló zsűri elismerése kimagasló munkákat jutalmazott. Potyó Imre képeivel vastaps mellett vehette át az Év természetfotósa címet. A mai fiatal fotós nemzedék legismertebb, hazai és nemzetközi díjakkal gazdagon elismert tagja, Máté Bence pedig az idei év ifjú természetfotósát, Füssi-Nagy Regőt egy hetes közös fotózásra, az ismeretek átadásának talán legkimagaslóbb lehetőségére hívta meg.
Potyó Imre: Gombaváros (Növények és gombák kategória, 3. díj)
Hiszen a mai kor környezeti válságait csak úgy lehet esélyünk megállítani, ha az ifjú nemzedék más utat választ majd a bolygó kiszipolyozása és leigázása helyett a boldoguláshoz, és ha a természetfotósok képeikkel bemutatják az „amit még elveszthetünk” kordokumentumokat mindannyiunknak.
A természetfotózás ünnepe volt a kiállítás megnyitója, és reméljük kedves látogatóinknak is sok nagyszerű pillanatot szereznek a múzeumunkban élőben és kedvcsinálónak a világhálón is megtekinthető képek:
/https://naturart.hu/2018/11/11/potyo-imre-az-ev-termeszetfotosa-lenergy-az-ev-termeszetfotosa-2018-dijatadoja/
Nyitókép: Kovács Béla: T-rex