Online gyűjtőkampány, karanténból bejelentkező videó sorozat, intenzív kommunikáció, rendhagyó költözéselőkészítés – a Néprajzi Múzeum elmúlt két hónapja a teljes intézményt megmozgatta. A múzeum főigazgatója szerint az újonnan indult kezdeményezések meghatározzák a jövőt is.
A Néprajzi Múzeum a korlátozások kezdetétől tudatosan erősítette az online térben való jelenlétét. A rendhagyó, költözéselőkészítés kapcsán jelentkező munkakörülményeket felülíró működéséről igyekezett hiteles és gondolatébresztő módon kommunikálni (Múzeum karanténban kisfilmes sorozat), miközben társadalmi múzeumként elindította a #karanténtárgyak online gyűjtőkampányt.
Utóbbi felhívásra közel 200 karanténtárgy és kapcsolódó történet érkezett. A tárgyak sokszínű, egyedi lenyomatát adják az elmúlt hetek közös tapasztalatának.A következő időszakban a múzeum munkatársai minden beküldőtől közzé tesznek legalább egy #karanténtárgyat a kampány Facebook csoportjában, a jövőben pedig kidolgozzák azt a formát, amivel a beérkezett anyag tárolhatóvá és a nagyközönség számára hosszabb távon is hozzáférhetővé válik.
A széles nagyközönség mellett az iskolásokra is gondolt az intézmény. A tudásközvetítésben hasznosítható és a közoktatási intézmények felé is kiajánlott sorozatoka Néprajzi Múzeum online gyűjteményi adatbázisának felfedezésére invitálták a fiatalokat és a családokat is: a Mozgóképtár archív felvételeit felhasználva 6 új tematikus tartalom vált elérhetővé az intézmény honlapján, illetve „Néprajz alapfokon” címmel 8 új színes, a már nem látható állandó kiállítás tárgyi anyagát is ismertető feladatlap letöltésére nyílik lehetőség. Továbbra is készülnek népszerű digitális oktatási segédanyagok, illetve ismeretterjesztő egyéb tartalmak, amelyek a múlt/távoli tájak iskolai oktatásáról adnak átfogó képet fiataloknak és felnőtteknek egyaránt. A Fényképtár anyagából készített válogatások – századelős fotográfusnő, vidéki fényképészműtermek, Vasárnapi Ujság illusztrációk – a sajtó érdeklődésére is számot tartottak.
Szakmai kapcsolatait és együttműködéseit sem hanyagolta el a múzeum. Az elmúlt hetekben együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Néprajzi Társasággal, az ELTE BTK Néprajzi Intézettel, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karral, a Pécsi Tudományegyetemmel, valamint az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézetével. A most megszületett dokumentumok az intézmények, szakmai szervezetek felelősségtudata, elhivatottsága mellett az újra normalizálódó világba vetett optimista hitüket is igazolják.
A Néprajzi Múzeum és Bethesda Gyermekkórház között korábban létrejött együttműködési megállapodás keretében az elmúlt év végétől múzeumpedagógus szakemberek tartottak interaktív, tematikus foglalkozásokat kisebb, elsősorban utógondozásban részesülő csoportoknak. Június elejétől a gyerekek számára elérhetővé válik egy olyan applikációs felület is, amelyen múzeumi munkatársak osztják meg meséiket és a hozzájuk kapcsolódó műtárgyakat és fotókat a hallgatósággal. Bátorító üzeneteikben további önálló felfedezésre is inspirálják a fiatalokat, akik számára a kórházban, gyakran ágyhoz kötve elöltött idő így izgalmas kutatómunkával telhet. A mesék száma folyamatosan növekedni fog, a projektben résztvevő szakemberek remélik, hogy hamarosan a gyermekek történetei, az általuk létrehozott kamaratárlatok is megjelenhetnek a Gyermekkórház épületeiben.
Saját felületein, honlapján és facebook oldalán is rendkívül aktív volt a Néprajzi Múzeum: a honlapon 4 új, önálló sorozat indult, a bejegyzések száma pedig eléri az elmúlt év teljes évközi megjelenéseinek több mint 50%-át. Az intézmény YouTube csatornáján, az Etnotube-on az elmúlt időszakban 30 %-kal nőtt a feliratkozók száma, a facebook rajongók tábora pedig közel ezer fővelemelkedett. A múzeum friss sajtómegjelenéseinek száma több, mint a fele a 2020-as összes megjelenésnek, s a cikkek, interjúk mind hiteles képet adtak a közönség érdeklődésére is számot tartó folyamatokról.
A gyűjteményi digitalizáció és a tárgyrestaurálás a nehezebb körülmények között is folytatódott. A gyűjteményi revízió állapota 95%-os, valamint a teljes gyűjtemény 89%-a rendelkezik már a tárgymozgatást megkönnyítő QR kóddal, ez az arány az Afrika-gyűjteményben a legmagasabb, 99,8%. Az Archívum tételeinek feldolgozottsága 53%, mely szintén jelentős emelkedés az elmúlt két hónapban.
A Néprajzi Múzeum nyertes NKA pályázata részeként a Mozaik Múzeumtúra új weboldalának indításában is részt vett. Az új oldallal pedagógusoknak is segítséget kívánnak nyújtani a digitális oktatáshoz. A Virtuális Mozaik Múzeumtúra célja, hogy összegyűjtse és egy helyen jelenítse meg amúzeumok által létrehozott digitális tartalmakat a kultúrára vágyók, valamint apedagógusok számára. A múzeumipartnerek segítségévelközel 150 digitális anyag érhető el, többek közöttaudioguide-ok, virtuális kiállítások, épületbejárások, múzeumpedagógiaifoglalkozások, online gyűjtemények, adatbázisok és folyóiratok.
„A kényszerhelyzetben egyértelműen anövekedési lehetőséget láttuk meg.” – fogalmaz Dr. Kemecsi Lajos, a múzeum főigazgatója. „Az új helyzetben a munkatársak kreativitása és lojalitása elengedhetetlen volt a sikeres túléléshez. Az újonnan indult kezdeményezések és ez az attitűd egyértelműen meghatározzák a jövőt is.”