Nyomozójátékok, felfedező füzetek kerültek be a múzeumpedagógiai kínálatba, egyree több szabadulószoba jelenik meg a múzeumokban, és néha az élő történelem formája is játék lesz. Múzeumi társasok, és a játék rengeteg más formája került be e patinás intézmények falai közé.
A marketing, oktatás, szervezetfejlesztés területén pár év alatt vált kulcsfogalommá a gamification, azaz játékosítás. Mára az első hullám lecsengett: egyre többen vannak, akik tényleg értenek hozzá, vannak a témának világhírű szakértői, egyre bővülő szakirodalma és nemzetközi vagy magyar konferenciái.
A két bekezdés – legalábbis, a saját tapasztalatom szerint – még nem ért össze. Használjuk és ismerjük a játékokat a múzeumokban, főleg intuitív alapon, a lelkesedéstől hajtva. Oktatunk is vele, tapasztaljuk, hogy mi mindenre használható. A kapcsolódás (egymáshoz és a szakmán kívülre), ami mentén közösen megalapozhatnánk a múzeumi játékok hátterének, és tanulhatnánk egymás tapasztalataiból, elindult.
Ennek origója számomra az I. Múzeumi Játékmustra a Nemzeti Múzeumban, idén áprilisban. Első lépés volt, saját tanulságokkal. Például azzal, hogy van igény erre a témára a múzeumokon belül is: a maximum ötvenfősre tervezett eseményen végül közel nyolcvanan vettünk részt. A másik tanulság, hogy nem olyan egyszerű mozdítani egy múzeumi játékot. A gyűjtemény, a kiállítás helyhez kötött, tehát utazni kell ahhoz, hogy megismerjük, hogy milyen játékok működnek az ország múzeumaiban.
A Múzeumi Játékmustra nem egy alkalom volt. A személyes találkozóhoz kapcsolódóan szakmai facebook-csoport alakult ugyanezen a néven, ami azóta több, mint 200 tagot számlál. Az online fórum azonban nem elég: szeretnénk megismerni a játékfejlesztés gyakorlatát és mesterfogásait, élőben kipróbálni a játékokat, és vitázni a múzeumban elfoglalt helyükről. Ezért döntöttünk úgy, hogy országjárásba kezdünk.
A Múzeumi Játékmustrán részt vevő múzeumok közül háromba látogatunk el jövő márciusig. Több szempontból is tekinthetünk a sorozatra. Lehet tapasztalatszerzési lehetőség, ahol a résztvevők játékfejlesztők lesznek egy napra, és az elkészült játékötletekre visszajelzést kapnak. Lehet továbbképzés, ahol három előadás szól arról, hogy mi a játék, és hogy milyen lehetőségeket rejt múzeumi környezetben. Lehet felfedezés, aminek a keretében megismerünk egy múzeumot és játékait, és megtölthetjük ötletekkel a jegyzetfüzetünket. Lehet találkozás, ahol feltehetem és kérdéseimet és megismerhetek inspiráló embereket. Egy biztos: azt szeretnénk, hogy a nap végére olyan tapasztalat- és lendületcsomagot kapjanak a résztvevők, amik a saját múzeumukat, környezetüket is előre lendíti.
A sorozat első állomása Csongrád, ahol a Tari László Múzeum ad otthont a Játékmustrának. Az előadás során a játék és a játékosítás kulcsfogalmait, a múzeumban elfoglalt helyüket járjuk körbe. Ezután a látogatók bevonásával készült kalandjáték, a Csongrád ON kipróbálására lesz lehetőség. A pár órás délelőtti blokkal és kiosztott tervező-lapokkal megalapozunk nap nagy részét kitevő játékfejlesztésnek. Kis csoportban, szabadon kezdhetnek valami újba a résztvevők, vagy gondolhatnak tovább meglévő játékot. Sőt, a nap végén visszajelzést is kapnak a kész játék-kezdeményről attól, aki leginkább számít: a játékosoktól, azaz a többi csapattól és a szervezőktől.
A játékot, és a játékosítás által képviselt gondolkodásmódot egy lehetőségnek látom a magyar múzeumok számára. Olyan eszközkészletnek, ami élményszerűvé teszi a tudásátadást, közösséget teremt és látogatókat vonz – és vonz vissza.
A játékosítás (gamification) fogalma kevesebb, mint tíz éve vált ismertté. Úgy tűnik, nem vagyunk lemaradva. De nem is nekünk kell törni az utat. Magyarországon több könyv is jelent meg ebben a témában, konferenciák és szakmai csoportok épülnek rá. Tőlük lehet tanulni az emberi motivációról, az élményszerű ismeretátadásról, közösségépítésről, és még számtalan „játékos” témáról. Ezeknek a megismeréséről szól a Játékmustra országjárása, az Open History és a Nemzeti Múzeum szervezésében.
A Csongrádi Játékmustrára itt https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScKM_td0muv0ep1RiDccMaeO-t3tNgITKyWbE2MlkF1FXb22w/viewform lehet regisztrálni.