„Nemzetemnek vagyok katonája”
(Arany János)
A Magyar Nemzeti Múzeum az 1848/49-es forradalom és szabadságharc 170. évfordulója alkalmából először mutatja be ezt a kivételes értékű műtárgyat. A nemzetőrt ábrázoló dagerrotípiát a Magyar Művészeti Akadémia vásárolta meg és helyezte el letétként az ország legnagyobb történeti fotógyűjteményében, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárában. A nagyközönség két héten keresztül láthatja a múzeumban.
A dagerrotípia az első ismert és széles körben használt fényképészeti eljárás. A dagerrotípiák anyaga ezüstözött rézlemez. A dagerrotípiák direkt pozitívok, vagyis a valóság képét azonnal – negatív közbeiktatása nélkül – pozitív képként adják vissza. Igazában nem sokszorosíthatók, minden felvétel egyedi példány. Ezzel a technikával kb. 1839–1859 között készültek fotográfiák. Érdekességük, ha felületükön fehéret tükröztetünk, akkor negatív, ha feketét, akkor pozitív képként látjuk a képet. Az eljárásnak köszönhetően a dagerrotípiák úgymond oldalfordítottak, amit például, mint ennél a férfiképmásnál is, a ruha gombolásából láthatunk.
A történeti Magyarország területén becslések szerint mintegy ötvenezer-százezer közöttire tehető az elkészített dagerrotípiák száma. Ezek közül csupán mintegy ezer a különböző gyűjteményekben, magángyűjtőknél megmaradt, ismert példány, tehát igen ritka darabok, manapság olykor-olykor kerül egy-egy újabb a látókörbe. Talán a legnevezetesebb Petőfi Sándor ülő portréja. A megmaradt dagerrotípiák között pedig alig található a szabadságharchoz köthető példány, hiszen sokat megsemmisítettek az önkényuralom idején, vagy más módon pusztultak el. Legismertebb veszteségünk Görgei Artúr tábornok portréja, amely a második világháború idején a Hadtörténeti Múzeum gyűjteményének menekítésekor a Dunántúlon tűnt el.
A viseletéből következtethetően az 1848–49-es forradalom és szabadságharc nemzetőrét ábrázoló dagerrotípiát ismeretlen tulajdonosa néhány évvel ezelőtt aukcióra ajánlotta fel. A Magyar Művészeti Akadémiának – felkért szakértők segítségével – sikerült aukción kívül megvásárolnia az osztrák–magyar területre jellemző paszpartuban található dagerrotípiát.
Az aukció idején a dagerrotípia egy későbbi, hozzá nem illő keretben volt, amelyet jól láthatóan szét is bontottak. A Magyar Nemzeti Múzeum főrestaurátora, Sor Zita eltávolította a keretet, a dagerrotípiát óvatosan portalanította, a paszpartut, valamint a képet hordozó ezüstözött rézlemezt korban és színben hozzáillő szalaggal körbefogta, s egy új üveglemezt helyezett a tetejére, mindezzel biztosítva, hogy minél légmentesebb mikrokörnyezetben legyen a dagerrotíp lemez. A konzerválás idején Ormos József fotográfus-főrestaurátor digitális felvételt készített a róla, amelyet mind a Magyar Nemzeti Múzeum, mind a Művészeti Akadémia honlapján közzéteszünk.
„Nemzetemnek vagyok katonája”
Magyar Nemzeti Múzeum
2018. március 13–25.
Bővebb információ IIT olvasható
A kiállítás zárónapján a témához kapcsolódó előadás-sorozattal várjnak mindenkit!
Részletes program:
Kedves Gyula (történész, Országgyűlési Múzeum): Ezerarcú nemzetőrség az 1848-49-es szabadságharcban
Ságvári György ( történész, Hadtörténeti Múzeum és Intézet): A honvédség
egyenruhái
Kovács S. Tibor (történész, Magyar Nemzeti Múzeum): A szabadságharc fegyverei a közkatonáktól a tábornokokig
A program regisztrációhoz kötött.
A programra az állandó kiállításokra váltott belépőjeggyel látogatható!
Időpont:
2018. március 25. vasárnap, 15.00 – 17.30 óra
Helyszín:
Magyar Nemzeti Múzeum
Állandó Történeti Kiállítás 12. terem