Vajon a digitális oktatásra néhány nap alatt átállni kényszerülő pedagógusokat és tanulókat érdemi módon segíthetik a zárva tartó hazai muzeális intézmények munkatársai digitális múzeumi tudásukkal és tartalmaikkal?
Igen, hiszen a múzeum az egyik legfontosabb iskolán kívüli oktatási helyszín. És ez akkor is igaz lehet, ha a múzeum éppen nem látogatható a megszokott módon, nem adhat teret múzeumi órának vagy szakkörnek, múzeumpedagógiai foglalkozásnak, nem lehet célpontja az osztálykirándulásnak.
A hazai pedagógustársadalom megkérdezésével 2020. március 19. és 25. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum igazgatóságaként működő Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (SZNM MOKK) által lefolytatott „Online múzeumi tartalmak a digitális oktatás támogatására” című online igényfelmérés kérdéseire adott válaszok alapján nagyon jól látszik, hogy határozottan megfogalmazott igénye van a pedagógusoknak. Egyértelmű, hogy az igények megfogalmazásával már egyidejűen, de tudatosan a rövid idő alatt az online térbe került tanítást a múzeumi szakembereknek hatékonyan és gyorsan kell segítenie.
A 195 válaszadó véleménye szerint elsősorban különböző mozgóképes múzeumi tartalmakra, virtuális tárlatvezetésekre, online játékokra és feladatokra van szükség az online oktatáshoz. Oktatási segédanyagként, háttéranyagként is inkább a filmjellegű segítséget várják a pedagógusok a múzeumoktól.
A válaszok alapján készített gyorsjelentésünk az alábbi linken érhető el.
A felmérés részletes értékelése, beszámolója itt található.