Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században 2019. február elsején 18 órától különleges beszélgetés ígérkezik a Mai Manó Házban.
A Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században című kiállítás az amszterdami székhelyű Foam kezdeményezésében született meg, a németországi C/O Berlinnel együttműködésben. A kiállítás a tizenkilencedik századi alkotók mellett kortárs művészek munkáit vonultatja fel, akik olyan technikákat és eljárásokat alkalmaztak, vagy olyan témákat választottak, amelyek bizonyos szempontból emlékeztetnek a 19. század első felének fotográfusai által is használt módszerekre. E művészek nemcsak ihletet nyernek a fotográfia hajnalának úttörő megoldásaiból, de rendhagyó ötleteikkel tovább is gondolják azokat.
A jelenleg Budapesten, korábban Amszterdamban és Berlinben látható kiállítások bár azonos koncepción alapulnak, más-más munkákkal egészültek ki, így valójában három különböző Vissza a jövőbe kiállításról beszélhetünk. A kerekasztal-beszélgetésen a kiinduló kurátori koncepcióról, a válogatás szempontjairól és a „helyspecifikus” alkotásokról beszélgetünk Kim Knoppers-szel, a Foam kurátorával, a kiállítás ötletgazdájával, valamint Claudia Küssellel, a Budapesten látható anyag kurátorával. A beszélgetésen és a hozzá kapcsolódó vetítésen szó esik a berlini kiállításról is.
A fotográfia helyzete napjainkban a 19. század elejére emlékeztet, amikor semmi sem szabott határokat a kísérletezésre. Az új médium ugyanúgy volt az amatőr műkedvelők, mint a csillagászok, matematikusok, orvosok és vegyészek játékszere, akik az alkimistákhoz hasonlóan munkálkodtak: rögzíteni a fényt, érzékelték az időt, feltérképezték a világot és nyomokat hagytak. Rendületlen kíváncsisággal fedezték fel a fotográfiában rejlő lehetőségeket. Mint amikor egy új nyelvet tanulunk, úgy változtatta meg a fotográfia a világról és magunkról alkotott képünket. Az új médiumot óriási lelkesedéssel használták a legkülönfélébb célokra. A fotográfia mindenekfelett hasznos eszköznek bizonyult, így a 20. századig nem is terjedt el az igazán szabad és művészi felhasználása.
A fotográfia médiumának felhasználóira napjainkban újfent jellemző a technikákkal, eljárásokkal és anyagokkal való kísérletezés, illetve a nyitott, rendhagyó hozzáállás. A 19. századi úttörőkkel vont párhuzam technikai és szellemi szinten egyaránt érvényesül. A kortárs művészek egyre többet kísérleteznek archaikus technikákkal, cianotípiákat és fotogramokat gyártanak, illetve 19. századi témákat értelmeznek újra. Mivel modern anyagokkal dolgoznak, és a korabeli témák kortárs variációit hozzák létre, ezek az innovatív alkotások sokszor igen távol esnek az eredetiektől. Napjaink alkotói olyan technikákkal kísérleteznek, amelyek elképzelhetetlenek voltak a 19. században, mint például a Photoshop és a 3D nyomtatás, ám mindezt nyitott, felfedező szellemben teszik, ami a 19. századi fotográfusok beállítottságát tükrözi, akik saját korukban megszabták, majd ki is tágították a fotográfia határait.
A kiállított kortárs művészek munkáját a kísérletezés, az interdiszciplinaritás és a hibrid műfajok sokasága jellemzi. Komoly figyelmet fordítanak a fizikai alkotófolyamatra és munkáik anyagi jellemzőire, visszatérve a fotográfia alaptényezőihez: fény, fényérzékeny anyagok, emulzió és kémiai folyamatok. A céltudatos kísérletezés eredményeképpen radikálisan új műalkotásokat hoznak létre, amelyek olykor csak távolról emlékeztetnek a fotográfiára, és inkább a rajz, szobor, vagy festmény irányába mutatnak.
A Mai Manó Házban megrendezett Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. századbancímű kiállításon megjelenő kortárs művek rendkívüli párbeszédet folytatnak a 19. század kimagasló úttörők műalkotásaival. A két korszak közti párhuzamok és kapcsolódások jelenléte nem tudományos kérdés, hanem a megfelelő képzettársítások eredménye. Ez a fajta nyitottság a 19. század úttörőire és a kiállított kortárs művészekre egyaránt jellemző vizuális szabadság szellemiségét tükrözi.
Angol nyelvű program, a programra való belépés ingyenes
Résztvevők: Kim Knoppers (Foam), Claudia Küssel (Mai Manó Ház), moderátor: Tóth Balázs Zoltán (Magyar Fotográfiai Múzeum, Mai Manó Ház)
Kim Knoppers (1976)
Művészettörténész (University of Amsterdam), a Foam kurátora. 2011 óta számtalan egyéni kiállítás kurátora (Melanie Bonajo, Adam Broomberg & Oliver Chanarin, Anne de Vries, JH Engström és Taiyo Onorato & Nico Krebs) Az Artists Recipe alapítója, mely a gasztronómia és művészet kapcsolódási lehetőségeit, találkozási pontjait kutatja.
Claudia Küssel (1975)
Művészettörténész (Leiden University), a Mai Manó Ház kurátora. 2017 előtt Hollandiában élt és dolgozott, többek között mint a Foam kurátora 2012 – 2015 között. Több egyéni (Richard Mosse, Noémie Goudal, Puklus Péter, Sara Cwynar) és csoportos kiállitás kurátora mint Under Construction, New Positions in American Photography vagy Sputnik Photos, The Geometry of Imagination. Fő kutatási területei a kortárs fotográfia és a photobook.
Tóth Balázs Zoltán (1980)
2005-től a Magyar Fotográfiai Múzeum, 2018-tól a Mai Manó Ház – Magyar Fotográfusok Háza munkatársa, az ELTE BTK Filozófiatudományi Doktori Iskola Esztétika Programjának doktorjelöltje. 2011 és 2013 között a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának vezetőségi tagja. 2013-ban a North East Document Conservation Center, Andover, USA tanulmányi ösztöndíjasa preventív konzerválási technikák és fotórestauráció témakörben. Kurátorként és szakíróként egyaránt részt vesz a hazai fotográfiai élet szervezésében.
Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században
A kiállítás megtekinthető 2019. február 1. – 2019. március 17.
Kedd – vasárnap 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.