EN facebook

Vihar előtt. Tajvan múlt és jövő határán – Egy kis Távol-Kelet a Ludwig Múzeum tárlatán

KIÁLLÍTÁS

2025-11-22 16:00

A Ludwig Múzeum kiállítása áttekintést nyújt a szigetország kortárs művészetéről, és közvetve azokról a tapasztalatokról és dilemmákról, amelyek meghatározzák Tajvan múltját, jelenét és jövőjét.

 

A válogatásban húsz olyan nemzetközileg is ismert művész és alkotócsoport munkái láthatók, akik olyan fontos témákat dolgoznak fel többek között, mint az őslakosok kulturális öröksége, a gyarmatosítás máig tartó nyomai, Tajvan 19-20. századi fordulatokban gazdag és traumatikus történelme, a modern tajvani identitás és értékrend kialakulása, valamint a jelen és a jövő technológián alapuló gazdasága és társadalma. A kiállított alkotások műfajukat tekintve is rendkívül változatosak: a leginnovatívabb technológiákat felhasználó installációk, interaktív projektek, videók és animációk mellett archaikus technikákkal, papírmunkákkal, festményekkel és szobrokkal egyaránt találkozhat a látogató.

 

Tajvant akár egy tengeren úszó, modern hajóhoz is hasonlíthatnánk, amely bár a legfejlettebb technikával van felszerelve, de időről időre olyan elemi erőkkel, olyan viharokkal kell szembenéznie, amelyek veszélyes vizekre sodorják és próbára teszik ellenállóképességét. Bár a magyar közönség számára Tajvan távoli és ismeretlen vidéknek tűnhet, a mai globalizált világban a viharok keltette hullámok gyorsan elérik az itteni partokat is – gondoljunk csak a napjainkban zajló kereskedelmi háborúkra, a nyersanyagért folytatott versenyre vagy az ideológiai, vallási és fegyveres konfliktusokra. Ám a gyorsan változó gazdasági és politikai környezetben a természeti és kulturális értékek megőrzése, a múlttal való kritikus szembenézés, valamint a szolidaritáson és demokrácián alapuló, sokszínű, ellenálló társadalom építése olyan közös értékek, amelyeket Tajvan és Európa egyaránt magáénak vall, kölcsönösen tisztel, és amelyek megőrzéséért egyaránt fáradozik.

 

 

kiállítás öt tematikus egység köré épül, amelyek szoros kölcsönhatásban, egymást átszőve jelennek meg a művekben és a kiállítás egészében. A főbb témák: „A gyönyörű sziget” – az őslakos örökség, a természeti környezet és a kulturális hagyományok; „Párhuzamos történetek” – a gyarmati múlt és annak lenyomatai; „Viharos történelem és traumák” – a 19–20. század turbulens eseményei; „Az új tajvani identitás” – a modern demokrácia és a kortárs értékek; valamint „Tajvan ma és holnap” – a modernizáció, a gazdasági fejlődés és az új technológiák. A témakörök Tajvan múltjától a jelenig vezetnek, ahol a történelmi tapasztalatok és a kulturális örökség rétegei egymásra rakódva vetítik előre a jövő lehetséges forgatókönyveit.

 

A gyönyörű sziget

 

Az őstörténet, az őslakos közösségek hagyományai és ezek továbbélése a témája Liu Yu, Chang En-Man és Yuma·Taru műveinek. Liu Yu lenyűgöző installációja a kollektív tudatalattiban és az eredetmondákban megjelenő özönvíz-motívumot idézi meg absztrakt formában, a legmodernebb technikai eszközökkel. Chang En-Man az őslakosok túlélési stratégiáit vizsgálja a modernizáció és urbanizáció körülményei között, az Afrikából behurcolt óriáscsiga történetén keresztül, miközben a kulturális örökség olyan rétegeit tárja fel, mint a gasztronómia vagy a népi hímzések motívumvilága. Yuma·Taru a tajvani Atayal törzs szövéstechnikáját építi be kortárs művészetébe, ezzel őrizve és továbbörökítve saját közössége gondolkodásmódját és életfilozófiáját.

 

Zhang Xu Zhan – egy több mint százéves papírszobrász család leszármazottjaként – az eredetileg vallási szertartásokhoz használt papírfigurákat saját, abszurd és groteszk animációiba emeli át, s ezeken keresztül mesél a hagyományos, valamint a kortárs nagyvárosi lét- és halálélményről. So Yo Hen Hua-Shan-Qiang című videóműve a vallás, a halál és a túlvilág szimbolikáján keresztül vizsgálja a valóság és a képzelet határát, a papír- és tűzrituálék metaforáit használva – az átlényegülés és emlékezet kérdéseinek feltárására.

 

Párhuzamos történetek

 

ChihChung Chang a történelem és a személyes emlékezet viszonyát vizsgálja a gyarmatosítás és a hidegháború kontextusában: interaktív installációjában Tajvan szigetvilágának átmenetiségét, áramlásait és instabilitását teszi meg központi témává. Chang Li-Ren szintén az animációs film technikájával elemzi a hétköznapi emberek és a hatalom viszonyát, saját városának disztópikus változatát felépítve. A művész által gondosan megalkotott makettekben játszódó történetben a papírból gyúrt, bumfordi szereplők a szuperhős- és akciófilmek dramaturgiáját követve próbálják elpusztítani vagy megmenteni a világot – Tajvan és az emberiség dicsőségére –, a nagyhatalmi érdekek és politikai játszmák kereszttüzében, miközben legbelül gyermekkori vágyaik és érzelmeik vezérlik őket. A személyesség és a szenvedélyek köré épülnek Chen Ching-Yuan festményei is, aki az irodalom, a mitológia, a történelem és a mindennapi tapasztalatok töredékeiből építi fel saját képi univerzumát.

 

Viharos történelem és traumák

 

Yang Mao-Lin az 1980-as évek óta meghatározó alakja a tajvani kortárs művészetnek: az elsők között tette kritika tárgyává a politikai és társadalmi tabukat, az 1949 utáni diktatórikus korszakot és a gyarmati múlt örökségét. „Made in Taiwan” című átfogó projektjében a tajvani kulturális identitás kérdéseit kutatja, és azt vizsgálja, miként teremthető meg a „tajvani művészet” saját vizuális nyelve. Művei az őshonos növény- és állatvilág, valamint a geopolitikai erőviszonyokat megtestesítő szimbólumok segítségével reflektálnak a kulturális szuverenitás kérdéseire.

 

 

Huang Tzu-Ming fotóriporterként több mint három évtizeden át dokumentálta Tajvan politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális átalakulását a hadiállapot feloldását megelőző és azt követő időszakban. Az itt bemutatott fotósorozatban a koreai háború után Tajvanra került kínai hadifoglyokat örökítette meg, akik politikai lojalitásukat testükre tetovált jelszavakkal és szimbólumokkal fejezték ki – testükön viselve a politikai ideológiák kitörölhetetlen lenyomatát. Hong-Kai Wang Zene munka közben című művének középpontjában – amely egy még működő cukorgyárban, nyugdíjas munkások bevonásával készült – a hallgatás és a dokumentálás kérdése, valamint ezek kapcsolata áll az emlékezetpolitikával és a közelmúlt gazdasági-politikai változásaival.

 

Az új tajvani identitás

 

Az új tajvani identitást nemcsak a történelmi és gazdasági előzmények, hanem azok a jelenben ható erők is formálják, amelyek ma Tajvan „hajóját” kormányozzák. Természetes anyagokból – banánhéjből, dohányból és cukornádrostból – készült munkáiban Lo Yi-Chun a tajvani gazdasági növények történetét és társadalmi-politikai összefüggéseit vizsgálja, feltárva az agrárium, a politika és a globalizáció összefonódásait, valamint a nyersanyagok, áruk és emberek áramlása mögött húzódó hatalmi viszonyokat. A Your Bros. Filmmaking Group filmje két férfi – egy őslakos hordár és egy környezetvédelmi aktivista – történetén keresztül idézi meg Tajvan legmagasabb hegyét, a Jü-sant mint a kollektív emlékezet, valamint a múlt, a jelen és a fikció határának találkozópontját. Hsu Chia-Wei Fekete-fehér – Óriáspanda című videóinstallációja a „panda-diplomácia” történetén keresztül mutatja be, miként vált az állat a politikai befolyás és a kulturális hatalom szimbólumává. A humorral és iróniával megfogalmazott mű a „puha hatalom” (soft power) működésére, valamint a Kína és Tajvan közötti bonyolult viszonyra is reflektál.
 

Tajvan ma és holnap

 

Tajvan ma a világ technológiai fejlődésének egyik központja: a legfejlettebb félvezetők és chipek gyártójaként kulcsszerepet tölt be a globális gazdaságban, miközben geopolitikai helyzete különösen érzékennyé teszi. A technológiai haladás az ország modern identitásának meghatározó része, ugyanakkor az emberi élet, a társadalom és a természet közötti törékeny egyensúly új kérdéseit is felveti. Yuan Goang-Ming Napi hadgyakorlat című műve a háborús fenyegetés hétköznapivá válását, a megszokás és a szorongás paradox együttélését tárja fel a kiürült város erőteljes képeivel, míg az Elfoglalt parlament a demokrácia működésének alapkérdéseit veti fel. Chen Chun-Yu Back to Glory – Make ____ Great Again című munkája a politikai propaganda, a kollektív identitás és a militarizált nemzeti narratívák ironikus újraértelmezése, ahol az elöregedő társadalomban a fiatalok helyett a nyugdíjasok lépnek a „nemzeti dicsőség” szolgálatába.

 

Cheng Hsien-Yu Ez lehetnél te is című műve a digitális identitás bizonytalanságát és az adatvilág veszélyeit tárja fel. A szoftveres rendszer új, mesterséges „embereket” és „arcokat” hoz létre, amelyek ismerősnek tűnnek, mégis fiktívek – felhívva a figyelmet nemcsak a digitális tér, hanem a valóság manipulálásának fenyegetéseire is. Li Yi-Fan installációja a digitális hatalom és az emberi döntéshozatal illúzióit vizsgálja, miközben a „részvétel” fogalmát is újraértelmezi. Munkája a mesterséges intelligencia és az interaktív technológia világában a szabadság és az irányíthatóság határait feszegeti. A Simple Noodle Art (ChenZi-Yin, Chuang Hsiang-Feng) a technológia és az ember kölcsönhatását elemzi a képernyők mesterséges fénye által módosított időérzékelés és kortárs életmód bemutatásával.

 

Mindezekkel szemben Lee Mingwei A foltozó projekt című projektje visszatérés a valós emberek és emberi kapcsolatok világába: a mű a gondoskodás, az idő és a figyelem értékein keresztül a közösségi kötelékek újjáépítésének lehetőségét veti fel. A „javítás” gesztusa a mindent elárasztó agresszió és társadalmi széthúzás ellenében az összefogás, az empátia és a szolidaritás utópisztikus, mégis emberi léptékű eszményét hordozza – így a jövő lehetséges társadalmi modelljeként is értelmezhető.

 


A kiállított művekről bővebben ITT

 

 

Kurátorok
SZIPŐCS Krisztina (Ludwig Múzeum, Budapest)
Hu Yung-Fen (független kurátor, a MoCA TAIPEI-jel együttműködésben)

 

 

Kiállító művészek
CHANG En-Man, CHANG Li-Ren, ChihChung CHANG, CHEN Ching-Yuan, CHEN Chun-Yu, CHENG Hsien-Yu, HSU Chia-Wei, HUANG Tzu-Ming, LEE Mingwei, LI Yi-Fan, LIU Yu, LO Yi-Chun, Simple Noodle Art (CHEN Zi-Yin, CHUANG Hsiang-Feng), SO Yo-Hen, Hong-Kai WANG, YANG Mao-Lin, Your Bros. Filmmaking Group (SO Yo-Hen, TIEN Zong-Yuan, LIAO Hsiu-Hui), YUAN Goang-Ming, Yuma·Taru, ZHANG XU Zhan

 

 

A kiállítás a Tajvani Kulturális Minisztérium támogatásával, a MoCA TAIPEI-jel együttműködésben készült.

 

 

Borítókép: