Időszaki kiállítást rendez tavasz végén, nyár elején a Közlekedési Múzeum új otthonában, az egykori Északi Járműjavító területén. A 242-es gőzmozdony, azaz a Szellem egyike lesz a hét vasúti járműnek, amelyet itt megcsodálhatnak a látogatók. A mozdonyt a Ganz és a Mávag versenye hívta életre, 161 km/órás tesztfutásával ez a típus tartja a gőzmozdonyok rekordját Magyarországon. A négy elkészült példányból az egyetlen megmaradt, a 242.001-es a Közlekedési Múzeum tulajdona.
A 242-est kinézete miatt szokták Koporsónak hívni, illetve Szellemként is ismert. Utóbbi nevet azért kapta, mert olyan gyorsan suhant át a vidéken, hogy szinte el is tűnt egyik pillanatról a másikra. A Szellem akkor készült, amikor még azt hitték, hogy a gőzmozdony lesz a XX. század második felének is a meghatározó technológiája. A két nagy magyarországi vasúti járműgyár, a Ganz és a Mávag versengésének köszönhetően született meg: 1934-ben a Ganz gyártásában készült el az Árpád gyorssínautóbusz,– amely szintén látható lesz a tavaszi időszaki kiállításában – erre válaszként készítette el a Mávag a 242-es sorozatú gőzmozdonyt, 1936- 1940 között összesen 4 darab készült belőle.
A kiváló futómű biztosította a mozdony nyugodt futását, jól példázza ezt, hogy a 242 sorozatú mozdony képes volt egyes pályaszakaszokon 20-30 km/órával nagyobb sebességgel közlekedni társainál. A mozdony a próbák során 161 km/h sebességet ért el, felállítva a MÁV gőzmozdonyok sebességi rekordját.
A Szellem 1945 januárban Ausztriába került, amelynek francia megszállási övezetéből 1948 augusztusban került vissza Magyarországra. Ezután előfogatolt üzemben a Budapest – Biharkeresztes vonalon továbbított nemzetközi gyorsvonatokat, majd Budapest – Miskolc, később Budapest – Kassa között, 1967 decemberi selejtezéséig. Ekkor az egyetlen megmaradt példány, a 242.001-es a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került, és honos állomásán, Püspökladányon állították ki, itt állt egészen 1998-ig.
A MÁV Nosztalgia Kft. műhelye Istvántelken 2000-ben gyönyörűen felújította. A Szellem kívülről visszanyerte eredeti állapotát, széntüzelését viszont átalakították finomítottgázolaj-tüzelésre.
A Szellemet is megnézhetik a látogatók, ha ellátogatnak tavasz végén, nyár elején megnyíló időszaki kiállításunkra!
Képek forrása: Közlekedési Múzeum / Nyitrai Dávid