Hiánypótló, az iskolai közösségi szolgálat (IKSZ) muzeális intézmények által történő hatékonyabb szervezését támogató módszertani kiadványt jelentetett meg a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (SZNM MOKK) az által kiadott Múzeumi iránytű sorozat 20. köteteként. A MIKSZ – Útmutató az iskolai közösségi szolgálat múzeumi szervezéséhez címet viselő kiadvány bemutatása november 27-én a Fővárosi Nagycirkuszban tartottak sajtótájékoztatót, melyet az iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákokat, valamint a témában kompetens pedagógusokat és múzeumi szakértőket megszólaltató módszertani nap követett.
A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című kiemelt projekt keretében megjelenő, Joó Emese muzeológus és múzeumpedagógus által szerkesztett kiadvány célja, hogy a muzeális intézmények körében növekedjen az IKSZ-el kapcsolatos tudatosság és gyakorlati ismeret. A múzeumi szakmának szóló, de a pedagógusok érdeklődésére is számot tartó útmutató a projekt egyik módszertani fejlesztéséhez is kapcsolódik. Ez a módszertani fejlesztés ugyanolyan hangsúlyt helyez az IKSZ-et szervező pedagógusok érzékenyítésére, hogy a múzeumok által nyújtott lehetőségeket ismerjék, értsék és eljuttassák a középiskolás diákokhoz, mint arra, hogy a múzeumi szakemberek módszertanilag felkészültek legyenek a fiatalok fogadására, és projekt célja az is, hogy a múzeumi tartalmak megismerésére és alkalmazására ösztönözzék a diákokat. A fiatalok sikeres motiválásának záloga az életkori sajátosságaik és közösségi viszonyaik, valamint a múzeumi lehetőségek alapos ismerete lehet, ezek mellett az együttműködés, a bevonás és a felhatalmazás előtérbe helyezése is kiemelten fontos.
Fotó: Joó Emese ,muzeológus és múzeumpedagógus
A sajtótájékoztató résztvevőit a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, Dr. Borsós Beáta köszöntötte házigazdaként, majd Kassai Hajnal, az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkárság Múzeumi Főosztály főosztályvezetője tartott átfogó előadást A múzeumok szerepe az iskolai közösségi szolgálatban címmel. A kiadványsorozat egészéről Dr. Bereczki Ibolya, a Múzeumi iránytű sorozatszerkesztője, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum ágazati feladatokért felelős főigazgató-helyettese tájékoztatta a jelenlévőket. Ezt követően kerekasztal-beszélgetéssel egybekötött módszertani napon hallhattak az érdeklődők a téma jeles szakértőitől többek között arról, hogy miért mosódik még mindig össze a közgondolkodásban az iskolai közösségi szolgálat és az ifjúsági önkéntesség, vagy miért okoz gondot a törvényi előírás megfelelő értelmezése és átültetése a gyakorlatba.
A MIKSZ – Útmutató az iskolai közösségi szolgálat múzeumi szervezéséhez című kötet ingyenesen letölthető a honlapról.