Összegyűjtöttünk ötven időszaki – elsősorban művészeti és történeti – kiállítást, amelyet érdemes lehet megnézni az ősszel, ha éppen valamelyik külföldi európai nagyvárosban jártok. A nemzeti identitás és történelem kérdései, nagyvárosok pezsgő és tragikus évei, régi mesterek és a mai napig tartó hatásuk, politika és művészet kapcsolata, festői víziók és a valóság képei – ez és még sok minden más Helsinkitől Madridig, Londontól Pozsonyig.
Ausztria
2019-ben lesz az idősebb Pieter Bruegel halálának négyszázötvenedik évfordulója – ebből az alkalomból a Bécsi Szépművészeti Múzeum a világ első nagy monografikus kiállítását rendezi meg a tizenhatodik század legjelentősebb holland festőjének. Alig több mint negyven festmény maradt fenn Bruegeltől, ebből tizenkettő a bécsi intézmény gyűjteményében található. A kiállításon ezek a művek számos különleges, kölcsönzött mű mellett lesznek láthatóak.
Hol? Bécsi Szépművészeti Múzeum, Bécs
Mikor? 2018. október 2. – 2019. január 13.
Az Albertina már több mint húsz éve prezentálja Claude Monet munkáit. A kiállítás a művész minden korszakát bemutatja, a korai, preimpresszionista időszaktól kezdve az utolsó festményekig, amelyeket a giverny-i kertjében készített. A retrospektív tárlat száz festményt mutat be és külön szekcióban vizsgálja Monet színhasználatát.
Hol? Albertina, Bécs
Mikor? 2018. szeptember 21. – 2019. január 6.
Niko Pirosmani, a grúz autodidakta festő művei gyakran állatokat vagy a régi Grúzia életét és embereit – kereskedőket, árusokat, munkásokat – mutatják be. Élete során a képeit múzeumok helyett kocsmákban és boltokban lehetett látni, a munkássága iránti érdeklődés a halála után, főleg a huszadik század második felében nőtt meg.
Hol? Albertina, Bécs
Mikor? 2018. október 26. – 2019. január 27.
A Leopold Museum átfogó kiállítást szentel a „század művészé”-nek, Gustav Klimtnek, a bécsi modernizmusra emlékező 2018-as évben. A Klimt halálának századik évfordulóján megrendezett tárlat a művész átváltozását deríti fel, melynek során a bécsi szecesszió legkimagaslóbb képviselője lett.
Hol? Leopold Museum, Bécs
Mikor? 2018. június 22. – 2018. november 4.
Moriz Nähr. A bécsi modernizmus fotográfusa
Moriz Nähr: Gustav Klimt © ÖNB/Wien
Moriz Nähr osztrák fotográfus közeli barátja volt Gustav Klimtnek és a bécsi szecesszió művészeinek. Képei nem csak megmutatják a Klimttel való szoros kapcsolatát, hanem inspirációként is szolgáltak a festő számára. Ugyanakkor Ludwig Wittgenstein családjával és a Habsburg királyi családdal is kapcsolatban állt, 1908-ban Ferenc Ferdinánd főherceg udvari fotográfusává tette meg. Mindemellett tájképeket, építészeti és utcai fotókat, kiállításdokumentációkat is készített.
Hol? Leopold Museum, Bécs
Mikor? 2018. augusztus 24. – 2018. október 29.
Tegyél széppé, Madame D’Ora. A fotográfus D’Ora 1907–1957
Dora Kallmus az első nők között volt, akik Bécsben fotográfiai stúdiót nyitottak. 1907-től kezdve az elkövetkezendő öt évtizedben a huszadik század számos nagy alakját örökítette meg – az első művész, akiről portrét készített, Gustav Klimt volt (1908-ban), az utolsó pedig Picasso (1956-ban), de IV. Károly, Coco Chanel, Josephine Baker, Marc Chagall is odaültek d’Ora fényképezőgépe elé.
Hol? Leopold Museum, Bécs
Mikor? 2018. július 13. – 2018. október 29.
Belgium
Berlin, az első német köztársaság fővárosa, egy kozmopolita központ és a művészi pluralizmus szinonimája volt a két világháború közötti periódusban. A Kelet és a Nyugat útkereszteződéseként a művészet itt szorosan kapcsolódott a valósághoz, amelyet a krízis, a társadalmi változások és a dekadencia jellemzett, ugyanakkor egy rövid időszakban, az „arany” 1920-as években a jólétet jelentette. A kiállítás a politikus művészetre és a modern, de a háborútól tépázott metropolisz kihívásaira fókuszál 1912 és 1932 között. Festmények, szobrok, rajzok, fényképek és filmek segítségével ennek a magával ragadó korszaknak a főbb mozgalmai és kreatív alkotói – Otto Dix, Raul Hausmann, Ernst Ludwig Kirchner, Kazimir Malevics, Alexander Rodcsenko – újra életre kelnek.
Hol? Királyi Szépművészeti Múzeum, Brüsszel
Mikor? 2018. október 5. – 2019. január 27.
Kisebbségek, háborúk, forradalmak, faji megkülönböztetés, munka, szabadidő, szegénység, művészet és mindennapi élet – ezek a témák adják Leonard Freed munkásságának lényegét. A huszadik század egyik legnevesebb amerikai fotográfusa megpróbálta megérteni az embereket, a motivációjukat, miközben a globális politikai események tanúja volt. Fotózta az arab-izraeli konfliktust, a polgárjogi mozgalmat az Egyesült Államokban, Németországot a hidegháború alatt, az 1989-es forradalmat Romániában – többek között ezekből látható válogatás a fotográfus retrospektív tárlatán.
Hol? Zsidó Múzeum, Brüsszel
Mikor? 2018. október 18. – 2019. március 17.
Csehország
Antonín Dvořák bűnös élvezetei
Az Antonín Dvořák bűnös élvezetei című kiállítás szokatlan oldaláról mutatja be a híres cseh zeneszerzőt – a hétköznapi időtöltés és örömök embereként. Dvořák szenvedélyes dohányos volt, nem csak pipázott, szivart és cigarettát is szívott – ugyanakkor mindezt főleg a saját szobájában tette, felesége, Anna parancsára a bárokban és a kertben csak korlátozottan füstölt. Prágában rendszeresen járt pubokba és kávézókba a barátaival, hogy megigyanak néhány sört, de a jó ételeket – különösen a cseh konyhát – is szerette, kedvenc ételei a marhahús sáfrányszósszal, a borjúszelet és a szilvás gombóc voltak. Esténként a családja és a barátai körében nagy élvezettel játszotta a „darda” nevű, népszerű cseh kártyajátékot. A kiállítás bemutatja a zeneszerző szabadidős foglalatosságaihoz kötődő személyes tárgyakat – pipákat, szivartartókat, kártyákat, tekebábukat, cserépedényeket, és Terezie Leihmannová (osztálytársa és első szerelme) receptkönyvét.
Hol? Nemzeti Múzeum, Prága
Mikor? 2018. március 17. – 2019. április 30.
Koudelka: Invázió 1968 & Jan Němec archív felvételei
Josef Koudelka képei megörökítették a varsói csapatok bevonulását Prágába – a drámai augusztusi napokban készült fotói a nemzeti tragédia, tágabb értelemben véve pedig bármilyen szabadságharc szimbólumai lettek. Koudelka sorozatát ma már a háború utáni riportfotográfia klasszikusaként tartják számon. A fotográfus képein kívül Jan Němec archív felvételei is láthatóak a bevonulás ötvenedik évfordulójának alkalmából.
Hol? Nemzeti Galéria, Prága
Mikor? 2018. augusztus 22. – 2019. január 6.
Dánia
A migráció, az identitás és a kultúrtörténet a fő témái a dán-vietnámi művész, Danh Vo kiállításának. Danh Vo kiemeli a tárgyakat az eredeti kontextusukból, ez által a kultúra új narratíváit hozza létre – a kiállítás az egész múzeumra kiterjed, a kávézótól kezdve az intézmény szoborcsarnokáig.
Hol? Dán Nemzeti Múzeum, Koppenhága
Mikor? 2018. augusztus 30. – 2018. december 2.
Egyesült Királyság
Ki dönti el, hogy mi a „történelem”? A válasz hagyományosan az, hogy a „győztesek”. Az I Object (a cím lefordíthatatlan szójátékot rejt: az object szó főnévként tárgyat jelent, míg igeként tiltakozást, ellenkezést fejez ki) című kiállítás azt kutatja, hogy a többi embernek – az elnyomottaknak, az elfeledetteknek, az ellenállóknak –, akik ugyanúgy otthagyták a nyomukat a különböző tárgyakon, mint a hivatalos nézetek képviselői, mi volt a mondanivalója. A legkülönfélébb tárgyak kapnak helyet a tárlaton: egy összegraffitizett babilóniai tégla, egy bankjegy rejtett trágár szavakkal, szatirikus török bábuk, a 2017-es Women’s March által szervezett tüntetéseken hordott „pussyhat”. A tárgyak megmutatják, hogy az emberek mindig kikezdték és aláaknázták az ortodox nézeteket, hogy megváltoztathassák azokat, még annak ellenére is, hogy a hatalomtól, állami intézményektől rémisztő büntetésekre számíthattak az ilyen jellegű felforgató viselkedésért. Végső soron, a kiállítás bemutatja, hogy az autoritás megkérdőjelezése, a tüntetés, a tiltakozás nélkülözhetetlen része mindannak, ami emberré tesz minket.
Hol? British Museum, London
Mikor? 2018. szeptember 6. – 2019. január 20.
Sótartó, amelyet – miután a tizenhatodik században betiltották a római katolikus istentiszteleteket – régi vallásos tárgyakból és relikviákból készítettek el az 1570-es években, úgy, hogy rejtett katolikus üzeneteket tartalmazzon. Egy bizonyítéka annak, hogy az emberek a törvényekkel dacolva képesek voltak megtartani a számukra fontos, szent tárgyakat. © British Museum
A Turne Prize – amelyet a híres angol festő, J. M. W. Turner után neveztek el – egy minden évben kiosztásra kerülő díj, amelyet egy olyan brit vizuális művész kaphat meg, aki a kiosztást megelőző évben kiemelkedő módon reprezentálta munkáit. Az idei shortlistet a politikus attitűd dominálja, így a kiállítás az aktuális politikus művészet egy metszetéről fog képet adni. Az idei jelöltek: Forensic Architecture, Naeem Mohaiemen, Charlotte Prodger, Luke Willis Thompson. A Forensic Architecture egy építészekből, filmrendezőkből, ügyvédekből és tudósokból álló csapat, akik emberi jogi visszaélésekkel kapcsolatos ügyeket mutatnak be; Naeem Mohaiemen a film, az installáció és az esszé eszközét használva vizsgálja a transznacionális baloldali politikát a második világháború utáni időszakban; Charlotte Prodger mozgóképek, szobrok, írások által térképezi fel a queer identitást; Luke Willis Thompson a film, a performansz és az installáció médiumaival dolgozik, a munkái a társadalmi egyenlőtlenségek, intézményes erőszak, kolonializmus és migráció kérdéseit járják körül.
Hol? Tate Britain, London
Mikor? 2018. szeptember 26. – 2019. január 6.
Rembrandt | A brit felfedezése a mesternek
Ez a kiállítás az első, amely Rembrandt hírnevét és hatását mutatja be Nagy-Britanniában. A holland mester főbb művein kívül bemutatják azokat a brit művészeket, akiket inspirált, így például William Hogarth és David Wilkie munkáit.
Hol? Skót Nemzeti Galéria, Edinburgh
Mikor? 2018. július 7. – 2018. október 14.
Roman Vishniac, a Potsdamer Platz melletti vasútállomás várótermének belsője, késő 1920-as/korai 1930-as évek, Berlin © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography
A két világháború közötti közép-kelet-európai zsidóság mindennapi életéről az egyik legismertebb fotográfiai anyag az orosz származású Roman Vishniac (1897–1990) nevéhez fűződik. Az 1910-es évek végén Vishniac és családja Oroszországból Berlinbe költözött, ő maga pedig az 1920-as évektől kezdve a német társadalom baljós változásait fényképezte. 1935 és 1938 között a JDC (amerikai zsidó segélyszervezet) segítségével több alkalommal a közép-kelet-európai térségbe utazott, hogy megörökítse az ottani zsidó közösségeket. Az első egyesült királyságbeli retrospektív tárlaton Vishniac ikonikus munkáin kívül a nemrég felfedezett printjei is láthatóak lesznek.
Hol? The Photographers Gallery, London és Jewish Gallery, London
Mikor? 2018. október 26. – 2019. február 24.
Videogames: Design/Play/Disrupt
A Monument Valley ámulatba ejtő pasztell tájképeitől kezdve a Grand Theft Auto filmszerű bűnügyi jeleneteiig, a számítógépes játékok hosszú utat tettek meg azóta, hogy egy kövérkés olasz vízszerelő érmékért ugrálgat. A kiállítás a 2000-es évek közepétől kezdve vizsgálja a médiumot, feltérképezve, hogy a technológia – a szélessávú internet, az okostelefon, a nyílt forráskód, a közösségi média – hogyan változtatta meg a módot, ahogyan a videójátékokat tervezik, tárgyalják és játsszák.
Hol? V&A, London
Mikor? 2018. szeptember 8. – 2019. február 24.
Észtország
Vad lelkek. Szimbolizmus a balti államok művészetében
A Vad lelkek. Szimbolizmus a balti államok művészetében című kiállítás – amelyet már bemutattak a párizsi Musée d’Orsay-ban – az európai szimbolizmusra és a balti államok első világháború után elnyert függetlenségéhez kapcsolódó öntudatra ébredésére fókuszál, a különböző külföldi hatás és a helyi kultúra közötti dinamikus interakcióra helyezve a hangsúlyt, amely a művészek személyes kreativitásának alapját képezte. A kurátor, Rodolphe Rapetti szerint a mezőgazdasághoz, folklórhoz, tájképhez kapcsolódó elemek használata által a balti államok egy teljesen egyedi művészi jelenséget alkottak meg. A három fő téma – Mítoszok és Legendák, Lélek, Tájkép – a művészek romantikusságát fejezi ki, az emberek belső világát és a természet misztériumát.
Hol? Kumu, Tallinn
Mikor? 2018. október 12. – 2019. február 3.
Finnország
Henry Ericsson: A Fazer Bár, 1931 © Finnish National Gallery / Ateneum Art Museum. Photo: Finnish National Gallery / Hannu Aaltonen
Városi talákozások. Finn művészet a huszadik századból
A sokrétegű kiállítás nagy alapossággal mutatja be a finn társadalom mindennapi életének változásait az 1910-es évektől az 1980-as évekig, olyan témák mentén, mint városi élet, urbanizáció, otthon, identitás – a műveken főleg Helsinki, de Turku és Tampere jól felismerhető helyei is feltűnnek. A nyolcvan művész több mint háromszáz alkotása között számos ritkán látható darabot állítanak ki a Finn Nemzeti Galéria gyűjteményéből.
Hol? Ateneum Művészeti Múzeum, Helsinki
Mikor? 2018. október 19. – 2019. január 20.
A kiállítás huszonhat művész munkáit mutatja be a balti régióból (Észtország, Finnország, Lengyelország, Lettország, Litvánia és Oroszország). Ezt a térséget összeköti a földrajz és a történelem, és számos gazdasági, politikai és kulturális érdek találkozóhelye – mindez egyszerre egyesíti és el is választja az itteni országokat és embereket. A kiállítás témái az utazás, a migráció, a hely, a valahová tartozás érzése. A művészek munkái az egészen hétköznapi dolgok – mint például utazás Finnország és Észtország között – bemutatásától kezdve az identitás belső feltárásáig terjednek.
Hol? Kiasma, Helsinki
Mikor? 2018. február 9. – 2019. március 24.
Franciaország
Alphonse Mucha poszterművészként nagyon egyedi stílust alakított ki magának, amelyet kanyargós formák, fiatal nők, virágmotívumok, ornamentikus vonalak és pasztellszínek jellemeztek – ezek a stílusjegyek később az egész Art Nouveau mozgalom alapját adták. Miközben a posztereiről híres, Mucha sokoldalú alkotó volt: festő, szobrász, fotográfus, dekoratőr és elismert tanár. A politikai és humanista nézetei később a dekoratív stílus feladásához vezettek, és az 1910-es években nagy méretű, figuratív festményeket készített, elkülönülve az európai avantgárd művészektől, míg a késői munkái a szláv emberek egységének álmáról tanúskodnak. A kiállítás Mucha pályafutását követi nyomon, komplex portrét rajzolva a művészről.
Hol? Musée du Luxembourg, Párizs
Mikor? 2018. szeptember 12. – 2019. január 27.
Egon Schiele és Jean-Michel Basquiat
A párizsi Fondation Louis Vuitton két neves művész, Jean-Michel Basquiat és Egon Schiele műveit mutatja be egy időben, párba állítva őket. „Egy évtized alatt a századuk művészetének fő alkotói lettek. A sorsuk összekapcsolja őket, a rövid idő alatt létrehozott életmű, a hatás, és az állandóság” – írja az intézmény.
Hol? Fondation Louis Vuitton, Párizs
Mikor? 2018. október 3. – 2019. január 14.
Impresszionisták Londonban. Francia művészek száműzetésben, 1870–1904
Az 1870-es években a francia-porosz háború, a második birodalom bukása és a kommün számos Franciaországban élő művészt kényszerített arra, hogy Angliában keressen menedéket. A Brit Birodalom ekkor ereje teljében volt, London pedig egy biztonságos menedékként szolgált azok számára, akik elhagyták Párizst. A művek, amelyeket kiállítottak és eladtak, a modernitás szelét hozták a brit művészet és intézmények számára, ugyanakkor az angliai száműzetés tapasztalata is hatással volt a francia művészekre, művészetre. A kiállítás több mint száz alkotást mutat be, amelyek a Temze partján születtek, a viktoriánus London ködös, indusztriális atmoszférájában.
Hol? Petit Palais, Párizs
Mikor? 2018. június 21. – 2018. október 14.
Sabine Weiss. Városok, utcák, mások
Sabine Weiss, aki idén lett kilencvennégy éves, a francia humanista fotográfia utolsó képviselője. A kiállítás nyolcvan – többnyire publikálatlan – Weiss-képet mutat be az utca témakörében. Az 1945 és 1960 között készült képek nagy részét nemrég maga a művész adományozta a Centre Pompidounak. Weisst a háború utáni Európa mindennapi életének hasonlósága foglalkoztatta. „Ezeken a képeken a városának lakóit gyengéd, együtt érző módon jeleníti meg. A képei tele vannak fény-árnyék játékokkal és jól illusztrálják a valóság iránti elkötelezettségét” – írja a múzeum.
Hol? Centre Pompidou, Párizs
Mikor? 2018. június 20. – 2018. október 15.
Hollandia
80 éves háború. Hollandia születése
2018-ban van a németalföldi szabadságharc kitörésének négyszázötvenedik évfordulója – ennek alkalmából a Rijksmuseum 80 éves háború. Hollandia születése címmel rendez kiállítást, amelyen kétszáz olyan tárgy és művészeti alkotás – szatirikus rajzok, ruhák, fegyverek, Bruegel, Rubens és Ter Borch festményei – segítségével mesélik el a holland nemzet megszületésének történetét, amelyek „szemtanúi” voltak az eseményeknek. A Beeldenstorm (1566-ban indult kép- és bálványromboló mozgalom), a tizenkét éves fegyverszünet, a Nieuwpoort-i csata (1600) mind a holland nemzeti emlékezet részei – a kiállításon arra keresik a választ, hogyan kapcsolódnak egymáshoz ezek az események, miért harcoltak a háborúban, és miért olyan fontos ez a korszak Hollandia számára. Ez az első kiállítás a témáról, amely az egész konfliktust felöleli és nemzetközi kontextusba helyezi, miközben ma is olyan, különösen aktuális kérdésekkel szolgál, mint a vallási szabadság, az önrendelkezés, a terror vagy az üldöztetés. A kiállításhoz kapcsolódóan két tévésorozatot, könyvet, honlapot is készítettek.
Hol? Rijksmuseum, Amszterdam
Mikor? 2018. október 12. – 2019. január 20.
A tengernél. Jan Toorop, Piet Mondrian és Jacoba van Heemskerck
Piet Mondrian © Gemeente Museum
A huszadik század elején Zeeland partjai számos művészre mágikus hatással voltak. Különösen Domburgba jártak állandó jelleggel nyaranta azok a festők, akiket megihletett a táj és a rendkívüli, tiszta fények. A leghíresebb közülük Jan Toorop, Piet Mondrian és Jacoba van Heemskerck volt. Őket megbabonázta Domburg és színes, szikrázó festményeket készítettek róla. A fő témájuk a tenger volt, de a karakterisztikus, dűnés tájat a templomtornyokkal és a világítótornyokkal is megörökítették. A kiállítás több mint ötven festménye egy elbűvölő utazást kínál Hollandia gyönyörű partjain keresztül.
Hol? Gemeente Museum, Hága
Mikor? 2018. július 14. – 2018. november 18.
Az idei BredaPhoto témája, a To Infinity and Beyond kortárs fotográfusok munkáin keresztül arra keresi a választ, hogy a technológia és a tudomány folyamatos fejlődése milyen lehetőségekkel szolgál, és milyen hatással van a világunkra. Csak fejlődést hoz vagy jelentős kockázatot vállalunk és nem várt meglepetések várnak ránk? A fotográfusok a lehetőségekre, a veszélyekre és a dilemmákra reflektálnak, megmutatva, mi történik a szemünk előtt, vagy jóslatokba bocsátkozva, hogy mi fog történni. A Fesztivál nemzetközi tehetségprogramjában egy fiatal magyar fotográfus, Szalai Dániel projektje is szerepel.
Hol? BredaPhoto Fesztivál, Breda
Mikor? 2018. szeptember 5. – 2018. október 21.
Horvátország
A hatvanas évek Horvátországban – mítosz és valóság
A hatvanas évek Horvátországban – mítosz és valóság kiállítás a horvát történelem egyik kulcsfontosságú korszakát, az 1958-tól 1971-ig tartó időszakot vizsgálja. „Ma folyamatosan a krízisről, válságról, stresszről beszélünk, míg az 1960-as évek optimista volt, az emberek hitték, hogy bármi lehetséges, az innováció korszaka volt” – mondta Zvonko Makovic, a kiállítás kurátora. A tárlaton több mint ezer tárgyat állítanak ki – művészi alkotásokat, fényképeket, filmeket, mindennapi eszközöket –, elsősorban a művészet, az építészet és a divat területére fókuszálva.
Hol? Iparművészeti Múzeum, Zágráb
Mikor? 2018. április 26. – 2018. szeptember 30.
Lengyelország
Kiáltás: Lengyelország. Függetlenség 1918
A kiállítás Lengyelország száz évvel ezelőtt visszanyert függetlenségéről emlékezik meg. Fő célja a történelmi és politikai események művészi reprezentációinak szembesítése a lengyel művészet átalakulásával az állam újjászületésének küszöbén. A harcot és a küzdelmet Lengyelország függetlenségéért, illetve annak fő szereplőit Wojciech Kossak, Stanisław Fabijański, Władysław Wankie, Leopold Gottlieb and Henryk Weyssenhoff tették halhatatlanná festményeken és portrékon. A korban létrejött hazafias szimbólumok mellett a grafikus művészetek változatosságát is reprezentálják az újjászületett Lengyel Köztársaságból: poszterek, pecsétek, röplapok jól mutatják a lengyelek által lakott területek hazafiasságát és a szolidaritási mozgalmat.
Hol? Varsói Nemzeti Múzeum, Varsó
Mikor? 2018. október 26. – 2019. március 17.
„Az »anyaföld« koncepciója jelentős és néha fájdalmas modernizáción ment keresztül a mai világban. A régi megfogalmazás szerint az a hely volt, ahol valaki felnőtt, ahova valaki tartozott, amelyet valaki megvédett mások ellen, akár az élete árán is. Ez a modell, amely egyszerre adta a valahova tartozás és az izoláltság érzetét, exkluzív volt és az embereket radikális módon osztotta fel: mi és ők. [...] Ma, mindenekelőtt az érzékelésünkben, mélyre menő változásokra van szükség az anyaföld koncepcióját illetően – máskülönben idegennek ítéltetünk másvalaki anyaföldjén vagy idegeneket kell elfogadnunk a sajátunkon. Az érzelmek szintjén mindkét opció kényelmetlen. Ma az egész világ az anyaföldünk. Ugyanígy, minden ember a honfitársunk, akik egyenlő jogokat és tiszteletet érdemelnek. [...] A művészek régóta adoptálták a globális anyaföld modelljét. A képek globális nyelvén keresztül kommunikálnak és könnyedén mozognak különböző országokban, mindegyikben inspirációt találva a munkájuknak. A tárlaton arra a kérdésre keresik a választ, hogy »mit jelent nekem az anyaföld«?” – olvashatjuk a kurátori szövegben. A kiállítók között olyan világhíres művészek vannak, mint Andres Serrano, David Černý, Gunter Demnig, Zofia Rydet, és két magyar alkotó – Nemes Csaba és Ősz-Varga Szabina – is helyet kapott a kiállításon.
Hol? Kortárs Művészeti Múzeum (Mocak), Krakkó
Mikor? 2018. április 27. – 2018. szeptember 30.
Lettország
1919: a Lett Köztársaság egy éves lesz
2018-ban számos lett múzeum és kulturális intézmény ünnepli a lett állam megalakulásának századik évfordulóját. A Romans Suta and Aleksandra Beļcova Múzeum 1919: a Lett Köztársaság egy éves lesz című kiállítása azt veszi szemügyre, hogy 1919-ben hogyan ünnepelte az ország az első évfordulóját. A tárlat a függetlenség kikiáltását követő év nagyobb kulturális eseményeit – kiállításokat, egyetemek, múzeumok, színházak megnyitását, a virágzó kulturális életet – mutatja be dokumentumok és műalkotások segítségével, különös tekintettel a vizuális művészetekre.
Hol? Lett Nemzeti Szépművészeti Múzeum, Riga
Mikor? 2018. április 10. – 2018. október 20.
Németország
„Abban a korban élünk, amely talán a valaha volt legüdítőbb és legizgalmasabb” – így írt a mozgalmas 1913-as évről a fizikus és publicista Davis Sarason. A Brücke (jelentése: híd, német expresszionista művészeti csoport, amely 1905-től 1913-ig létezett) művészeinek ugyanakkor ez az év jelentette együttműködésük végét. A kiállítás erről az eseménydús évről szól, Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff és Max Pechstein munkáin keresztül a metropolisz inspiratív közegét és értelmezési lehetőségeit követi nyomon, a kabaré, a cirkusz, a film és az irodalom által pedig feltárja azt a sűrű hálózatot, amelyben a művészek dolgoztak.
Hol? Brücke Múzeum, Berlin
Mikor? 2018. szeptember 8. – 2018. december 2.
Szerelem, szex és szocializmus
A berlini DDR Museum az NDK szocialista mindennapjait mutatja be – az állandó kiállítás mellett a Szerelem, szex és szocializmus című időszaki kiállítás a személyes, privát viszonyok és a szerelemre vonatkozó állami elvárások közötti kapcsolatot mutatja be. Megvilágításba helyezi az ideológiai, szociális és gazdasági összefüggéseket, amelyek az NDK-ban hatással voltak a férfi-nő kapcsolatokra, a családtervezésre és a hétköznapokra. A tárlaton különféle, a privát és a nyilvános, politikai élethez, a szexuális felvilágosításhoz és a nudizmushoz kapcsolódó NDK-beli tárgyak is láthatóak.
Hol? DDR Museum, Berlin
Mikor? 2018. március 28. – 2018. október 31.
A Tempelhof repülőtér és története
A kiállítás a Tempelhof repülőtér változatos történelmét vizsgálja. A Tempelhofot a tizenkilencedik század óta használták repülőgépek tesztelésére és látványos repülési kísérletekre. Az első repülőtér 1923-ban nyílt meg itt, összekötve Berlint más európai városokkal. A náci korszakban propagandaesemények színhelye lett, majd az SS az egyik legelső koncentrációs tábort működtette itt. 1936-ban egy új repülőteret kezdtek építeni, az egyik legnagyobbat a világon. A második világháború idején repülőgépeket gyártottak es javítottak itt, később, a hidegháború alatt az USA légierőbázisaként szolgált, ugyanakkor Nyugat-Berlin „kapuja” volt a szabad világba. Ma a korábbi repülőtér helyén népszerű rekreációs terület van.
Hol? Tempelhof repülőtér, Berlin
Mikor? 2018. szeptember 5. – 2018. december 30.
Norvégia
Amikor Napóleon 1798-ban elfoglalta Egyiptomot, művészek és mérnökök egész seregét vitte magával. A cél az volt, hogy az országot a legkisebb bogártól a legnagyobb piramisig dokumentálja. Az afrikai ország inváziójának idején emlékművek és antikvitások mellett riportok, vázlatok, printek, fényképek és képeslapok tömege érkezett Egyiptomból – a kiállításon látni lehet a monumentális Description de l’Égypte könyvet, Napóleon művészeinek fantasztikusan részletes illusztrációival. A tárlat ezen kívül – tárgyakon és műalkotásokon keresztül – bemutatja, hogyan lett Egyiptom a modern, nyugati világ része a tizenkilencedik és a huszadik század során.
Hol? Kulturhistorisk Museum, Oslo
Mikor? 2018. szeptember 20. – 2018. december 20.
Harald Sohlberg. Végtelen tájkép
Képalá: Harald Sohlberg © Nasjonalmuseet
Harald Sohlberg (1869–1935) a norvég tájképfestészet történetének egyik kiemelkedő alakja – a Norvég Nemzeti Múzeum egy nagy retrospektív tárlaton mutatja be a neoromantikus művész munkáit, közel hatvan festményt, számos rajzot, vázlatot és fényképet.
Hol? Norvég Nemzeti Múzeum, Oslo
Mikor? 2018. szeptember 23. – 2019. január 13.
Olaszország
1948: Peggy Guggenheim Biennáléja
Idén van a hetvenedik évfordulója a Peggy Guggenheim gyűjteményéből a 24. Velencei Biennálén a görög pavilonban létrejött kiállításnak. A huszadik századi művészet történetének e fontos eseményéről megemlékezve a Peggy Guggenheim Collection egy hommage kiállítást rendez, amely dokumentumok, fényképek, levelek, és a pavilon installációjának háromdimenziós modelljével részlegesen ujraalkotja az egykori pavilont. 1948-ban a gyűjtemény bemutatása az európai publikum számára a legújabb művészeti fejleményekkel és azon New York-i művészek munkáival való találkozás lehetőségét jelentette, akik az 1950-es években dominálták a művészeti szcénát. A kiállítás megadja a lehetőséget, hogy újra megvizsgáljuk ezt a Guggenheim karrierében és a Biennále történetében is vízválasztó eseményt.
Hol? Peggy Guggenheim Collection, Velence
Mikor? 2018. május 25. – 2018. november 25.
A szobrok is meghalnak. Konfliktus és örökség az ősi és a kortárs között
Az A szobrok is meghalnak. Konfliktus és örökség az ősi és a kortárs között című kiállítás a különböző korok és helyek műalkotásai és műtárgyai közötti dialogósra reflektál a destrukció és veszteség témájában, ugyanakkor az örökség megőrzéséről és megvédéséről is szól. A projekt elsősorban a jelenlegi, különös tekintettel a közel-keleti konfliktus térségét érintő történelmi-művészi örökség szisztematikus rombolását prezentálja.
Hol? Museo Egizio, Torinó
Mikor? 2018. március 9. – 2019. január 6.
Marina Abramović a kortárs művészeti színtér egyik leghíresebb és legellentmondásosabb figurája, aki forradalmasította a performansz ideáját. Ez a különleges retrospektív tárlat több mint száz munkát mutat be, átfogó képet adva a a művész leghíresebb munkáiból az 1970-es évektől kezdve a 2000-es évekig.
Hol? Palazzo Strozzi, Firenze
Mikor? 2018. szeptember 21. – 2019. január 20.
Románia
Zárt ajtók, nyílt borítékok. Iosif Király – korai munkák, 1975–2000
A Zárt ajtók, nyílt borítékok című kiállítás az egyik legjelentősebb kortárs román művész, Iosif Király korai tevékenységét rekonstruálja és vizsgálja. A művész vallomása szerint a cím arra a tényre utal, hogy a legtöbb, ezen a kiállításon bemutatott akció és munka nem nyilvános, hanem privát helyen történt, zárt ajtók mögött, vagy legalábbis nézők nélkül. A szocialista időszak alatt a művek nagy része nem volt kiállítva, egy másik kor és hely közönségének szánták őket. Mindamellett a borítékait – a mail-art művészetének kézzelfogható bizonyítékait – az 1980-as évek vége felé a Securitate elkezdte nyomon követni és kinyitni vagy kivonni a forgalomból. A mail-art ezért kiemelt szerepet kap a tárlaton, e mellett fényképek, rajzok, tárgyak mutatják meg a művész által megtett utat.
Hol? Nemzeti Kortárs Művészeti Múzeum, Bukarest
Mikor? 2018. április 26. – 2018. szeptember 30.
Spanyolország
Alberto Giacometti retrospektív
Alberto Giacometti: A macska © Alberto Giacometti Estate, VEGAP, Bilbao, 2018
A huszadik század egyik legjelentősebb szobrászának szánt retrospektív kiállítás számos, a párizsi Giacometti Foundationtől kölcsönzött tárgyat mutat be, amelyek kivételes és változatos módon prezentálják a svájci művész életét: a kubista és a szürrealista periódustól az 1940-es évekbeli változásokon keresztül élete végéig. Jean-Paul Sartre a tökéletes egzisztencialista művésznek hívta Giacomettit, aki „mindig félúton van a semmi és a lét között”.
Hol? Guggenheim Bilbao, Bilbao
Mikor? 2018. október 19. – 2019. február 24.
Bartolomé Bermejo a tizenötödik század egyik legérdekesebb spanyol művésze, akit az El Greco előtti időszak legnagyobb spanyol festőjének tartanak. A németalföldi iskola követője volt, ugyanakkor Spanyolországban ő honosította meg a reneszánsz stílust. A Prado a Katalán Nemzeti Múzeummal együttműködve jelentős mennyiségű képet hozott össze spanyol, európai és amerikai múzeumokból, hogy bemutassa Bermejo sajátos képi univerzumát.
Hol? Museo Nacional del Prado, Madrid
Mikor? 2018. október 9. – 2019. január 27.
A kiállítás egy rejtélyes és intuitív nőt, Galát vizsgálja, aki élete során számos művésszel és értelmiségivel állt kapcsolatban. Világszerte úgy ismerik, mint Dalí feleségét, múzsáját, számos festményének a főszereplőjét, a kiállítás viszont megpróbálja Galát egy teljes jogú művészként bemutatni, figyelembe véve a pár művészi kooperációját.
Hol? Katalán Nemzeti Művészeti Múzeum, Barcelona
Mikor? 2018. július 6. – 2018. október 14.
A kiállítás az orosz avantgárd művészetet veszi szemügyre a nemzetközi dada mozgalom perspektíváján keresztül. Extravagáns performanszok, háborúellenes kampányok, a klasszikus művészet elutasítása, a vizuális és a verbális innovatív fúziója – néhány közös pont az orosz avantgárd és a nemzetközi dada mozgalom között. A kiválasztott munkák feltárják a művészek intencióit, hogy részt vegyenek a mozgalomban, adoptálva az elutasítást, az iróniát, az abszurdot és a véletlent a művészi kifejezésmódjuk számára. A tárlat megmutatja a kapcsolatokat Oroszország és a dada két központja, Párizs és Berlin között, az avantgárd olyan jelentős képviselőinek munkáin keresztül, mint Malevics, El Liszickij, Hlebnyikov, Kruchenykh.
Hol? Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid
Mikor? 2018. június 13. – 2018. november 19.
Svájc
A huszadik század egyik úttörő művészének a munkásságával lehet megismerkedni a Robert Delunay és Párizs című kiállításon, ahol olyan témák kapnak helyet, amelyek az egész pályafutása során foglalkoztatták a művészt: a fény, a színek, az optika, a képi kifejezésmód. Ugyanakkor azt is megmutatja, hogy az absztrakt művészet képviselőjeként hogyan lett Delunay a párizsi avantgárd egyik központi figurája, illetve milyen módon hatott rá a francia főváros.
Hol? Kunsthaus Zürich, Zürich
mikor? 2018. augusztus 31. – 2018. november 18.
Walter Mitteholzer 1894–1937 | Pilóta/fotográfus/feltaláló
Walter Mittelholzer pilóta, író, vállalkozó, a Swissair társalapítója és fotográfus volt egy személyben. Az jó üzleti érzékének és nagy magabiztosságának köszönhetően nem csak könyveket, riportokat és filmeket, hanem számos fényképet is készített madártávlatból, repülés közben.
Hol? Svájci Nemzeti Múzeum, Zürich
Mikor? 2018. július 20. – 2018. október 7.
Svédország
Andy Warhol | Fotó: Lasse Olson/Pressens Bild © modernamuseet.se
Warhol első európai kiállítása a stockholmi Moderna Museet-ban volt 1968-ban – a Warhol 1968 egy kiállítás erről a kiállításról. Az 1968-as év politikailag és kulturálisan is viharos volt, ugyanakkor Warhol számára is drámai fordulatot hozott, mivel ebben az évben próbálták meg megölni (pár hónappal a svédországi kiállítása vége után). 1968-ig Warhol művészete a tömegmédia és a konzumerizmus iránt érzett csodálat és ellenérzés keveréke volt, ezután részben új irányt vett a művészete. A tárlaton az 1968-as kiállításról készült fényképek, kritikák, idézetek mellett a Múzeum kollekciójában lévő Warhol-művek is helyet kapnak.
Hol? Moderna Museet, Stockholm
Mikor? 2018. szeptember 15. – 2019. február 17.
A kiállításon látható nagy méretű installációk és projektek a múzeumban és azon kívül betekintést nyújtanak a jelenlegi svédországi dizájn problémáiba és sikereibe. A kioszktól a nyilvános emlékművekig, a videojátékoktól a kampányokig, a munkák a svéd városokkal kapcsolatos kortárs vitákra reflektálnak.
Hol? ArkDes, Stockholm
Mikor? 2018. június 1. – 2019. január 13.
Szlovákia
Mi a nemzeti identitás formája ma? Milyen hatással vannak ránk a különböző szimbólumok? Azonosulhatunk-e pozitívan egy nemzettel nacionalista és xenofób felhangok nélkül? A Sasok és galambok című kiállítás kortárs szlovák és német művészek olyan alkotásait mutatja be, amelyek ezekre a nehéz kérdésekre kritikával és humorral, gyakran játékos módon reflektálnak. A kortárs művészet végső soron a kultúrák közötti kommunikáció médiuma lehet: a kultúrák találkozása, nem pedig összecsapása. A kiállítás Szlovákia megalapításának huszonötödik évfordulója alkalmából jött létre.
Hol? Kunsthalle Bratislava, Pozsony
Mikor? 2018. augusztus 17. – 2018. október 28.
Ladislav Bielik | Ötven évvel később...
Ladislav Bielik: Csupasz felsőtestű férfi a megszállók tankja előtt, 1968 © danubiana.sk
Ladislav Bielik 1968. augusztus 21-én, a szovjet csapatok Csehszlovákiába való bevonulásának napján készült fotója bejárta a világot. Egy ikonikus kép lett, amely a hatalmon lévők által elkövetett igazságtalanságok és erőszak fenyegetésére emlékeztet. Ebben és másik száznyolcvanhat Bielik-fotóban ötven évvel később még mindig nagy kifejezőerő van. Ezek nem csak a Csehszlovák történelem drámai periódusának vizuális dokumentumai, esetleg az érzelmek felkavarására alkalmas képek. A szlovákok számára mélyebb és állandóbb jelentése van, a megélt tapasztalat örökségét mutatja meg, amely erősíti és fokozza az érzékenységet és a válaszadási készséget bármilyen, a szabadságot és a függetlenséget fenyegető tényezőre.
Hol? Danubiana Művészeti Múzeum, Pozsony
Mikor? 2018. augusztus 21. – 2018. november 11.