Az 51. Nemzetközi Művésztelep idei különlegessége Győrben, hogy a szervezők két időszaki kiállítás múzeumi helyszínein mutatják be a kortárs képzőművészeti programban résztvevő alkotókat.
Nemes Ügyek / Fine Matter
július 8. - szeptember 01.
A nyitó tárlat a Parallel Művészeti Alapítvány és a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum együttműködésében megvalósult meg, és szervesen illeszkedik a múzeum kortárs képzőművészeti kurátori koncepciójába, melynek célja a geometrikus, minimalista és konkrét irányzatok képviselőinek bemutatása, valamint a magyar művészek nemzetközi kontextusba helyezése.
A kiállító művészek, minimalista és kifinomult munkáikkal, a tradicionális technikák kortárs interpretációs lehetőségeit kutatják. Atsuo Hukuda, ezüst és arany papír művei, Linda Carrara festett, márvány mintázatú munkái, valamint Körösi Viktória formázott vásznai az anyagok klasszikus felhasználását helyezik szembe azok kortárs, személyes megközelítésével. A kiállítás a három kivételes alkotó közti kulturális különbségekre és eltérő nézőpontokra is ráirányítja a látogató figyelmét a Magyar Ispita reneszánsz épületének tereiben.
A kiállító művészekről:
Linda Carrara [IT, 1984]
Közelmúltban készült munkáiból lassan kirajzolódik egy, a festészetről szóló átfogó értekezés. A klasszikus figuralitás elhagyása már nyilvánvaló, de még nem mer belépni a teljes absztrakció világába. A kettő között, a még meghatározásra váró állapotban lebeg. Művészete leginkább empirikus festészetként definiálható.
Atsuo Hukuda [JP, 1958]
Atsuo Hukuda szobárszművész tradicionális japán festészeti technikákat és anyagokat használ, úgy, mint arany és ezüst füst, valamint japán Urushi lakk. A minimalista művek szigorúan illeszkednek az alkotó „Száraz / Könnyű / Tiszta / Éles” fogalmakra épülő koncepciójába, melyek tudatosan követik a tradicionális japán festészeti stílus, a Rin-pa alaptéziseit.
Körösi Viktória [HU, 1977]
A művész számára az alkotás mindig a keretek felállításával, egy szabályrendszer kidolgozásával kezdődik. Már a keretek meghatározása és a szabályok kitalálása is izgalmas, felemelő része az alkotói folyamatnak, mely végül olyan egyszerű, letisztult műveket eredményez, melyek a nézőkre bízzák a megfejtését.
Közös Terek | Collective Spaces
Az Esterházy-palotában megrendezendő tárlaton a látogató a gondolat közös tereiben mozgó elképzelésekkel, változatosan szabad asszociációkat felvető egyedi művekkel találkozhat.
Megnyitó: 2019. július 30. 18.00 óra.
A tárlatot megnyitja: Grászli Bernadett múzeumigazgató, Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum
A kiállítás fővédnöke: Radnòti Àkos, Győr Megyei Jogù Vàros alpolgármestere
Helyszín: Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, Esterházy-palota, Győr, Király u. 17.
A kiállító művészekről:
Bernát András [HU, 1957]
Bernát (...) fémszemcséket kever a szerves pigmentek közé, aminek révén a felület selymes-irizáló, gyakran opálos-színváltó, élő testté válik. Testté válik tehát a sík, (...) ám itt ez anélkül esik meg, hogy a művész a perspektívával kezdene mechanikusan bíbelődni... (Hajdu István)
Fehér József [HU, 1982]
Papír, len, pigment. Szofisztikált rend és uralkodó egyszerűség jellemzik Fehér József textiltervező iparművész objektjeit. A szabályos ritmusból kiragadott geometrikus forma ellentéte a lágy organikus felület, a mercerezett len fénye és a pigment matt felülete mozgatja meg a teret. Ez a kettősség, rendezettség eredményezi a forma kiegyenlített harmóniáját.
Forgó Árpád [HU, 1972]
Munkáinak alapvető elemei az arány, a forma és a szín, illetve a képtest felületkezelése. A számok, a számosság, az „egy”, az egység és annak felbomlása, az egy és több, az egész és a rész viszonya foglalkoztatja. Ezeket a szerkezet, forma és méret által meghatározott sík és térbeli viszonyulások segítségével jeleníti meg.
Halmi-Horváth István [HU, 1973]
Legújabb sorozata olyan képi szerkezetre épül, amely kizárja, vagy legalábbis erősen lecsökkenti a látványelvű képzettársításokat. Kizárólag a szerkezet, a forma és a színek egymásra hatásával foglalkozik; a kilenc színsáv, mint kompozíciós megoldás, dinamikus kombinációs lehetőségeit kutatja.
Szabó Dezső [HU, 1967]
A Skála című sorozatának elemei luminogram technikával, kamera nélkül készült fotografikus képek. Korábbi munkáihoz képest itt még redukáltabb vizuális formában nyilvánul meg a fotografikus képrögzítés két alapeleme, a fényérzékeny felület és a fény. Itt már sem tárgy, sem anyag lenyomatszerű képe, sem valamely tünékeny jelenség szellemképszerű nyoma nem terelheti el figyelmünket a felmutatni szánt lényegről.
Varga Bertalan [HU, 1986]
A geometrikusság a művész számára nem az organikusság ellentéte. Nem is annak biztos alapokon nyugvó rejtett struktúrája és mögöttes váza. Nem alá – vagy fölérendeltje. A geometria nála egy „megfagyott” vagy visszavezetett, elemibb organikusság: ugyanannak a mozgásnak és energiának csak egy más mértékű intenzitása és megjelenési formája.