MúzeumTrip 23. “Helló digitális világ! Itt az MKVM múzpedesei!” Avagy így éltük meg mi…

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

Cziráki Melinda
2021-02-01 20:00

MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben tehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait. 2020-ban Vác, Pásztó, Gyula, Debrecen, Szentendre, Csorna, Tapolca, Győr és Mohács, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, a kiskőrösi Petőfi Szülőház és Emlékmúzeum, Eger, Nyíregyháza, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Kecskeméti Katona József Múzeum, a Budapesti Történeti Múzeum, a Gödöllői Királyi Kastély Múzeum, Szolnok, a Postamúzeum, Makó és Zenta fogadott bennünket. 2021-ben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ipari örökséget reprezentáló tagintézményeiben kezdtünk, most pedig a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum csapata személyes hangvételű írásokkal várja az olvasókat!

 

 

 

 

Tavaly márciusban elszántan és tettre készen érkeztem a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum csapatába múzeumpedagógusként. Nagy izgalommal vártam az első hetet, az új helyet, a csoportokat.

Megérkeztem, ám az aktuális járványhelyzet nem hagyott sok esélyt: szinte rögtön bezártunk. (Így lettem én, Cziráki Melinda az a múzeumpedagógus, aki új munkahelyén kezdésnek minden csoportot lemondott. Szép indulás!)

Ekkor valami teljesen más kezdődött. Nem csak nekem.

 

 

Például a home office. Hogy is van ez a múzeumpedagógia otthonról a szobából, vagy konyhából, vagy teraszról és ki tudja még kinek honnan? Nem mondom, az első pár napban még az is kérdéses volt, hogy lehet egyáltalán úgy csapatmegbeszélést tartani, hogy “Hallotok? És te hallasz? Mindenki hall mindenkit? Várjatok, lefagyott! Kérlek, mondd még egyszer, mert én csak a felét értettem! Jaj, elment a net.” stb. Aztán persze beállt a rend, meglett a megfelelő online felület, a jó mikrofon és jó fülhallgató, a napi gyakorlat.

 

Digitális múzeum? Digitális oktatás? Digitális múzeumpedagógia? Ezek a fogalmak korábbi munkáinkat maximum kiegészítették, de azt bizton állíthatom saját, és talán kollégáim nevében is: stabil rutinunk nem volt. Egyikben sem.

Természetesen az első sokk után igyekeztünk a még nagyobb traumát szenvedett közoktatás felé fordulni, s a tanárokat kérdezni. Az Online otthonoktatás Facebook csoportban, melynek már a digitális oktatás első heteiben rengeteg aktív tagja volt, szavaztattuk meg a kérdést: mi segítene? A válaszoló tanárok elsősorban játékokkal kiegészített videó formátumú tartalmat igényeltek.

 

Így indult el az “MKVM videógyár”. Németh Ádám kollégám az otthoni vasalódeszkán kezdte meg rendezői pályafutását… pizsamában. A munkába a múzeumi kommunikációtól a frontszemélyzeten át mindenki bevonódott: csapatmunka volt a javából! Képgyűjtés, szövegírás, véleményezés, átírás, (ez még néhányszor), hangfelvétel, timecode-ok, vágás…

 

Első körben Milyen volt? sorozatunk készült el kifejezetten felső tagozatosok számára. Ezt követte a Töriturbó érettségihez, melyet az akkor közelgő vizsgákra készülőknek szántunk segítségképp. Mindezzel párhuzamosan pedig a szakképző intézmények számára is készültek videók kereskedelem és vendéglátás témában. A kis szöveges vetítéseket Learning Apps tankockákkal egészítettük ki.

 

A videók, játékok megtekinthetők itt

 

 

A felnőttekről sem feledkeztünk meg. Pálfi Csilla kolléganőnk animációs lelkesedésének köszönhetően még izgalmasabb terepre merészkedtünk: nekiláttunk Korkoktél videósorozatunknak, melyben egy-egy tárgyra fókuszáltunk a múzeum gyűjteményéből, s ezekhez kevésbé ismert, érdekes, humoros történeteket társítottunk. 

A gyűjtés során olyan kérdésekkel találkoztunk, minthogy: 

 

  • Mit keres egy fóka egy kávéházban? 
  • Hol lehetett megkóstolni a király vacsoráját? 
  • Mi köze lehet egymáshoz egy macskának és a sörnek?

 

Mindezek alapján sejthető: digitális küzdelmeink mellett időnként remekül szórakoztunk.

 

A videók megtekinthetők az oldal alján: itt

 

Nyár elejére véget ért a lezárás, visszatérhettünk a múzeumba. Jöttek a táboros csoportok, a látogatók, már-már úgy tűnt, rövid jelenlét után búcsút intünk az online világnak.

 

 

De nem így lett: újra bezárásra kényszerültek a múzeumok. Mi viszont már sokkal gördülékenyebben fogadtuk a helyzetet. Ekkoriban találtunk rá a Genially felületére, melynek segítségével kvízeket, virtuális “vezetést” és játékokat hoztunk létre a bortörténet témájától kezdve egészen a szelektív hulladékgyűjtésig.

 

Év végi pozitív szemléletünket korábbi tapasztalataink mellett egy izgalmas projektnek is köszönhettük. Pályáztunk a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ Élő történelem másként - Múzeumok a virtuális térben című felhívására, melyre egy három részből álló videósorozat tervezetét küldtük el. Már a pályázat megírása közben beleszerettünk az ötletbe. Boldogulj a múltban!, vagyis három mai karakter, akik három különböző történelmi korba utaznak vissza, hogy szerencsét próbáljanak. A történelem azonban nem túl kegyes hozzájuk: a rövid, ám velős párbeszédek végére egyértelművé válik, hogy a “Régen minden jobb volt!” típusú nosztalgia nagyon távol áll a valóságtól.

 

Nagy kihívás volt a kisfilmek létrehozása. A szövegkönyveken Németh Ádám kollégámmal kezdtünk dolgozni. Ennyi kis színes papírfecnit egy asztalon szerintem még senki sem látott! Szépen kialakult a három történelmi karakter: Vince úr, a gyarmatáru kereskedő, Maris, a mindenes cseléd és Mimi, a görl. Hozzájuk illesztettük a mai figurákat. Így született meg: Dávid, a bolti eladó, aki saját üzletét szeretné végre beindítani, Csilla, a kiégett irodai dolgozó, aki a táblázatok helyett végre valami kézzelfoghatót választana, és Annamari, a vegán kávézóban dolgozó pultos lány, aki kislánykora óta a színpadra vágyik.

 

A videók és a hozzájuk tartozó érdekességek megtekinthetők: itt

 

Természetesen a történet szereplői kitalált alakok, minden egyezésük a valósággal csupán a véletlen műve. Vagy a történelemé.

 

 

A videókat (hála a pályázatnak) nem mi magunk, hanem egy filmes csapat forgatta, így nekünk csak a díszletre, ruhákra, sminkre, hajra, karakterekre kellett figyelnünk. És hogy jól mondjuk a szöveget.

 

A filmek decemberre készültek el. Közzétételükhöz háromhetes kommunikációs kampányt terveztünk beharangozóval, mémekkel, majd a videók megjelenése után kiegészítő anyagokkal, játékokkal. Izgalommal vártuk a nézők reakcióját, de ennyi pozitív visszajelzésre álmunkban sem gondoltunk. A Facebook és Youtube felületén közzétett videók széles közönséghez jutottak el, és reméljük, jutnak el majd a továbbiakban is. Ez a projekt nagyon a szívünkhöz nőtt.

 

A 2020-as év elmúlt, a járvány és a lezárások azonban még maradtak. És hogy mit tervezünk 2021-re? További online mozgolódást, játékokat, szórakoztató tartalmakat, és természetesen látogatókat!

 

Reméljük, hamarosan személyesen is találkozunk! Mi már nagyon várjuk!

#muzeumozzaszobadbol, gyűjtemény, kiállítás, látogató, múzeumpedagógia, tanulás, virtuális
2020-04-07 20:00
Mozaik Múzeumtúra, múzeumpedagógia, műhely, programajánló, tanulás, virtuális
2020-11-11 07:00