A csütörtökön nyílt kiállítás fókuszában egy ikonikus lámpa, a német formatervező Wilhelm Wagenfeld korai főműve áll. A designtörténeti mérföldkőnek számító, 1924-ben Weimarban, a Bauhaus fémműhelyében tervezett lámpát – a WA 24-et – szokatlan fényben, harminchárom neves kortárs művész átértelmezésében mutatják be.
A Kiscelli Múzeumban világhírű művészek szabad alkotói asszociációit állítjuk ki, melyeket Wagenfeld lámpája ihletett, s melyek az eredeti lámpából mint ikonikus tárgyból indulnak ki. A Maria és Walter Schnepel nemzetközi gyűjtemény anyagában olyan alkotók munkái, sajátos Wagenfeld lámpa-átértelmezései láthatóak, mint a pop-kollázs angol nagymesterének, Richard Hamiltonnak, a vad és energikus műveiről ismert fluxus-művésznek, Dieter Rothnak, a legendás csapdafestményeiről nevezetes Daniel Spoerrinek, vagy az ironikus mítoszromboló Aldo Mondinónak a művei. A kiállításon öt magyar művész ̶ Batisz Miklós, Farkas Anna, Forgács Péter, Lakos Dániel és Szabó Eszter ̶ különböző nézőpontból megfogalmazott, karakteres lámpaátiratait is bemutatják.
A WA 24 történeti és helyi kontextusát a Kiscelli épület egykori tulajdonosának, Schmidt Miksa bútorgyárosnak a Bécsben és Budapesten készíttetett, lámpaterveket ábrázoló akvarellsorozata teremti meg. Az osztrák és a magyar arisztokraták környezetéből a polgári lakáskultúrába leszivárgó ízlésvilágot jól illusztrálják az 1910-es, 1920-as évekbeli látványrajzok; kiemelik, egyben ellenpontozzák is a Wagenfeld-mű radikalizmusát. A mintegy ötven, Schmidt-féle asztali és mennyezeti lámpaskicc, falikar- és csillárterv még sohasem volt kiállítva. Közöttük olyan, a bécsi századfordulón jelentős szerepet játszó alkotók munkája is megtalálható, mint pl. Adolf Loos, Koloman Moser vagy Josef Hoffmann.
A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár és a Maria és Walter Schnepel Kulturális Alapítvány közös kiállítása 2017. szeptember 29-től december 31-ig látogatható!