EN facebook

Hogyan inspiráljuk cselekvésre látogatókat? - Egy jó példa Santa Cruzból

2017-10-08 13:00

Hogyan tud egy múzeum cselekvésre inspirálni a kiállítás megtekintését követően? A kérdés a Santa Cruz-i Művészeti és Történeti Múzeum Elhagyott gyermekkorok, a Santa Cruz-i fiatalok hangja és múzeuma (Lost Childhoods: Voices of Santa Cruz County Foster Youth and the Foster Youth Museum) című kiállítása kapcsán merült fel. A múzeum igazgatója, Nina Simon szerint nagy teljesítmény ez a kiállítás, mivel különböző módon feszegeti a határokat.Több mint 100 közösségi partnerrel terveztek együtt, így például művészekkel és árvákkal, emellett pedig olyan műveket is beemeltek a kiállításba, amelyeket a fiatalokkal együtt készítettek a múzeum dolgozóival.

A művészetet, történelmet, műtárgyakat és a történetmesélést használták arra, hogy rávilágítsanak nagy emberi történetre és sürgős szociális problémákra. A kiállítás arra bátorítja a látogatókat, hogy váljanak aktív, cselekvő résztvevővé és tegyenek azért, hogy az árvák lehetőségeit kibővítsék és új perspektívákat mutassanak meg számukra. A kiállítás készítői számára fontos törekvés volt, hogy a látogatók érezzék a cselekvésre való felszólítást, emellett ismerjék meg azt is, hogyan segíthetnek.

 

Forrás: Santa Cruz-i Művészeti és Történeti Múzeum 

Fotó: Ray Bussolari

 

A tartalom és design kapcsán két nagy kérdés merült fel. Az árvák nagy és komplex problémákkal állnak szemben, mégis hogyan tudnak a látogatók megvalósíthatóan és jelentőségteljesen cselekedni? Másrészt: hogyan tudnak a kiállítás készítői tiszta és egyértelmű módot létrehozni a látogatóknak erre a cselekvésre? A kérdések megválaszolására született egy gobelin műalkotást, ami metaforikus jelentéssel bír: kis dolgok hozzájárulásával is támogathatjuk az árva gyerekeket. A kiállítás készítőinek az volt a szándéka, hogy ebbe a műalkotásba cselekedeteket lehessen beleszőni. Ugyanakkor ez túlságosan elvi formája lett volna a cselekvésnek. Ebből kifolyólag készítettek névjegykártyákat, 40 különböző, konkrét üzenettel, mint például: Adományozz meleg kabátot! Ezek a kártyák egyszerűen értelmezhetők, a látogatók csak fogják és tudják, hogyan tudnak helyesen cselekedni. Az emberek jócselekedeteit kétféle módon mérik: egyrészt számolják, hogy hány kártyát vittek el a kiállításból, másrészt a közösségi partnereikkel egyeztetnek az akciókról, amely adatokat aztán egy Google-dokumentumokban összesítik.

 

A kiállítás december végéig tekinthető meg.

Bővebben a múzeum oldalán tájékozódhatunk róla, és a hozzá kapcsolódó programokról: 

Lost Childhoods: Voices of Santa Cruz County Foster Youth and the Foster Youth Museum