Az autógyártás őskorában készült veterán járművekkel gazdagodott a keszthelyi múzeum
Egy 1915-ben gyártott Ford T Speedster veterán személyautó a Helikon Kastélymúzeum hintókiállításán Keszthelyen 2019. június 17-én. Az autógyártás őskorában készült veterán járművekkel gazdagodott a múzeum. Az új kiállítási tárgyakkal a hintók automobilokká történő átalakulását mutatják be.
A hintókiállítás törzsanyaga a több mint 50 darab, a főúri életformához kapcsolódó 18–19. századi kocsi, hintó és lovas szán gyűjteménye – olvashatjuk a múzeum weboldalán. A mai hintómúzeum épülete a keszthelyi Festetics-uradalom központjának istálló-kocsiháza volt. A kastély 1883-1887 közötti utolsó nagy bővítésével egy időben építtette Festetics (II.) Tasziló. A földszinten tartották a család mindennapi közlekedéséhez igénybe vett lovakat, kocsikat, hintókat és szánokat. Az emeleti részen a lovászok és a kastély személyzete volt elszállásolva.
1945 után néhány évre a katonaság vette birtokba az épületet, majd ezt követően az akkori városi tanács tulajdonába került, amely különböző vállalatoknak adta bérbe az egyes termeket. Az évek során az épület állaga nagymértékben leromlott. Az eredeti állapot visszaállítását megcélzó felújítás 2004 januárjára készült el, ekkor nyitotta meg kapuit az épület az állandó kiállítással együtt.
A kiállítás anyagát nagyrészt a 18-19. század főúri életformájához kapcsolódó lóvontatású járművek gyűjteménye alkotja. A tervszerűen végzett restaurálási, felújítási munkáknak köszönhetően eddig 54 darabot (ebből 9 szánt) sikerült felújítani és a kiállítótérben történő elhelyezésre alkalmassá tenni. A kocsik és hintók jelentős része egy osztrák magángyűjtő, Werner Guster gyűjteményéből származik, aki felajánlotta őket a múzeumnak, így most már a Helikon Kastélymúzeum tulajdonában vannak. A további saját szerzemények mellett más múzeumoktól kölcsönzött tárgyak is láthatók.
A kiállított anyag Európában is jelentős gyűjteménynek minősül, és sokszínűségével kiemelkedik a különböző hasonló témájú gyűjtemények közül. A kiállítás tematikája úgy került kialakításra, hogy a látványosság mellett történeti áttekintést is adjon a fogatolás világából. A kiállított darabok bemutatják a kocsik és hintók műszaki, technikai fejlődését, és betekintést adnak a kocsi- és hintógyártás fénykorába. Kiemelten hangsúlyozza a kiállítás a magyar kocsizás és fogatkultúra kialakulását, amely meghatározó szerepet töltött be egész Európában. Emellett a gyűjtemény bevezet Nyugat-Európa országainak fogatolásába is.
A kiállítás érdekessége, hogy több híres történelmi személy tulajdonából származó kocsival, hintóval is találkozhatunk, például Mária Valéria főhercegnő utazó kocsijával, Ferenc Ferdinánd park kocsijával, valamint Rudolf trónörökös homokfutójával.
A kocsik és hintók mellett egyedülálló a lovas szánokból álló gyűjtemény, amely jelentős darabszámával és sokszínűségével átfogó képet ad a kor főúri életformájához kapcsolódó téli közlekedési szokásokról.
Külön teremben kerülnek bemutatásra a témához szorosan kapcsolódó, különböző korokból származó fogatos felszerelések, szerszámzatok, valamint a lovagláshoz kapcsolódó eszközök: nyergek, kantárak, lovaglópálcák.
Fotó: MTI/Varga György (A fenti képen jobbra egy tavaly óta már látható 1914-es Ford T-modell is látható.)