A korábbi sikerek után az Örökség Kultúrpolitikai Intézet és a Felelős Szülők Iskolája közös szervezésében immár az 5. alkalommal kerül megrendezésre a Digitális Edukációs Múzeumi Órák rendezvény! Az online múzeumpedagógiai eseményt 2022. február 9-én tartják a virtuális térben, Híres magyarok 2. tematikával a 3-12. évfolyamos diákok számára. Makranczi Zsolttal, a Mozaik Múzeumtúra program vezetőjével beszélgettünk.
- A szervezők több mint 40 múzeum feladatait és játékait gyűjtik össze korosztályi bontásban, reál és humán csoportosításban. Tudósoktól, a művészeken át a hatalmas felfedezésekig számtalan neves magyar bemutatásával hatalmas tudásanyag kerül terítékre rendhagyó módon az iskolák számára a közleményetek szerint.
Hogy választottátok ki a virtuális mozaik múzeumtúrák múzeumi partnereit?
- 2020 tavaszán az első virtuális programunk megszervezése egy viszonylag rövid, de nagyon intenzív időszak volt. Sok elképzeléssel, ötlettel vágtunk neki és bevallom kétséggel, hogy egyáltalán életképes-e az ötletünk, szükség van-e rá. Az alap elképzelés folyamatosan formálódott, alakult és amikor úgy éreztük, hogy megvalósítható, akkor kerestünk hozzá egy dátumot. Kapóra jött a Múzeumok világnapja (május 18.), ami viszont már nagyon közel volt, talán 2-3 hét. Ezért fontos volt, hogy az első alkalommal olyan, a Mozaik Múzeumtúrában részt vevő múzeumokkal dolgozzunk együtt, akik már csináltak a mi programunkhoz felhasználható vagy hasonló virtuális tartalmat.
Ez elsősorban a nagyobb múzeumokat az országos és a megyei hatókörű városi múzeumokat jelentette, de már ekkor tudatosan kerestük a kisebb múzeumokat is. Az első programunkhoz végül a megkeresett múzeumok mindegyike csatlakozott és összesen 21 múzeum vett részt benne.
- Hány partneretek volt?
- Az első program 21 múzeuma után, a DEMÓ 2-ben 22 múzeum vett részt, amiből 6 volt az új csatlakozó. Az első két program sikere, és nagy média visszhangja után sok múzeum keresett meg bennünket, hogy szívesen reszt vennének a következő eseményeken, így a DEMÓ 3-hoz, amit összesen 40 múzeum részvételével tartottunk meg, már 22 új múzeum csatlakozott. A DEMÓ 4-nél, aminek Múzeumok határon túl és innen volt a címe és a tematikája, a 16 határon túli magyar vonatkozású gyűjteménnyel rendelkező múzeum mellett 4 magyarországi múzeum vett részt. Összességében az eddigi négy virtuális DEMÓ rendezvényünkhöz 65 múzeum kapcsolódott. A mostani ötödik DEMÓ-ba 42 múzeumot sikerült bevonnunk, akik között 5 új csatlakozó van.
- Mi alapján vettek részt egy-egy DEMÓ-n a különböző múzeumok?
- Egyrészről és ez volt a legfontosabb szakmai szempontok alapján: a meghirdetett tematikához illeszkedés, minőségi tartalom, online aktivitás. Emellett törekedtünk arra is, hogy új múzeumokat vonjunk be, de a második alkalom után örömmel tapasztaltuk, több múzeum magától is jelezte, hogy szeretnének csatlakozni a rendezvényhez, ami meg is látszik a harmadik alkalom kiugró résztvevői számán. Fontosnak tartottuk a kisebb múzeumok bevonását is, ahogy – ha szabad így fogalmaznom – mi is egyre ’profibbak’ lettünk a szervezésben, egyre több tapasztalattal rendelkeztünk a tanárok, diákok (felhasználók) elvárásaival kapcsolatban, egyre több segítséget tudtunk adni az újonnan csatlakozóknak és a kisebb múzeumoknak, ahol nem feltétlen volt meg az a tapasztalat vagy technikai háttér, mint a nagyobb múzeumoknál.
- Milyen megtekintése volt a Mozaik virtuális tartalmakra mutató gyűjtőoldalainak és összesen hány diák vett részt egy-egy DEMÓ-n?
- Az eddig megrendezett négy rendezvényt különböző oktatási szabályozások alatt tartottuk meg. Az első alkalomkor a közoktatásban résztvevők közül mindenki (alsósok, felsősök, középiskolások) digitális oktatásban vett részt. A 2. és 3. eseménynél az általános iskolások tantermi, a középiskolások digitális oktatásban voltak, így ezeken az alkalmakon a diákok egy része közösen, az osztályteremből bejelentkezve oldotta meg, vagyis egy látogató vagy oldalmegtekintés akár 25-30 diákot is jelenthet.
A DEMÓ 4-et eredetileg bő egy héttel későbbre terveztük, de a hírek akkor már azt mutatták, hogy addigra mindenki visszatérhet a tantermi oktatáshoz. Az pedig őrültségnek tűnt, hogy több, mint 1 év digitális oktatás után mikor végre mindenki visszamehet a suliba, a közösségbe, akkor pont egy digitális programmal ültessük vissza őket a laptopok, monitorok elé. Ezért - kockáztatva azt, hogy már mindenkinek elege van a digitális oktatatásból - egy korábbi, még a digitális oktatás idejére eső dátumra szerveztük a programot. Ennek ellenére a 4. alkalomnál már érezhető volt, hogy finoman fogalmazva, belefáradtak a diákok a digitális oktatásba és már az iskolai élet újra kezdésére koncentráltak.
A tanárok előzetes regisztrációja így alakult:
Fontos megjegyezni, hogy a digitális tartalmak a mai napig elérhetőek a www.virtualismozaikmuzeumtura.hu vagy rövidebben www.vmmt.hu oldalon és az adatok folyamatosa nőnek, mert a tanárok továbbra is használják őket!
- Ez minden esetben iskolai program volt?
- Igen, a DEMÓ-t kifejezetten erre dolgoztuk ki és ezt meg is tartjuk. Azonban nem csak ezt a típusú online rendezvényt szerveztük a Mozaik Múzeumtúrán belül.
A DEMÓ-k mellett megvalósítottunk egy másik digitális iskolai programot is, a Digitális Iskolai Múzeumpedagógia (DIM, ha már rövidítünk) programot, ami annyiban különbözik a DEMÓ-tól, hogy itt a múzeumpedagógusok online jelentkeznek be és tartanak virtuális, interaktív múzeumpedagógiai foglalkozást a tantermi oktatás keretein belül. Ez hasonlít leginkább a korábban több éven át futó és 2021 őszétől újra elinduló iskolai múzeumi edukációs programunkhoz. Erre a köztes verzióra azért volt szükség, mert bár volt időszak az elmúlt másfél évben, amikor visszatért részben vagy teljesen a tantermi oktatás, de a szigorú egészségügyi korlátozások miatt iskolai programokat továbbra sem lehetett tartani, tehát nem tudtunk elmenni, bemenni az iskolákba.
Ebben a verzióban, a technikai kötöttségek miatt, mindig csak 1 általános iskola felső tagozatos osztályaihoz ’látogattunk’ el. Ehhez stabil internet kapcsolatra és osztályonként 1 laptopra, valamint kivetítőre van szükség, ami ma már azért a legtöbb iskolában megvalósítható. Csak példaként: tartottunk rendezvényt az 1663 fős község, Nagyharsány általános iskolájában, ahol felsőben évfolyamonként 1 osztály van és tartottunk a kecskeméti Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskolának is, ahol felsőben 9 osztály van és 2021. tavaszán 3 határon túli iskolában, Nagyvárad, Marosvásárhely és Szőgyén 1-1 általános iskolájában is megvalósítottuk ezt a programot. Összesen 9 ilyen eseményt szerveztünk és mindenhol remekül működött a program.
Az iskolai programjaink mellett a múzeumok további, azaz nem csak a digitális oktatásban hasznosítható digitális tartalmainak bemutatására is szerveztünk online eseményt. A Virtuális Roadshow sorozatunkban valamilyen közös jellemző pl. tematika (Irodalom, Képzőművészet, Vallás, Régészet, Arisztokrácia), földrajzi elhelyezkedés (Nyaralj a múzeumokkal - #Balaton, - #Velenceitó, - #Tisza-tó - #Fertőtó, Erdély és a Partium) vagy nevezetes esemény, dátum (Gyermeknap, Trianon 100) alapján csoportosítottuk és adtuk közre a múzeumok digitális tartalmait.
- Vannak-e demográfiai, földrajzi adatok a közönségről?
- Demográfiai adatokra a DEMÓ nap előregisztrációiból következtethetünk, és ebből az derül ki, hogy az álalános iskola felsős évfolyamait regisztrálták a legtöbben, majd a középiskolásokat és aztán az alsósokat. A Google Analytics szerint Magyarországról és további 48 országból jelentkeztek be, összesen 511 településről.
- Melyek voltak a legsikeresebb múzeumi tartalomtípusok?
- Amit legtöbben néztek azok a különböző platformokon elkészített virtuális séták és kiállítások (pl. Thinglink, Matterport), valamint a múzeumok bemutatkozó kisfilmjei (elsősorban a Youtube-on). Szerették a játékos feladatmegoldásokat és a vetélkedőket is. A visszajelzésekben sokan kiemelték a Learning Apps tankockákat a játékos feladatmegoldás és a gyors visszajelzés miatt, valamint a Genially, Wordwall felületekre készült digitális feladatokat és a Kahoot vetélkedőket. A 2. alkalomnál kiugróan magas volt – valószínűleg a Totó játék miatt - a Redmenta népszerűsége. Általában azokat a felületeket szerették, amiket amúgy is használnak a tanítás során és ezért már ismerik őket.
- Hogyan értétek el a célcsoportokat?
- Elsősorban a közösségi média felületeken keresztül, ahol a posztok mellett célzott hirdetési kampányt is folytattunk. Nagyon sokan jelezték, hogy a fenntartó Klebelsberg Központ, illetve az iskola igazgatók tájékoztató leveléből értesültek az eseményről. A 2. alkalomtól a korábban regisztráltakat is megkerestük és ez látszott is, hogy sokan többször, akár mind a négy alkalommal részt vettek az eseményeken és természetesen a részt vevő múzeumokat is megkértük, hogy promótálják az eseményeket.
- Az eddigi DEMÓ napok értékelése alapján milyen tapasztalatokat osztanál meg a múzeumi szakemberekkel?
- Az első és legfontosabb, hogy nagy igény van a tanárok részéről az oktatásban is hasznosítható digitális múzeumi tartalmakra. Felméréseinkből kiderült, hogy míg korábban – a pandémia, a digitális oktatás kényszerű bevezetése előtti idősszakban – a tanároknak csak 27%-a használt múzeumi digitális tartalmat, addig a jövőben – köszönhetően a DEMÓ napoknak is – már 92%-uk gondolja úgy, hogy ezeket a tartalmakat használni fogja a tanítás során. Ez egyben arra a kérdésre is választ ad, hogy a múzeumoknak kell-e a jövőben is készíteniük ilyen tartalmakat. A pandémia időszaka alatt elindult folyamatot, ha nem is feltétlen ugyanolyan intenzitással, de feltétlen folytatni kell!
Folytatni kell az ilyen tartalmak előállítását már csak azért is, mert a digitális tartalmak a látogatószerzés egyik formája is lehet. Egyrészről a digitális tartalmakkal a múzeum megismertetheti magát, kiállításait, gyűjteményeit olyanokkal is, akik valamilyen ok, akadály miatt nem tudnak ellátogatni a múzeumba. De tökéletesen alkalmas arra is, hogy felkeltse az érdeklődést a múzeum valós meglátogatására. Több tanár is jelezte, hogy a DEMÓ napokon egy-egy múzeum feladata annyira megtetszett a diákoknak, hogy osztálykirándulás alkalmával elmennek majd oda.
Éppen ezért mi is úgy gondoljuk, hogy folytatjuk a DEMÓ napok szervezését. 2022. február 9-én, szerdán tartjuk a következő, immár az 5. DEMÓ napot, amelyben híres magyar személyekhez kapcsolódó múzeumi digitális tartalmakat teszünk közzé.
A tanárok az esemény regisztrációs oldalán (ITT) tudnak előzetesen jelentkezni rá.
Az interjú a a Debreceni Egyetem Történelmi és Néprajzi Doktori Iskolában előzetes vitára benyújtott „Falak nélkül maradt múzeum - A COVID–19-világjárvány hatása a magyar múzeumi közgyűjtemények online praxisára” című doktori disszertációhoz készült.