A milánói királyi palota épületében szeptember végén megnyílt kiállítás bepillantást enged Caravaggio műtermének műhelytitkaiba, láthatóvá teszik a festő munkájának különböző belső történéseit.
1605. május 28-án egy bizonyos Michelangelo Merisi nevű illetőt, a kor egyik leghíresebb művészét tartóztatja le a római rendőrség tiltott fegyverbirtoklásért. A hivatalos feljegyzés szélére a rendőrkapitány fölskiccelte azt a kardot és tőrt, amit Merisi engedély nélkül tartott magánál. Erről tanúskodik egy megsárgult papíroson megőrzött tétova, remegő kézzel elkészített rajz. A paksaméta, amelyre a tiszt a rajzot skiccelte most megtekinthető a milánói Palazzo Realéban, a vázlattal szemközt pedig a kérdéses bűnöző húsz, történelmi jelentőségű vászna van kiállítva. A delikvens maga is kimondottan szeretett pengeéles tárgyakat ábrázolni: tőrt, pallost, nyilat, lándzsát, kést, pengét, amit alakjai olykor gyümölcshámozásra, mások nyakak lenyiszálására használnak festményein.
A milánói királyi palota épületében megnyílt történelmi jelentőségű tárlat 2018. január végéig látogatható. Ugyanebben az épületben jó fél évszázaddal korábban Roberto Longhi (műgyűjtő, tudós, kurátor) elgondolása szerint rendezték meg Caravaggio 1951-es életmű kiállítását, amely akkoriban a deviáns festőnek állított emléket, illetve kihozta a botrányhős életművét a feledés homályából. A kiállítás címe hetven évvel később olaszul „Dentro Caravaggio” – angolul Inside Caravaggio – szintén Longhi tanítványainak munkája. A cím azonban arra utal, hogy a kurátorok immár nem tekintik kitüntetett jelentőségűnek a festő személye körüli legendát, sokkal inkább a művek testközeli élményét kínálják a látogatóknak, magyar fordítása is ez lehetne: Caravaggio belülről.
A képek forrása: Wikipedia
Az időszaki kiállítás a valaha megrendezett legteljesebb Caravaggio-tárlat, ahol nem csak a főműveket állítják ki, de a Caravaggio-kutatás legfrissebb szenzációit is. Hosszú éveken keresztül végezték a festő vásznainak analitikus vizsgálatát röntgenfelvételek és restaurátori kutatások segítségével. Ennek eredményeképpen páratlan multimédiás kiállítás vezetőt és vizuális kontextust kapnak a kiállított mesterművek. A monitorokon megtekinthetjük a digitális technikával felnagyított és kiemelt festményrészeket, a keresővonalak változását, a pótlásokat és törléseket. A kiállítás során bemutatott tanulmányok és installációk a művész műtermének műhelytitkaiba engednek bepillantást, láthatóvá teszik a festő munkájának különböző belső történéseit, a kísérővonalakat, az előre megrajzolt alakok kontúrját, a kontúrok változásait, a modifikációkat. Az egyik ilyen jelentős változás Keresztelő Szent János ábrázolásának esetében a bárány megrajzolása, majd elhagyása. A vonalak vándorlásának megfilmesítése minden néző számára óriási élményt jelent. A festmény rétegeiben kalandozva láthatóvá válik a festő kézjegye, az előkészítési műveletek sokasága, az alakok kontúrjainak finom kijelölése, azaz rögzítése, ami lehetővé tette modelljeinek, akik gyakran koldusok, prostituáltak és fiú szeretők voltak, hogy két ülés között beiktassanak egy pihenőt.
Távol minden absztrakt szépségeszménytől, Caravaggio radikálisan érvényesíti saját, személyes szépségideálját, s ezzel felrobbantja a reneszánsz festészet elvárásait és konszenzusát. A néző nem csak ezeket az apró, ám jelentős változásokat lesz képes szabad szemmel felismerni, de a tenebrozo technikai újításának mozzanatát is. Befolyásos és tehetős megrendelője 1600-körül három darab nagyméretű vásznat rendelt tőle a római San Luigi dei Francesi kápolna részére, a nevezetes Máté-sorozatot. Caravaggio kliense óriási költségvetésből gazdálkodott, ami a festő számára páratlan lehetőséget teremtett, hogy festészetébe elmélyedjen, és azt formailag megújítsa. A tenebrozo az absztrakt fénymintázat kidolgozásaként született meg: Caravaggio nem teret fest a fénnyel, hanem ürességet, sötétséget és meztelenséget.
Inside Caravaggio
Palazzo Reale,
Piazza del Duomo, Milánó
Kurátor: Rossella Vodret
2017. szeptember 29. - 2018. január 28.