A Jászi Galéria által alapított kiállításrendezői, kurátori eredményeket elismerő Jerger Krisztina-díjat első ízben Szalai Borbála nyerte, a Trafó Galériához kapcsolódó, 21 részes, Nyitott műterem című online műteremlátogatás-sorozatával.
A Jászi Galéria 2020/21-ben alapította a 2020-ban elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész, kiállításrendező emlékére a most először átadott díjat. Az elismerés célja, hogy felhívja a figyelmet a kiemelkedő kiállításrendezői, kurátori eredményekre. A díj Jerger Krisztina szakmai tevékenységének és kreatív világának állít emléket: ezzel összefüggésben olyan kiállításrendezői munkákat díjaz és ajánl a szakma és a közönség figyelmébe, amelyekben meghatározó az expresszivitás, a gondolkodásra, az érzelmekre és a látványra egyaránt ható megközelítés. A Jerger Krisztina-díj jelöltjeiről neves szakemberekből – Frazon Zsófia, Izinger Katalin és Százados László – álló kuratórium döntött. A nomináltak kiválasztását azonban nem csak a kuratórium ízléspreferenciái, sokkal inkább Jerger Krisztina szakmai tevékenysége, látásmódja s ennek jól felismerhető, kiállításról kiállításra érvényesülő mechanizmusai motiválták. A kuratórium tagjai a jelöltek, majd a díjazott kurátor kiválasztásakor is figyelembe vették az elmúlt két év rendhagyó kihívásait, a kényszerű bezártság és a korlátozott/átalakult kultúra- és művészetfogyasztás az intézményekre, a kurátorokra, a művészekre és a befogadókra gyakorolt hatását.
Az első megmérettetés jelöltjei
Bicskei Éva, Hegyi Dóra// Akadémia (körbejárás). Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár (2021. június 1. – augusztus 1.);
Csákány István képzőművész és Bodonyi Emőke kurátor// A kalapács álma. MűvészetMalom, Szentendre (2021. március 19. – augusztus 8.);
Gadó Flóra, Lázár Eszter, Nagy Edina, Őze Eszter kurátorok// Várószoba. Női gyógyítók és páciensek az orvoslás perifériáján. Múzeumi intervenció (2020. szeptember 30. – 2021. október 1.);
a Kisterem galéria kurátorai és művészei// Végre tanulhatunk valamit (Kincsem Palota, 2020. szeptember 11–30.);
Szalai Borbála// Nyitott műterem, a Trafó Galéria online műteremlátogatás-sorozata (2020. november 26. – 2021. május 6.; 21 alkalom) voltak.
A kuratórium végül hosszas szakmai diskurzust követően Szalai Borbálának ítélte oda az első Jerger-díjat. Értékelésük szerint a Nyitott műterem online műteremlátogatás-sorozat egyfelől remekül fejezi ki azt a gondolatot, amit Jerger Krisztina egész életében nagyon elkötelezetten képviselt: a művészekkel kialakított közös munka a művészek műtermében kezdődik, és ebben a találkozásnak meghatározó szerepe van. Másrészt a projekt a Covid-helyzetre adott adekvát kurátori válasz: a bezárt galériatér helyett az online közegben teremtett lehetőséget a művészek és a kurátorok találkozására, a közelmúltban és a karantén alatt készülő friss munkákról szóló beszélgetésekre. A jó időzítés és szervezés, a kiszámítható és előre látható sorozatiság könnyen hozzáférhetővé és népszerűvé tette a vállalkozást, megteremtette saját közönségét. Módszerei, beszédmódja túllépett a szűk szakmai kereteken: határozott edukációs misszióval is rendelkezett. Épp a kényszerű bezártság idején jelentett egyfajta váratlan nyitottságot és élénkséget, majd innen tért vissza a galériatérbe. A 21 alkalomból álló online műterem-látogatás után újra a galériatérben megrendezett kiállítások következtek, olyan, egymásnak is közeget teremtő alkotások, amelyek a galéria két kurátorának következetes szakmai műhelymunkáját is tükrözik.
A 2022. június 21-én kitüntetett kurátor a fél millió forinttal járó elismerés mellett egy különleges műalkotást is hazavihet. A díjtárgyat és a Jerger Krisztina-díjjal összefüggő arculatot Lepsényi Imre tervezte.
A Jerger Krisztina-díj első átadása alkalmából a közönség egy dokumentációs kiállítást is megtekinthet a Jászi Galéria Irányi utcai helyiségében. A kurátorok - Horváth Mátyás és Százados László - egy olyan tárlatrendezés dokumentumaiból válogattak, amelyre pályafutásának egyik meghatározó, korai állomásaként maga Jerger Krisztina is sokat hivatkozott. 1980-ban, a Műcsarnokban megrendezett Székely Vera-kiállításban Jerger már él a később rá jellemző kiállításrendezői erényekkel: expresszivitás, a gondolkodásra, az érzelmekre és a látványra egyaránt ható, a nézőket a térbe invitáló formák, vizuális keret, átélésre ösztönző megközelítés. A dokumentációs kiállítás – a hagyatékból válogatva – vázlatos betekintést nyújt az 1980-as Székely Vera-kiállítás, s általában egy tárlat megrendezésének hétköznapjaiba, folyamatának láthatatlan aprómunkájába.