2024. március 21-én 16 órakor Tóth Károly művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum – Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet archívumi és dokumentációs igazgatóhelyettese tart előadást A színekben rejlő hatalmas erő – Tornyai János (1869–1936), az Alföld festője című kiállításhoz kapcsolódva. A Tornyai János Múzeum és a Damjanich János Múzeum közös kiállítása 2024. február 8-án nyílt a Szolnoki Galériában és több mint két hónapon át, egészen április 14-ig látogatható.
A mintegy 120 művet bemutató és az életpálya egészét reprezentáló kiállítás egyik nyilvános programjaként valósul meg Tóth Károly előadása, mely nemcsak Tornyaira fókuszál, hanem tágabb kontextusban az ún. „alföldi festészet” egészére, valamint a kiállítás helyszínéhez kapcsolódva Tornyai János szolnoki kötődéseit is feltárja.
Tornyai János a századforduló éveitől kezdve nagy lelkesedéssel szervezte a hódmezővásárhelyi művészcsoportot. Ezzel egyidőben Szolnokon a helyi értelmiség támogatása mellett egy állami művésztelep jött létre, amelynek célja ugyancsak a magyar képzőművészet felvirágoztatása volt. Szolnokon már a 19. század közepétől rendszeresen dolgoztak osztrák, majd magyar származású festők, így a képzőművészeti tradíció folyamatos volt, majd 1902-ben megnyílt a műtermes lakásokat biztosító Zagyva-parti kolóniára elsősorban fővárosi művészek látogattak, akik – a hódmezővásárhelyiek hasonlóan – a helyi kiállítások mellett a fővárosi tárlatokon kívántak érvényesülni. Tornyai 1907-től fokozatosan távolodott el korábbi sötét tónusokra alapuló népi életkép-festészetétől és haladt egy egyéni hangú, lazább ecsetvonásokra és kompozíciós sémákra alapuló festészeti felfogás felé.
Tóth Károly előadása arra keresi a választ, hogy ezeknek az egy időszakban dolgozó művészeknek, művészcsoportoknak milyen szemléletbeli kapcsolódási pontjai voltak, milyen festészeti eszközökkel próbáltak közelebb jutni a magyar művészet megújításához, illetve az autentikus magyar táj, az Alföld bemutatásához. Az összehasonlító módszerrel élve az előadás Tornyai mellett felvillantja a Szolnoki Művésztelep és a hódmezővásárhelyi művészcsoport legfontosabb alkotóit, jellegzetes alföldi képtípusaikat, illetve bemutatja, hogy később a művészettörténeti kutatás miért tartotta fontosnak „alföldi iskola” vagy „alföldi festészet” címszó alatt bemutatni ennek a régiónak az egy időszakban, de sokszor eltérő szemlélettel dolgozó művészeit.
A Szolnoki Galériában, a Tornyai-kiállítás helyszínén 2024. március 21-én megvalósuló ingyenes program az alföldi művészet jeles kutatója, Tóth Károly művészettörténész előadásában igazi kuriózumnak ígérkezik, és számos érdekességgel és értékes adalékkal szolgál két fontos alföldi művészeti központ, Szolnok és Hódmezővásárhely kultúr- és művészettörténeti kapcsolódásaira vonatkozóan.