Átadták a 2019-es múzeumpedagógiai elismeréseket

ELISMERÉS

2019-09-24 15:00

Idén a Petőfi Irodalmi Múzeum, a Ludwig Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Szent István Király Múzeum programjait ismerték el Múzeumpedagógiai Nívódíjjal a 17. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón.

 

A 2019-es Múzeumpedagógiai Nívódíjat a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) „ A titkos átjáró” című sokrétű projektjével érdemelte ki. A múzeum munkatársai ezzel a projekttel egy perspektíva-váltást vállaltak fel, egy átfogó programot alkottak meg egy nagy témához. A projektben kidolgozott különböző típusú, újszerű és gyerekcentrikus foglalkozások szerves egységet alkotnak. A program keretei között elkészült egy azonos című mesekönyv is, amelynek tartalma mellett a színvonalas grafikai munka is kiemelendő. A mesekönyv, a csoportos foglalkozások mellett, lehetőséget biztosít arra is, hogy a múzeumot és a benne folyó munkát az olvasók egyénileg is megismerhessék.

 

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum szín/forma/fény/tér elnevezésű programja is kitüntetésben részesült. A tábor megalkotói D. Nagy Heléna és Somogyi-Rohonczy Zsófia múzeumpedagógusok, akik szoros együttműködésben dolgoztak a Színház és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor hallgatóival. A Bauhaus iskola megalapításának 100. évfordulójához kapcsolódott az intézmény egy kiállítással és a hozzá tartozó programokkal, így a táborral is, amelynek törekvése volt, hogy a gyerekek a kiállításhoz kapcsolódóan játékos módon ismerkedhessenek meg komplex elméletekkel, fogalmakkal és műalkotásokkal. A program felépítése egyértelmű és világos, alapvető múzeumi fogalmakkal (szín, forma, tér, fény, mozgás), valamint műtárgyakkal dolgozik, ezért könnyen adaptálható. A tábor minden napja egy fogalomból, fogalmak kombinációjából egy alkotóból és egy műalkotásból indul ki, ezeket járja körül cselekvéses feladatokkal, játékokkal és alkotói tevékenységgel, így téve a kortárs művészetet befogadhatóvá.

 

A Magyar Nemzeti Galéria munkatársai gyermekotthonokban élő 12-15 éves lányok önismereti és prevenciós projektjét a múzeum eszközeivel valósították meg a Girlpower program keretén belül. A kiválasztott festmények segítségével a nőiesség, hivatás, példakép és más érzékeny témákat dolgoztak fel a tinik aktív, kreatív közreműködésével. Hitük szerint a női lét aktuális kérdéseihez kapcsolódó műtárgy kiindulópontja lehet a fiatalok épülését szolgáló párbeszédnek, az azt követő alkotó folyamatnak és ez által a múzeumhoz való kötődésnek is. A programot a lányok munkáiból készült kiállítás zárta.

 

A székesfehérvári Szent István Király Múzeum  Mindent ÉRTünk! című programja a múzeum állandó néprajzi kiállításához kapcsolódó kezdeményezés. Célcsoportját a szociális, családi helyzetből fakadó, tanulásban, megértésben akadályozott, mélyszegénységben élő hátrányos helyzetű 6-14 éves adják, akik részben nevelőszülőknél élnek, illetve állami gondozottak. A foglalkozások során újszerű módszert vezettek be a gyakorlatukba: a gyógypedagógiából vett differenciálást, amelyben fontos szerep jutott a kooperatív módszereknek és a projektmunkának. Nem csupán a szorosan a tantárgyhoz kötődő ismertátadás volt a szervezők célja, hanem a komplex értelmi-érzelmi fejlesztés, továbbá a szociális kompetenciák fejlesztése.


Topolya Község Múzeuma Egy élet regénye című projektje elismerő oklevelet kapott a szakmai zsűritől. A Munk Artúr íróról, orvosról készült időszaki kiállítás 2 síkon mozog. Tartalmi vonatkozásában megidézi a 20. század eleji csodákat, a békés idilli élet pillanatait, de felvillantja az I. világháborús időszak borzalmait is. A tárlathoz kapcsolódó múzeumpedagógiai programsorozat és az azt kiegészítő kiadvány a multimédiás eszközökkel egymásra épülő, egységes koncepciójával, a személyes életút történeti, művészeti szemléletét végig fókuszban tartó, alaposan átgondolt és következetesen végigvitt megvalósításával érdemelte ki az elismerő oklevelet.

 

A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége különdíját a szolnoki Damjanich János Múzeum Újradizájnolva című programja kapta. A múzeumi munka megismertetésére, megszerettetésére alakult ez az egyedülálló mintaprojekt: pályaorientációs céllal a középiskolásokat és fiatal felnőtteket célozza meg, különös tekintettel a kiállítás-rendező, restaurátor, múzeumpedagógus szakágakra.

 

Az Országos Közgyűjtemények Szövetségének különdíját pedig a Gödöllői Királyi Kastély Egy kastély titkos élete című projektje nyerte el. A gödöllői projektben a kiállítás rendezési tevékenység diákokkal együttműködve, a nemzetközi szcénában is egyre erőteljesebben terjedő participatív megoldásokra építve zajlott.


A 2013-ban alapított Múzeumpedagógiai Életműdíjat idén Kustánné Hegyi-Füstös Ilona vehette át, aki 37 éve a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársa. Az elismerést kétévente ítélik oda egy évtizedek óta a szakmában dolgozó, komoly tudományos munkát is maga mögött tudó szakembernek.

 

Az elkövetkezendő napokban bővebben is olvashatnak a díjazottak munkáiról. 

 

Múzeumok Őszi Fesztiválja, díj, múzeumpedagógia
2018-10-01 12:00
múzeumpedagógia, pályázat, téma
2019-08-06 00:00

Legnépszerűbb cikkek

látogató, múzeumtörténet, téma, állapot
2018-03-12 19:00
helytörténet, régészet
2018-12-15 09:00
fénykép, helytörténet, restaurátor, állományvédelem
2019-01-10 16:00