Január közepén Párizson volt a múzeumi világ szeme – de legalább is a múzeumboltok és a technológia felelőseié biztosan – a Museum Connections konferencia és szakkiállítás huszonötödik eseményén. A rendezvényen döntő többségben a múzeumok látogatóit vásárlásra csábító szolgáltatók állítottak ki, a technológiai újdonságok és a start-up-ok így is több, mint a 350 stand harmadát töltötték meg.
A múzeumi élmény kiterjesztése kiemelt szempontként jelent meg – amely megvalósulhat online vásárlással a e-shop-ban, de gyakorlat a múzeumi boltok desztinációként való pozícionálása is.
Az ajándéktárgyak kínálatában a “hagyományos” felhozatal mellett képviseltette magát a gyermekeket célzó kreatív, alkotásösztönző repertoár, a múzeum helyszínéhez kapcsolódó, magát a várost vagy országot jellemző egyedi szuvenírek portfóliója, de legerősebb talán a “zöld” vonal volt – a fenntarthatósági szempontokat szem előtt tartó, illetve újrahasznosított alapanyagokból készült termékek között szerepelt mosható újrapapír, de almahéjból készült, műanyag-hatású használati tárgyak is.
Pop-up store kalauzolta végig a látogatót az aktuális merchandizing trendeken, részletesen bemutatva az elérni kívánt dinamikus fogyasztói ciklust – hogy lehet és érdemes irányítani a látogatót a boltban, hogy még véletlenül se távozzon vásárlás nélkül, sőt még akkor is lehetősége legyen egy kiállítási emléket beszereznie, ha már távozott a múzeumból.
A technológia és a kultúra találkozása mindig is érdekes, új élményeket teremtett. A Museum Connection technológiai kiállító terén megjelentek az újdonságok, és a már régóta működő megoldások továbbfejlesztett változatai is. Új típusú kijelzők, továbbfejlesztett audio guide-ok mellett a kiállítás hívószavai az Indoor navigáció, a műalkotások digitális formában történő életre keltése, az Augmented Reality (kiterjesztett valóság), és személyre szabott látogatói élmény voltak.
Az elmúlt években sokat fejlődött a GPS technológia, és az ezt kihasználni képes eszközök száma. Ma már biztosra vehetjük, hogy látogatóink többsége a mindennapi életben használ valamiféle gépi segített navigációt, ha el szeretne jutni valahova. De ez a technológia nem alkalmas az épületen belüli navigálásra, így a pontos helymeghatározás helyett inkább csak passzív formában kommunikálhattunk eddig látogatóinkkal. Egy kiállító így írta le az élményt: „A múlt századi múzeum élményhez hozzá tartozik a teremőr jelensége, aki legalább annyira vigyáz a műalkotásokra, mint amennyire forgalomirányító szerepet tölt be a kiállítótérben”. Az épületen belüli navigációs lehetőségek fejlődése, jeladó (beacon) technológiára építve azonban kinyitotta az utat a pontos helymeghatározás előtt, és ezáltal olyan új szolgáltatások jelentek meg, amik növelik az odalátogatók élményét. Ilyen az audio guide-okat kiváltó mobil applikáció, mely 10 centis pontossággal meg tudja mondani egy ember helyét a kiállítótérben, ezáltal releváns és pontos információkat tud közvetíteni a megfelelő időpontban. Más kiállítók a felhasználók mobil mozgását elemezve interaktív vendégkönyvet, és látogatási hőtérképet biztosítanak, melyek a felhasználók „wow” élményén túl jelentős mértékben megkönnyítik a kiállítástér berendezését az adatok alapján. Így derül ki, hogy mely műtárgy esik ki a tipikus útvonalakból, mihez nem fér oda senki, illetve mi a kiállítás igazi sztárja.
Ugyanígy a mobilhoz kapcsolódó technológia az Augmented Reality, vagy kiterjesztett valóság (AR), mely szintén nem új dolog, de lassan megtalálja a helyét a kiállításokon, rendezvényeken is. A mobilra letöltött alkalmazás segítségével életre kelhetnek a műtárgyak, navigációs segítséget adhatunk látogatóinknak. Az expón látottak segítségével elmerülhetünk 360 fokban egy műtárgy világában, egy platformra felfeküdve, és VR/AR szemüveget feltéve felfedezhettük a tengerek mélységét, ezáltal rádöbbenve a környezetszennyezés mértékére, vagy csak relaxációs gyakorlatokat végezhettünk egy kényelmes székben, 360 fokos hanghatások közepette.
Az adatok korában legalább annyira fontos lett a meglévő adatok még jobb hasznosítása, mint az új kütyük elhelyezése. A kiállítás legfontosabb tanulsága az adatok tudatos felhasználásában rejlő lehetőségek még jobb kiaknázása volt. CRM rendszerek, adattárházak segítik az intézmények különböző csapatait, hogy a látogatóról minden szükséges információ birtokában legyenek, azt másodpercek alatt elérhessék, és ezáltal biztosíthassanak még jobb élményt a látogatónak. Legyen szó prediktív programajánlóról, mely a korábbi látogatások alapján javasol automatán rendezvényt, vagy csak egy egyszerű, de annál hatásosabb név szerinti üdvözlést a recepción, minden az adatokkal kezdődik. A Crane által fejlesztett Culture.Crane CRM kiválóan illeszkedett ebbe a koncepcióba, központi rendszerként képes fogadni, feldolgozni és visszaadni minden látogatással, marketinggel, vagy ügyfélszolgálati dologgal kapcsolatos információt. Jó érzés volt látni, hogy a kifejlesztett szoftverünk elnyerte még a legnagyobb múzeumok tetszését is, így remélhetőleg, ha legközelebb a Louvre múzeumboltjában járnak, akkor már a Culture.Crane CRM fogja elemezni és optimalizálni a látogatói folyamatukat.