EN facebook

A Maros-menti Konstantinápoly színes ceruzákkal megörökített világa

KIÁLLÍTÁS és KÖTET

2019-11-24 13:00

Mentés másként. Kalandozások Makó építészettörténetében címmel nyílt meg a Tornyai János Múzeumban a Karsai Ildikó grafikusművész félszáz színes ceruza-rajzát bemutató kiállítás. A megnyitó résztvevői a művész által illusztrált, a kiállítás címével azonos címmel megjelent kötetét is megismerhették.

A tárlat Makó építészetébe és Makó világába enged bepillantást – értékelte a kiállítás jelentőségét köszöntőjében Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum igazgatója. A kötet és a kiállítás képei a népi építészettől a szecesszión át egészen a 21. századi modern törekvésekig invitálják sétára a látogatókat, amely végén megszerethetjük Makót, a Maros-menti Konstantinápolyt – fűzte hozzá Miklós Péter. A múzeumigazgató emlékeztetett: Karsai Ildikó a makói Natura Marosmenti Művésztelep vezetőjeként a Dél-Alföld művészetének egyik integrátora, s amellett, hogy a vásárhelyi közgyűjtemény és a makói múzeum között emberi, szakmai és intézményközi együttműködés van, számos hódmezővásárhelyi alkotó vett és vesz részt a makói művésztelep munkájában.

Karsai Ildikó grafikáin a ráció és az emóció egyaránt tetten érhető. Erről a kiállítás megnyitó művészeti író, Feledy Balázs szólt, kiemelve a mérnöki pontossággal megrajzolt épületeket, amelyek azt is sugározzák, hogy a művész mennyire szereti városát és annak házait. A színes ceruzát a magyar képzőművészetben egyedülálló módon használja Karsai Ildikó, amelyekkel városának egykor volt, s a ma is álló épületeit, vagy azok egy-egy részletét örökíti meg.

Karsai Ildikó kiemel, láttat és érzékenyít – erről Urbancsok Zsolt főlevéltáros, a kötet szerkesztője beszélt, megállapítva, hogy az alkotó grafikái azoknak is felmutatják a város épületeinek értékeit, akik az utcákon nap mint nap járva nem figyelnek fel a házak szépségére.

Karsai Ildikó elmondta, örömet és feltöltődést okoz számára, ha a város épületei között járhat, felfedezve azokat a jeleket, amelyeket az egykori építők hagytak számunkra, hogy kilépve a mindennapi forgásból bennük örömet találjunk. Több éve egy hétvégén kerékpározva figyelt fel arra a hiányra, amely egy jellegzetes, pompeji vörös színű ház elbontása után maradt, s akkor készítette az első épületrajzát, mintául egy fekete-fehér fotót használva. A művész azóta legalább kétszáz további makói épületgrafikát készített. Az illusztrátor szólt arról is, hogy az olaj és akvarell technikája nem vonzotta, saját világát a színes papírra színes ceruzával készített képekben találta meg.

A kiállítás 2020. február 2-ig megtekinthető.