Fotók - háború képekben

Kiállítható-e a háború?

A háború és az erőszak múzeumi interpretálásának lehetőségeit, módszereit és eszközeit elemző cikksorozat ötödik része.

Lakner Lajos 2015-08-13 08:37
Cikk küldése e-mail:

Első rész: Kiállítható-e a háború?

Második rész: Az erőszak esztétizálása

Harmadik rész: Harci eszközök és mindennapi tárgyak

Negyedik rész: Szcenírozás

 

Általános vélekedés, hogy a fotónak a kiállításon szereplő többi tárggyal szemben különleges státusza van, mégpedig azért, mert egyszerre lehet történeti forrás és az installáció része (pl. illusztráció). A többi tárgytípussal is hasonló a helyzet. Egy festmény, egy régészeti lelet, egy iparművészeti tárgy néha forrásértéke miatt szerepel a kiállításon, máskor azonban csak egy elmesélt történet illusztrációjaként. Egy Caravaggio-festmény kiállítása szólhat arról, hogy a 16. században mit jelentett a test és az érzékiség, de lehet, hogy csak illusztrációul szolgál egy művészettörténeti kérdés bemutatásához.

 

Ugyanakkor a fotónak mégiscsak különleges státuszt biztosít, hogy a látogatók a valóság közvetlen tapasztalásának lehetőségét látják benne. A valóság közvetlen lenyomatát. Bekezdések sorozatát nyithatnánk meg arról, hogy ez valóban így van-e. Látogatói szemszögből nézve azonban nem sok értelme lenne. Ma már ugyanis nem kérdés, hogy a fotók rá tudják venni az embereket arra, hogy „azt higgyék, a reális világot látják”. A fotóra tehát sokan a múlt közvetlen megtapasztalását lehetővé tevő médiumként tekintenek, még ha Susan Sontag „a közvetlen tapasztalás mohón vágyott pótlék[ának]” tartja is. Úgy tűnik azonban, hogy a pótlék működik. Talán főleg azért, mert a fotó nem pusztán a valóság értelmezése, hanem nyom is, „a valóság közvetlen lenyomata, akár a lábnyom vagy a halotti maszk”. Susan Sontag e gondolata rávilágíthat arra, miért van kitüntetett szerepük a fotóknak a háborúról és az erőszakról szóló kiállításokon is. Azért, mert azt a benyomást/látszatot keltik, hogy közvetlenül beleláthatunk a háború és az erőszak működésébe. A fénykép ugyanis „nem magyaráz; a fénykép tudomásul vesz”. Rögzíti a valóságot. A kiállításokon rendszerint az elhelyezés módja, a körülöttük lévő tárgyak és a melléjük helyezett szövegek által értelmeződnek és tesznek szert magyarázóerőre. S ezzel megint elérkeztünk a múzeumok legnagyobb ígéretéhez, hogy képesek kielégíteni az emberek jelenlét utáni vágyát.

 

Alfredo Jaar – “The Eyes of Gutete Emerita” (1996), 
installation view at Berlinsche Galerie; photo by Evanna Folkenfolk

 

Ha mérlegre kellene tennem, hogy a szcenírozás vagy a fotó képes-e inkább „a jelenlét előállítására”, arra, hogy egy pillanatra rést nyisson a múltra, s ezáltal teret adjon történeti tapasztalatra, akkor az utóbbira szavaznék. Minden bizonnyal azért, mert az előbbi soha nem lehet teljesen életszerű. E bemutatási mód leginkább a panoptikumokéra emlékeztet, amelyek története az élethű ábrázolásért folytatott küzdelemről szól, arról, hogyan lehetne minél életszerűbbé tenni a bábukat, hogyan próbálták meg világítás és hangok segítségével minél hatásosabbá, élettelivé tenni a jeleneteket. A múzeumok épp így igyekeznek a technika nyújtotta lehetőségekkel minél életszerűbbé tenni a kiállításokon fölépített jeleneteket. Kérdés azonban, hogy az életszerűség életközelséget is jelent-e, vagyis képes-e háborút és erőszakot elszenvedő emberek hangját meghallhatóvá, tekintetét pedig láthatóvá tenni. A fotó bizonyosan képes erre. Alfredo Jaar fotóművész sok művét szentelte az 1994-es ruandai népirtás áldozatainak. A genocídium 100 napja alatt majdnem egymillió tuszi és hutu vesztette életét. Ha rákeresünk az interneten, több ezer fotót találunk e szörnyűséges történetről: hullahegyek, koponyákkal pózoló katonák, a túlélőkön mély sebnyomok és zokogó emberek. Közvetlenül tudósítanak a mészárlásról, a szenvedésről és a túlélők fájdalmáról. A fotókat nézegetve megdöbbenünk, felháborodunk, együttérzés támad bennünk, és azt kérdezzük, hogyan történhetett meg mindez. A képek áradata azonban elsodorja ezeket a fotókat is, talán mert érzéketlenné lettünk a szenvedésre és a fájdalomra, annyi hasonló képpel találkozunk ugyanis naponta. Ráadásul a hírek és a reklámok, a tragédiáról szóló tudósítások és a humoros vagy erotikus képek egymás mellett kapnak helyet. Egyszerre látjuk meg a különböző tematikájú és hangulatú képeket. Vagyis nemcsak ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy a képek gyorsan áramlanak, a képkockák között szinte csak asszociációs kapcsolatok vannak, hanem ahhoz is, hogy minden látványosság, hogy mindenre ráömlik az élmény, az érdekesség és a szórakoztatás máza.

 

 

Talán ezért is hat olyan intenzíven és mélyrehatóan a szemlélőre Alfredo Jaar The Eyes of Guete Emerita című képe, amely egészen más, mint a fent említettek. A fotón nem látunk halottakat, sem a szeretteiket sirató embereket, sem koponyahalmokat, sem pedig soha nem gyógyuló sebeket, csak egy olyan asszony szemét látjuk, akinek végig kellett néznie családja lemészárlását. A két szemet látjuk, melyek tanúi voltak a borzalomnak, melyeken keresztül az agyba eljutottak a szerettei meggyilkolásának a képei, melyek túlélték a szörnyűséget, és őrzik a történteket. Amikor a látogató elolvassa a szempár melletti kis világító dobozban elhelyezett szöveget, amely a család és az asszony történetét meséli el, és visszatekint a szempárra, majd újra a szövegre, végül talán már csak Guete Emerita szemét látja. A néző minden bizonnyal elképzeli a borzalmat, amit átélt, a fájdalmat, amit érzett, de azzal is szembesülnie kell, hogy a szempár ugyanolyan, mint az övé, hogy mind a ketten, nemcsak Emerita, hanem ő is tanú.

 

Könnyen gondolhatnánk, hogy a fotók különleges jelentősége csak a valóságközvetlenség hitéből következik. Ennél azonban több tényezőtől függ, hogy képes egy kép a neki szánt üzenet átvitelére. Egyrészt jelentős szerepe van a megszólítás módjának: mennyire hatásos, sokkoló, kapcsolódik-e hozzá szöveg, amely behatárolja az értelmezés körét, vagy épp ellenkezőleg, szabadon értelmezhetjük. Felráz-e, feltár-e vagy szuggesztív is, szinte beleégeti magát az életünkbe és az emlékezetünkbe. Másrészt nyilvánvalóan függ attól is, hogy milyen a néző, a látogató műveltsége, vannak-e ismeretei az ábrázolt témáról. Ugyanakkor elgondolkodtató Barthes meglátása, aki szerint egy sokkfotó a háttér pontos ismerete nélkül is meggyőző erejű lehet. Harmadrészt függ attól is, hogy nézői hitelesnek fogadják-e el a kontextust, amelyben bemutatják. Esetünkben hitelesnek látják-e a kiállítást és/vagy az intézményt, ahol kiállítják. A múzeumokat a látogatók hiteles helynek tekintik, annak ellenére is, hogy az utóbbi években kételyek fogalmazódtak meg ezzel kapcsolatban. A humán tudományokban és az értelmezés végtelenségének, lezárhatatlanságának a kérdésében járatlan látogatók mindig megdöbbennek azon, hogy egy történelmi eseményt többféleképp lehet értelmezni. Azt kérdik, de akkor hol az igazság. A múzeumok a közvélekedés szerint magukban hordozzák ennek garanciáját, olyan hely, ahol objektív módon mutatják be a történelmet. Ezért a látogatók igaznak fogadják el a múzeumban látottakat. Nem támad bennük kétely a kiállításon bemutatott és értelmezett tényekkel és magával az értelmezéssel szemben. Nem közvetítőként gondolnak ugyanis a kiállításra, hanem ablakként, amelyen keresztül átláthatnak a valóságra, bekukucskálhatnak a múltba. Azt azonban nem érzékelik, hogy e gesztusukkal továbbra is fölhatalmazzák a múzeumokat az igazság megmondására. S talán maguknak a kiállítások készítőinek a kételyeit is eloszlatják, hogy a múzeumok tudományos tekintélye és intézményes fölhatalmazottsága hitelesíti őket. Mindez ráirányítja a figyelmet a múzeumok felelősségére és az önreflexió szükségességére. Ehhez persze inspiráló és hiteles szakmai közeg kellene, a vezetéstől a gyűjteménykezelőig.

Kiállítható-e a háború?

DILEMMA

Milyen lehetőségek, módszerek állnak a múzeumok rendelkezésére, hogy az erőszakot bemutassák, interpretálják, egy-egy esemény kapcsán a közbeszéd részévé tegyék.

2015. július 07. Lakner Lajos

Az erőszak esztétizálása

KIÁLLÍTHATÓ-E A HÁBORÚ?

Milyen lehetőségek, módszerek állnak a múzeumok rendelkezésére, hogy az erőszakot bemutassák, interpretálják, egy-egy esemény kapcsán a közbeszéd részévé tegyék. Második rész!

2015. július 07. Lakner Lajos

Szcenírozás

Kiállítható-e a háború?

A háború és az erőszak múzeumi interpretálásának lehetőségeit, módszereit és eszközeit elemző cikksorozat negyedik része.

2015. július 07. Lakner Lajos
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...
Kedves Látogató!
A Magyar Múzeumok oldala megújult, ez a
felület a korábbi tartalmak archívuma.
Amennyiben az új oldalt szeretné böngészni
e helyett, kattintson ide.

Legyen szép napja!