EN facebook

Múzeumok ellenőrzése: Magyar Nemzeti Múzeum,Néprajzi Múzeum és Szépművészeti Múzeum

SZÁMVITEL

2017-08-31 14:00

Az Állami Számvevőszék 2016-ban és 2017 első negyedévében elvégezte mind a 19 megyei hatókörű városi múzeum ellenőrzését.

 

Júliusban a Magyar Nemzeti Múzeum 2012. január 1. és 2015. december 31. közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését és értékelését zárta le.  Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szerv Múzeumra vonatkozó feladatellátása szabályszerű volt. A Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem támogatta az átlátható, elszámoltatható közpénzfelhasználást. A pénzügyi gazdálkodás összességében szabályszerű volt. A vagyongazdálkodás nem volt szabályszerű, a vagyonkezelési szerződés hiányosságai miatt nem volt biztosított az elszámoltathatóság és a vagyonvédelem. A Múzeum nem építette ki a megfelelő védelmet a korrupciós veszélyekkel szemben. A közpénzfelhasználás eredményességét a gazdálkodás folyamatában mérhető célok nem támasztották alá. Az ellenőrzésről szóló cikket teljes terjedelmében ITT olvasható.


A Néprajzi Múzeumnál és a Szépművészeti Múzeumnál most zárult vizsgálataiban az ÁSZ megállapította, hogy a belső irányítási rendszer a Néprajzi Múzeumnál nem, a Szépművészetinél azonban megfelelően biztosította a szabályszerű, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználást.
A pénzügyi gazdálkodás mindkét intézménynél, a vagyongazdálkodás azonban csak a Néprajzi Múzeumnál volt megfelelő; a Szépművészetinél a mérlegek nem a valós helyzetet tükrözték. Az ellenőrzés megállapította, hogy egyik múzeum sem épített ki megfelelő védelmet a korrupciós veszélyekkel szemben, és gazdálkodásukban nem támasztották alá mérhető célok a közpénzfelhasználás eredményességét.


Mindkét múzeum irányítószerve 2012. május 13-ig a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, ezt követően az Emberi Erőforrások Minisztériuma volt. Az ellenőrzés megállapította, hogy az irányító szerv szabályszerűen gyakorolta az alapítói, a munkáltatói, valamint az egyéb felügyeleti, ellenőrzési jogosultságokat.


A Néprajzi Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű. A kockázatkezelési rendszert kialakították, ám azt a 2013. év kivételével nem működtették. A kontrolltevékenységek során a gazdálkodási jogköröket nem megfelelően gyakorolták. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása és működtetése összességében nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A belső ellenőrzés kialakításáról és működtetéséről a jogszabályi előírásoknak megfelelően gondoskodtak - közölte az ÁSZ.


A Néprajzi Múzeum pénzügyi gazdálkodása összességében szabályszerű volt. Az elemi költségvetés készítése során betartották a jogszabályi előírásokat és a belső szabályzatokban foglaltakat, a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása és átcsoportosítása megfelelt az előírásoknak. Beszámoló-készítési kötelezettségének az intézmény eleget tett.


A múzeum vagyongazdálkodása összességében szabályszerű volt; az állagmegóvási kötelezettségeit a jogszabályok figyelembe vételével teljesítette. Az intézmény rendelkezett vagyonkezelési szerződéssel, de az az ingatlanra vonatkozó vagyonkezelői jog tekintetében nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A mérlegben kimutatott eszközök és források év végi értékelése és a leltározás, valamint a vagyonelemek hasznosítása szabályszerű volt.


A Néprajzi Múzeumnál az integritás kontrollrendszer kiépítettsége nem volt egyensúlyban a korrupciós kockázatok szintjével. A gazdálkodás folyamatában számszerűsített, mérhető célokat, célértékeket nem határoztak meg.
 Az ÁSZ a Néprajzi Múzeum főigazgatójának nyolc javaslatot fogalmazott meg, akinek ezekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.


A Szépművészeti Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése, a kontrollkörnyezet, valamint az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása az ÁSZ szerint összességében szabályszerű volt. A kockázatkezelési rendszert csak 2013. október 15-től alakították ki, és 2015-től működtették. A kontrolltevékenység működtetése - 2012-2014 kivételével - szabályszerű volt. A Szépművészeti Múzeum hiányosan teljesítette közzétételi kötelezettségét, de a belső ellenőrzés működése megfelelt az előírásoknak.


A múzeum pénzügyi gazdálkodása összességében szabályszerű volt. Az elemi költségvetés készítése során betartották a jogszabályi előírásokat és a belső szabályzatokban foglaltakat; a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása és átcsoportosítása megfelelt a jogszabályi előírásoknak.


A Szépművészeti Múzeum beszámolókészítési kötelezettségének eleget tett. Az ellenőrzött időszakban készített beszámolók azonban nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak, mivel a múzeum azokban olyan állami tulajdonban lévő vagyonelemeket mutatott ki vagyonkezelt eszközként, amelyekre vonatkozóan nem rendelkezett vagyonkezelési szerződéssel, így a beszámolók mérlegei nem a valós képet tükrözték. Állagmegóvási kötelezettségeit az intézmény a jogszabályok figyelembe vételével teljesítette.


A Szépművészeti Múzeumnál sem volt egyensúlyban az integritás kontrollrendszer kiépítettsége a korrupciós kockázatok szintjével. A gazdálkodás folyamatában számszerűsített, mérhető célokat, célértékeket nem határoztak meg.

 

Az ÁSZ a Szépművészeti Múzeum főigazgatójának is nyolc javaslatot fogalmazott meg, akinek ezekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie - áll az Állami Számvevőszék jelentésében.

 

Az ellenőrzésről szóló cikket teljes terjedelmében ITT olvasható.

beruházás, múzeumtörténet, téma
2017-08-30 12:30
felhívás, konferencia, múzeumandragógia, műhely, téma
2017-08-29 11:00
muzeológia, Pulszky Társaság, régészet
2017-08-25 08:39