Vermeer mégsem elszigetelt zseni volt?

PÁRIZS

A Louvre-ban szerdán nyílt tárlatból kiderül, hogy a holland festőművész mégsem az az "elszigetelt zseni" volt, akinek tartják, hanem erős hatással voltak rá a 17. századi holland életképfestészet más képviselőinek a munkái is.

MTI 2017-02-24 08:09
Cikk küldése e-mail:

Vermeer és szülővárosa, Delft neve mára összeolvadt a művészettörténetben, kevés dokumentált bizonyíték van arról, hogy a művész messze utazott volna szeretett városától - írta a The Art Newspaper című kulturális hírportál.


Johannes Vermeer: Levelet író sárga ruhás hölgy (1665-67 körül) © National Gallery of Art, Washington, DC

 

Gyakran emlegetik a delfti Vermeerként, hogy megkülönböztessék a tájképfestő haarlemi Vermeertől, ami ugyancsak azt az elgondolást erősíti, hogy "elszigetelt zseni" volt, aki csak ritkán hagyta el szülővárosát.
Blaise Ducos, a Louvre Vermeer és a zsánerképek mesterei című tárlatának társkurátora elmondta, bár már öt éve dolgozik a kiállításon, csupán most - miután a képek végre egymás mellett lógnak - derült ki számára világosan, hogy milyen kapcsolat van a holland életképfestők alkotásai között.
"Vermeernek utaznia és látnia kellett más zsánerképfestők munkáit, különben nem lehetett volna ennyire tájékozott az újdonságokkal kapcsolatban. Rembrandthoz hasonlóan soha nem utazott külföldre, de nem volt egy Delftbe zárt művész, aki az apró műhelyében alkotott" - szögezte le Ducos.

Gerard ter Borch: Levelet író nő (1655-56) (Image: © 2017 Mauritshuis)


A társkurátor szerint a kiállítás látogatói felfedezhetik a hasonlóságot Gerard ter Borch egyik 1655-56 körül született képe és Vermeer 1665-67 táján készült alkotása között, amelyek most egymás mellett láthatóak. Ducos szerint a sötét szobában - feltehetőleg szerelmeslevelet - író nő figurájának ötletét valószínűleg Ter Borchtól vette át Vermeer.
A kurátor szerint Vermeer biztosan látta a korábbi művet, talán Ter Borch deventeri műhelyében, vagy egy rotterdami gyűjtőnél. Vermeer ugyanakkor kibontotta a témát, élettel töltötte meg a levélíró figuráját azáltal, hogy a néző felé fordította és rászegezte a tekintetét.
A tárlat azt is bizonyítja, hogy bár Vermeer átvehetett bizonyos ötleteket és pózokat más művészek korábbi alkotásaiból, azokat azonban olyan tökéletességig fejlesztette, hogy összehasonlíthatatlanná váltak a kortársak alkotásaival.
A tárlatot május 22-ig lehet felkeresni a Louvre-ban, majd Dublinban és Washingtonban lesz látható.

Musée des Confluences

LYON

Az ember történetéről szól a múlt hétvégén megnyílt franciaországi új futurisztikus múzeum.

2014. december 12. MTI

Az 5 éves Instagram imádja a múzeumokat

ÜNNEP

2010 októberében ezen a napon indult az Instagram képmegosztó közösségi alkalmazás, amely ma már 300 millió havi aktív felhasználót tudhat magáénak, és az utóbbi években a múzeumi fotózást is teljesen...

2015. október 10. Pallag Zoltán

Menekültstátusz műtárgyaknak

VÉDELEM

Franciaország „menekültstátuszt” ad az Iszlám Állam dzsihadista szervezet által fenyegetett műtárgyaknak – jelentette be kedden Francois Hollande francia államfő az UNESCO Általános Konferenciájának 38....

2015. november 11. MTI
 
A lengyel ulánusok a Jósa András Múzeumban
 
Utolsó felvonás. IV. Károly király koronázása – 1916 a Magyar Nemzeti Múzeumban
    Muzeumok.hu Rss betöltése...