Régóta halljuk, tudjuk, hogy egy kulturális intézmény csak akkor képes igazán kiteljesedni, ha a fenntartó közösség mögötte áll, támogatja a működését eszmeileg, anyagilag, önkéntes munkával. Egy pici élccel tesszük hozzá: főleg, ha tisztázottak az erőviszonyok, és ugye egyértelmű, ki valójában a fenntartó. Mi, Szentendreiek egy kicsit bajban vagyunk ezzel. Hiszen a városban látható kiállítóhelyek, emlékhelyek többségét nem csak ránk, szentendreiekre hagyták az alkotók illetve az örököseik, hanem a magyar állam egészére. És sok más "ajándékgyűjteményhez" hasonlóan az állam annak idején a Szentendrén kiállított hagyatékok kapcsán is vállalta, hogy gondoskodik bemutatásukról. Ma 2013-ban azonban nincsenek meg a források ehhez, és úgy tűnik, főleg Szentendrén múlik, hogy az értékes műveket felvonultató tárlatok látogathatók-e!

Barcsay Gyűjtemény Barcsay Jenő 1977-ben közel kétszáz festményt és grafikát ajándékozott a magyar államnak, és a kiállítására ő maga választotta ki a más közgyűjteményből kölcsönzendő festményeit.
A megyei múzeumi rendszer átalakítása után az év elejétől Szentendréhez tartozó Ferenczy Múzeum idén összesen 191 millió forintból gazdálkodhat - ebből 50 millió forintot a város biztosít -, míg tavaly ez az összeg 310 millió forint volt. Nyilvánvaló, ennyi pénz nem elegendő, hogy egész évben valamennyi múzeum, kiállítóhely nyitva tarthasson. A dologi kiadások csökkentése érdekében a február 11-től március 12-ig tartó időszakban a Ferenczy Múzeum kénytelen volt bezárni a leglátogatottabb Kovács Margit Múzeum és a MűvészetMalom kivételével a város képzőművészeti hagyományait, értékeit évtizedek óta ápoló és közkinccsé tevő gyűjteményeket. Képgaléria azokról a múzeumokról, ahol üresen maradtak a teremőrök székei!
A múzeum azonban ezt nem tartotta megnyugtató megoldásnak, a város művészeihez, az itt élőkhöz fordult segítségért, hogy önkéntes munkájukkal támogassák a kismúzeumok nyitva tartását, sőt felhívják a figyelmét arra az ország szerte egyre jellemzőbb hibára, hogy a forráshiányt intézménybezárásokkal kezelik.
A felhívás nem maradt visszhang nélkül. 2013. március 13. és 31. között a folyamatos nyitva tartás érdekében az igazgató, a munkatársak, a művészek, a műgyűjtők és a társintézmények munkatársai együtt vállalják az őrzést, és egyúttal különleges, személyes tárlatvezetést tartanak a látogatók számára. Szentendre tehát összefogott és magáénak érzi kismúzeumait!
Blogunkban bemutatjuk, kik azok az önkéntesek, akik elhatározták, hogy napi négy órában saját tudásukkal megfűszerezve kalauzolják a látogatókat a szentendrei kismúzeumokban! A hangulat eddig - a katasztrofális időjárás és az ennek következtében alacsony látogatószám ellenére - kitűnő. A művészek és a velük gyakran most ismerkedő múzeumi kollégák is kiválóan érzik magukat, s mindenki abban bízik, hogy a nagy havazás elmúltával, a most kezdődő Tavaszi Napokra csak-csak megindul a szezon.
Köszönjük az első két nap önkénteseinek a munkáját!

|
Szakács Dagmar, a múzeum nyugalmazott munkatársa, Szakács Imre festőművész és Szondy Andrea kulturális menedzser
a Barcsay Gyűjteményben
|

|
Kósa Klára keramikusművész, Budai János tanár
az Ámos Imre – Anna Margit Kiállításban.
|

|
Bereznai Péter festőművész
a Czóbel Béla Kiállításban
|

|
Kopin Katalin művészettörténész Plesa Ildikó lakberendező, ólomüveg készítővel
az Ámos Imre – Anna Margit Kiállításban.
|

|
Kiszely Mária belsőépítész
Kmetty János és Kerényi Jenő Kiállításában
|
 |
Páljános Ervin szobrászművész
a Vajda Lajos Emlékmúzeumban
viccelődik mint "mint alvó teremőr"!
|
|